Gjør sitt eget nettkasino mindre tilgjengelig

Nyheter: TV-reklame for sportsspill stanses inntil videre og nettkasinoet skal gjøres mindre tilgjengelig, opplyser Norsk Tipping.

Norske myndigheter har de siste årene strammet betydelig inn i lovverket som regulerer pengespill på nett, samt markedsføring av spillreelaterte, digitale underholdningstilbud.

At det omsettes store penger i denne sektoren er det liten tvil om: Nordmenn spiller som aldri før på nett, og bare i 2021 ble det omsatt for mer enn 50 milliarder kroner på pengespill i det norske markedet. Det norske stat med sitt spillmonopol står naturlig nok for mye av denne omsetningen, men det er liten tvil om at de utenlandske aktørene  stadig øker sine markedsandeler. Dette er selskaper som er drevet frem av høy innovasjonsevne, markedsføring og high-tech produktutvikling.

Anslag gjort av industrien selv peker i retning av at over 700.000 nordmenn spiller på online, utenlandske plattformer.

Nå kommer det imidlertid tid nye endringer som trer i kraft fra 1. januar 2023. Disse innebærer blant annet at det blir en større presisering rundt hvilken markedsføring som er tillatt rundt pengespill, og hvilke tilbydere som har lov til å tilby slike.

De fleste spillere vet at det finnes mange tilbydere der ute som opererer med nettsider skrevet på det norske språket. En virkning av det nye lovverket er at norske spillere må benytte seg av utenlandske nettsider på et annet språk for å kunne fortsette å spille slik de har gjort tidligere.

Det er også verdt å bemerke at denne lovgivningen trolig ikke omfatter sammenligningssider og tjenester som evaluerer og viser forskjellene mellom forskjellige pengespilltilbydere.

Selve formålet med den nye lovgivningen er som tidligere at man skal så langt det lar seg gjøre,  forebygge spilleproblemer og andre negative konsekvenser som pengespill ofte medfører. Man forsøker også å legge best mulig til rette for at overskudd fra slike pengespill går til gode formål.

500 prosent oppstartsbonus

Norske myndigheter forsøker dermed med begrensinger på markedsføring å få spillerne til å velge det statlige, strengt regulerte tilbudet. Dermed tar de opp konkurransen med flommen av tilbydere, der de råeste aktørene tilbyr hele 500 prosent oppstartsbonus, for å lokke spillere inn på sine plattformer.

– Norsk Tipping skal ikke markedsføre mer enn nødvendig, men tilstrekkelig til at spillerne velger det regulerte tilbudet. Vi har lenge vært varsomme med sportsspill-reklame på TV. Nå stopper vi det helt, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping, til NTB.

Bakgrunnen er at Discovery fra 15. august midlertidig stanset reklame for utenlandske spillselskaper på mange kanaler i Norge etter krav fra myndighetene. Dermed trenger ikke Norsk Tipping å være like synlige som før. De gjør også nettkasinoet mindre tilgjengelig.

– Det er et mål at færrest mulig skal prøve kasinospill på nett. Derfor fjernes direktetilgangen til nettkasino fra forsiden på vår nettside og mobilapp. Samtidig skal de som aktivt oppsøker denne typen spill fortsatt kunne finne et trygt og regulert kasino-tilbud hos oss, sier Sagstuen.

SMS-er med info om sportsspill stoppes også, og selskapet skal bruke mindre penger på synlighet og heller rette oppmerksomheten mot budskap om ansvarlig spilling.