Netflix er den mest populære strømmetjenesten i Norge

Nyheter: Kampen om nordmenns digitale oppmerksomhet er knallhard og vi bruker stadig mer tid på nett.

Nordmenn bruker stadig mer tid på internett. I fjor var vi snitt 3 timer og 38 minutter på nett på en gjennomsnittsdag.

Det kommer fram i Norsk mediebarometer , som er en årlig undersøkelse om nordmenns mediebruk.

Ifølge undersøkelsen var 93 prosent av befolkningen i alderen 9 til 79 år var på internett en gjennomsnittsdag i fjor.

Tiden vi bruker på nettet har økt hvert år siden 2000, og fra 2020 til 2021 var økningen på 16 minutter.

Det er unge voksne, i aldersgruppen 16 til 24 år, som bruker mest tid på internett – med nesten 6 timer på nett en gjennomsnittsdag.

Et annet markedssegment som kjemper hardt for å tiltrekke seg norske nettbrukere, er aktørene bak ulike pengespill på nett. Selv om norske myndigheter forsøker å blokkere tilgang til utenlandske nettcasinoer for nordmenn, florerer det av tilbud skreddersydd på norsk for hjemmemarkedet. Regjeringen har nylig tatt iniativ til endringer i pengespilloven. Disse endringene ble vedtatt 18.mars 2022 og skal tre i kraft fra 1. januar 2023. Loven endres med bakgrunn i at regjeringen ønsker å forhindre utenlandske spillselskaper uten tillatelse i Norge til å markedsføre og tilby spill til norske borgere.

Strømmetjenester

I en særstilling i kampen om oppmerksomheten til nordmenn står strømmetjenestene, som på relativt få år er blitt allemannseie. Hele 74 prosent av befolkningen i Norge abonnerer på en eller flere betalte strømmetjenester. Netflix er den mest populære, viser nye tall.

Stadig flere strømmetjenester konkurrerer om norske brukere, og antall norske brukere øker år for år. ifølge Norsk Mediebarometer så halvparten av befolkningen på strømmet innhold en gjennomsnittsdag i fjor.

Ifølge barometeret er Netflix den mest populære tjenesten for betalt strømmet innhold, skriver Statistisk sentralbyrå ( SSB ).

66 prosent av befolkningen har tilgang til et abonnement på Netflix, noe som er dobbelt så mange som for HBO Max. 30 prosent av befolkningen abonnerer på HBO Max.

Norske TV 2 Play ligger rett bak med en andel på 27 prosent, mens Viaplay (26 prosent) nå er den fjerde mest populære tjenesten i Norge.

Den nye strømmetjenesten Disney+, som er den femte mest populære tjenesten, abonneres på av 21 prosent av befolkningen. Det er en stor økning fra kun 6 prosent i 2020.

Deretter følger Discovery+ (12 prosent), Amazon Prime (6 prosent) og Apple TV (3).