Kopimaskin bruker halvparten så mye strøm som konkurrentene

Ukategorisert: Nei, den er ikke et bestillingsverk fra Canon, rapporten om miljøforspranget selskapet har på sine konkurrenter. – Ingen tvil, dette er gode salgsargumenter for oss, sier sjefen for Canon businessenter på Lade.

Canons kopimaskiner bruker mellom 37 og 62 prosent mindre strøm enn konkurrentenes produkter. Det fastslår den uavhengige test- og forskningsorganisasjonen Buyers Laboratory LLC .

Blant funksjonene som skaper resultater, er tonersparemodus, automatisk dobbeltsidig skriving og muligheten for faks og skann uten at enheten trenger å varme fullt opp.

Miljø betyr mer

Øystein Helland, daglig leder for Canon Businessenter på Lade kan bare gni seg i hendene over tidsriktige salgsargumenter i et marked preget av knallhard konkurranse der mange skarpskodde selgere kjemper om beinet:

– Ser vi på de siste kontraktene vi har vunnet, både små og store, innen offentlig og privat sektor så betyr miljø svært mye – langt mer enn før. Miljøaspektet blir ofte vektet opp mot 50-60 prosent i beslutningsgrunnlaget for bedriften.

Stadig flere bedrifter sertifiserer seg gjennom ordninger som «Grønt Punkt» og Miljøfyrtårn for å skaffe seg riktig miljøimage og kanskje aller helst: styrke sin konkurransekraft i anbudsrunder – spesielt innen offentlig sektor:

– Og da gjelder det å nå sine miljømål sier Helland, som også minner om at det er penger å spare:

– En stor bedrift kan ha hundre utskriftspunkter. Hvis du sparer opp mot 60% strøm så begynner det også å bli noen kroner i året.

– Dette er rådgivning vi gir. At vi kan bidra med det i en salgsprosess synes jeg er fantastisk bra, sier Helland.

Canon har 30 prosents markedsandel i Trøndelag.
– Målsetning er i utgangspunktet 25 prosent, så vi i Trøndelag ligger godt over snittet. Businesssenteret på Lade består av 12 personer, fordelt 50/50 på salg og service. Veksten er på 16 prosent sammenlignet med fjoråret.

Kraftig vekst innen dokumenthåndtering

En kopimaskin er ikke lenger bare en kopimaskin. Helland oppsummerer 30 års utvikling på denne måten:

– Kopimaskina har i dag blitt en «dokumenthub» som inntar en kjernefunksjon i bedriften. Før fungerte den som en kopimaskin, så ble den kopimaskin og printer. Deretter tok den hånd om kopi, print og skanning. I dag skanner du direkte til forskjellige fagsystemer og CRM-verktøy. Informasjonen fanges automatisk, fakturaen går dit den skal og kontrakten, den går ned i kontraktsarkivet, oppsummerer Helland

– Vi ser for oss kraftig vekst innen dokumentflyt, lagring og løsninger for gjenfinne informasjonen på en smart og effektiv måte for videre distribusjon. Canon går mer i retning av å bli en leverandør av software og løsningsarkitektur. Informasjonsmengden øker og da handler det om å etablere strukturer. Hvor ligger ting hen. Hvor kan jeg finne den?

Helland legger ikke skjul på at Cano «kjenner presset» fra konkurrentene på hardware. Det er mange, sultne selgere der ute som har maskiner å tilby til lave priser.

– Derfor blir tjenester, software og løsnings-arkitektur en viktig strategi for overlevelse og som differensierer oss i markedet, sier Helland.

De siste regnskapstallene viser at Canon Norge AS mister omsetning, fra 792 mill. i 2010 til 769 mill. i 2011. Resultatet har også fått seg en knekk fra 16 til 9 mill i samme periode. Selskapet har 267 ansatte på landsbasis.

Omsetningsfallet tilskrives ifølge Canon store leveranseproblemer på grunn av tsunami og flom som rammet fabrikkene i Asia.

Men det tas grep. I løpet av 2013 skal Canon integreres med en annen gigant – océ:

– Vi er i en integrasjonsproses med océ. Canon har kjøpt selskapet og vi skal flytte sammen i løpet av 2013. World wide – men også her i Trondheim. Så da er vi raskt 18-20 mennesker, sier Helland.