Trøndelag Special Reserve XO Cognac lanseres på Royal garden i helga

Nyheter: Trondheim Cognac Experience 2019 går av stabelen på Royal Garden lørdag 12. oktober.

For 16 år siden blendet og lanserte Roar Hildonen den første offisielle Trondhjem XO Cognac. Nå kommer han med en ny oppgradert utgave. Og for å hedre det nye storfylket blir navnet denne gangen Trøndelag Special Reserve XO Cognac.

Lanseringen skjer på den store konjakkmessen Trondheim Cognac Experience på Royal Garden lørdag 12.oktober.

– Trondhjems-konjakken går nå ut av produksjon. Det skjer naturlig, etter at reglene er endret for hvor mye eldre konjakk som skal være med i blenden for at den skal kunne kalles en XO Cognac. Den har hatt et fint liv og vært mye etterspurt i alle år. Men det passet fint at de nye reglene for XO-konjakk kom på et tidspunkt hvor de to trøndelagsfylkene ble slått sammen. Da ble det naturlig å lage en egen konjakk for hele det nye sammenslåtte Trøndelag, sier Roar Hildonen i en pressemelding.

Da han blendet den første Trondhjem-konjakken, var Hildonen på besøk hos Birkedal Hartmann i Cognac og smakte seg igjennom en rekke fatprøver, som han deretter satte sammen ut fra hvilke han mente ville gi den beste konjakken. Ved komposisjonen av den nye konjakken har metoden vært annerledes.

Smakspanel

– Ja, vi gjorde nesten helt motsatt denne gangen. Jeg ga en beskrivelse av hva jeg ønsket, hvor prisnivået lå og hva slags kvalitet og egenskaper jeg var på jakt etter. Deretter fikk jeg sendt opp seks forskjellige blends. Så fikk et panel på tyve personer smake på de seks vareprøvene, uten å vite hva det var de smakte. Disse tyve personene ble bedt om rangere de tre beste konjakkene. Deretter smakte jeg på de samme seks vareprøvene og laget min egen topp tre-liste. Det fine var at min smak og «folkesmaken» var helt lik, vi hadde den samme blenden på førsteplass. Så jeg slapp å bruke dobbeltstemmen min, smiler Roar Hildonen.

Det er i Trondheim og nordover det selges mest konjakk her i landet. Vinmonopolets statistikker viser fortsatt at det er i Trøndelag fylke det selges mest fransk druebrennevin. Så kommer Nordland, Hordaland, Oslo, Akershus, Rogaland og Troms. Og Norge er fremdeles det landet i verden (befolkningsstatistisk) hvor det selges mest konjakk per capita i hele verden, omtrent på nivå med Finland, som også er et lidenskapelig konjakkdrikkende land.

Roar Hildonen synes det er stas at den nye konjakken kan lanseres på den andre utgaven av konjakkmessen Trondheim Cognac Experience på Royal Garden.  I fjor møtte rundt 300 konjakkentusiaster opp til den første utgaven av denne nyvinningen innen messer for drikkeglade mennesker i Trondheim.

La Sociètè de Cognac Trondheim

I år håper arrangørene, konjakklubben La Sociètè de Cognac Trondheim og VinPuls, på at enda flere konjakkinteresserte trøndere kommer på messen.

Der får de møte over tyve importører av konjakk, som stiller med eksklusive konjakker fra rundt 30 forskjellige konjakkhus. En av de mest eksklusive konjakkene som kan smakes på er Brillet Trés Rare Grand Siècle Cognac som finnes i bestillingsutvalget på Vinmonopolet til den nette sum av 9700 kroner for 0,70 cl.

Hildonen skal selv holde et introduksjonskurs i konjakk på messen, en spesialsmaking som allerede har vært utsolgt lenge. Der presenterer han for første gang også den helt nye Trøndelag Special Reserve XO Cognac.
I tillegg kommer produsentene Jean-Luc Pasquet, Delamain, A.E. Dor og Remy Martin til Trondheim for å holde egne Master classes (spesialseminar) på denne messen.

– Det er spesielt og hyggelig at produsentene personlig kommer til denne messen. For det er ikke hvem som helst som tar turen. Fra velrenommerte Delamain kommer husets Cellar Master (kjellermester) gjennom nærmere 40 år, Dominique Touteau. Fra det lille eksklusive konjakkhuset Jean-Luc Pasquet stiller nyeste generasjon i familiefirmaet, Jean Pasquet og kona Amy. I tillegg kommer Jean-Philippe Bergier fra Bache-Gabrielsen, Nicolas Mandon fra A.E. Dor, Peter Jones fra Remy Martin og Maxime Merlet fra Jean Fillieux. Det er ikke dagligdags at vi konjakkentusiaster får møte slike «storheter» her i Trondheim, forteller Roar Hildonen.

Arrangørene opplyser at det kun er noen få billetter igjen til et par av spesialseminarene (Master classes), men at det fortsatt er messebilletter igjen å få kjøpt på hoopla.no. Det selges to typer messebilletter. Den ene inkluderer fem smakekuponger, den andre inkluderer ti smakekuponger.

I tillegg til konjakk fra nærmere 30 forskjellige konjakkhus, vil det på messen også være stands med forskjellige representanter for gourmetprodukter innen mat og drikke – som Alma Mater, Traktøren, Jakobsen & Svart kaffebrenneri, Trondheim Sjokoladefabrikk, Åre Water og foreningen Le Societe de Cognac Trondheim som både har bøker for salg og vil vise frem sjeldne konjakker fra foreningens medlemmer.

Den kjente bartenderen Jørgen Dons fra Raus skal igjen ha sin egen konjakkbar på messen, der han bruker forskjellige konjakkvarianter til å mikse drinker du garantert aldri har smakt tidligere.

PS. Dette er konjakkhusene som har produkter tilgjengelig for smaking på messen: Guy L’Heraud, Braastad, Bache-Gabrielsen, Maxime Trijol, Birkedal-Hartmann, Maison Boinaud, Maison Tessendier/Park, Jean-Luc Pasquet, Larsen, Hardy, Meukow, Bertelsen, J.Normandin-Mercier, Delamain, Jean Fillieux, Chateau Montifaud, Martell, Remy Martin, Brillet, Nansen, A E Dor, Soerlie, V Fournier, De Luze, Renault, Francois Voyer og Planat & cie.

(pressemelding)