– En stor tabbe, sier NRK-journalist om omleggingen

Nyheter: Seerne raser mot omleggingen av de lokale TV-nyhetene på NRK Trøndelag. Nå får de støtte av journalist Jøte Toftaker i NRK Trøndelag.

Omleggingene, som har skapt heftig debatt, kommer som følge av at at statskanalen ønsker å tilpasse seg yngre målgrupper, og det faktum at stadig færre ser på lineær TV.

Ifølge Medier24 er det ikke bare seerne som er opprørt. Mange NRK-journalister er også irriterte på ledelsen og mener at endringene fører til dårligere lokaltilbud og at TV-reportasjen forsvinner som håndverk.

Nå går NRK-journalist Jøte Toftaker i NRK Trøndelag ut på Facebook og kritiserer de nye grepene:

Dette skriver han blant annet på sin private Facebook-profil, som er gjengitt med hans tillatelse i medienettstedet:

«Jeg syns det er topp at vi har fått ei ekstra sending 2255, og jeg syns det har blitt skikkelig bra korte sendinger hvor vi klarer å formidle mye på kort tid. Men jeg mener det er en stor tabbe å ikke ha ei lengre sending i løpet av kvelden.

Slik det er nå blir det for heseblesende og det kommer massive reaksjoner fra mange der ute. Jeg har heller ikke hørt en eneste positiv reaksjon fra noen på omlegginga.

Jeg har foreslått internt at jeg mener vi enkelt kan skru dette til ved å kjøre en ti-minutter 1850 eller 2050 og dermed får vi bedre tid til å lage reportasjer fra hele distriktet og fortelle fra alt det spennende som skjer i livene der ute.

Det krever ikke noe større ressurser, og gir oss mulighet til å ta inn gjester og være mer direkte fra fjern og nær. Slik det er nå blir det færre reportasjer på Dagsrevyen og riks-sendingene fordi det rett og slett blir laga færre reportasjer fra hele landet.

Da rokker vi dessverre med en viktig del av oppdraget vårt som allmennkringkaster og vi blir mindre viktige for alle som er glade i oss», skriver NRK-journalisten som understreker at meningene står for hans egen regning. 

– Ingen under 40 ser sendingene

Til Medier24 begrunner distriktsredaktør de uopulære endringene slik:

– Bakgrunnen for at vi gjør endringer, er at NRK må tilpasse seg endringer i publikums vaner. Gjennom lineært TV og radio når distriktskontorene primært ut til et godt voksent publikum. Det er ei svært viktig målgruppe for distriktskontorene, men det er også nødvendig å nå ut med viktig distriktsjournalistikk til yngre innbyggere rundt omkring i landet. Alle nordmenn under 60 år oppgir i dag at mobilen er deres viktigste plattform for nyheter. Distriktssendingene på TV har knapt en eneste seer under 40 år, sier hun.

Handle lokalt – bruk byen!

adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image