Talenter håndplukket av Statoil får gratis BI-utdannelse

Nyheter: Ti nye stasjonsmedarbeidere har i år kommet igjennom nåløyet i konkurransen om toårig gratis utdanning på BI.

I kampen om plassene vant Jan Martin Helgetun fra Trondheim og Nina Sørburø Lilleby fra Stjørdal fram. Det er niende gang Statoil plukker ut ti kandidater som får ta en skreddersydd toårig utdannelse innen varehandel.

Statoils talentprogram har pågått siden 2004 og gir studentene kunnskaper innen stasjonsøkonomi, HR, Retail og Marketing. Utdanningen BI Varehandel er en kombinasjon mellom selvstudier og samlinger flere ganger i året, hvor reise og opphold til talentene blir betalt for dem.

Sammenspleisa gjeng

Helgetun og Lilleby fikk plass på studiet i høst. Lilleby forteller at hun føler seg utrolig heldige som får ta del i talentprogrammet:

– Den korte tiden vi har vært her har vært utrolig lærerik. Vi begynner allerede nå å bli en ganske sammensveiset gjeng, og vil helt klart dra nytte av det nettverket vi skaper her disse to årene, forteller hun.

Lilleby håper en dag å kunne drive sin egen stasjon, noe Helgetun også har som ambisjon.

– Jeg trives veldig godt i jobben min, og dette kurset er en fin mulighet til å skape seg en enda mer spennende arbeidsdag, forteller han.

– En sterk ressurs

Helgetun jobber til daglig på Statoil Nardo i Trondheim som stasjonsmedarbeider. Daglig leder ved stasjonen, Jan Arild Grønskog, har selv vært med på talentprogrammet og vet hvilke muligheter det gir.

– Nesten alle som har gjennomført programmet har fått en flott karriere. De tilegner seg ny kunnskap og er under studietiden automatisk med på å motivere andre ansatte på stasjonen. Helgetun står på og sier aldri nei til en utfordring, og er en sterk ressurs for oss, forteller Grønskog.

Nettverk en viktig del

Talentprogrammet til Statoil har vist seg å være en god investering. De fleste som har vært igjennom programmet, jobber fortsatt for selskapet, og mange har fått egne stasjoner eller blitt salgssjefer.

Administrerende direktør i Statoil Fuel & Retail, Dag Roger Rinde, sier utvikling av nettverk til talentene har vært ett av målene med programmet.

– Programmet er en integrert del av rekrutterings- og personalpolitikken, og vi er ute etter dyktige og motiverte stasjonsmedarbeidere. Vi utfører også en grundig utvelgelsesprosess for å få de beste. De er den fremste ressursen vi har og et godt nettverk er en viktig del av deres videre utvikling. Det nettverket kan vi gi dem igjennom dette programmet, forteller Rinde.