Blant kvinnene sier 67 prosent seg helt eller delvis enig i at det gir en god følelse å shoppe til seg selv. Bare 53 prosent av mennene er av samme oppfatning, ifølge en måling utført av TNS Gallup for Danske Bank.
– På en skala der én betyr helt uenig og fem betyr helt enig, velger drøyt to tredjedeler av kvinnene fra tre og oppover. Og jo yngre de er, desto gladere blir de av å shoppe, sier Monica Haftorn Iversen, privatøkonom i Danske Bank.
Blant unge kvinner mellom 18 og 29 år er andelen som handler seg til godfølelse hele 74 prosent.
– Men lykkefølelsen blir kortvarig hvis man handler over evne. Det gir bare dårlig samvittighet, og et usunt shoppingmønster over tid kan sende deg rett i luksusfella. Det er lurt å regne ut på forhånd hvor mye du kan bruke på butikkrunden, sier Haftorn Iversen.
Hun mener bruktbutikker og hyggelige byttekvelder er et alternativ hvis man egentlig ikke har råd til noe nytt.
Mange fristelser
– Å spare før man kjøper er som regel et godt råd. Ved handel på kreditt er det i hvert fall lurt å bruke et kredittkort som gir deg best mulige kundefordeler i form av rabatter. Variasjonene kan være store.
Renten på kredittkortgjeld er høy, så det smarteste er å betale ned ved forfall istedenfor å la kortgjelden vokse, ifølge Monica Haftorn Iversen.
I Oslo og Akershus er shoppinggleden særlig høy, viser undersøkelsen.
– Det er ikke egentlig så overraskende. Stor butikkflora og bredt vareutvalg gjør at fristelsene ofte er størst i urbane strøk, og hovedstadsområdet står slik sett i en særstilling, sier Gunnar Larssen, administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening.
Han synes ikke nødvendigvis det er negativt at mange handler for å føle seg bedre.
– Man trenger litt premiering i hverdagen, og hvis et kjøp kan kjennes som dagens lille høydepunkt er det bare fint. Men det trenger jo ikke være dyre ting man egentlig ikke har råd til. Rimelige ting kan også gi lykkefølelse, sier Larssen.
Har med kona
Ulik handlelyst mellom kjønnene betyr ikke nødvendigvis at kvinner også bruker mer penger enn menn, ifølge Egil A. Gundersen, eier og daglig leder i Janic & Carlo AS.
Firmaet leverer vesker, reiseartikler, accessories og paraplyer til forretninger over hele landet, og står blant annet bak Bagorama-kjeden med sine rundt 50 butikker.
– Kvinner handler nok hyppigere, men menn handler ofte mye. Og kjønnsforskjellen når det gjelder innstillingen til det å shoppe er nok i noen grad også aldersbetinget, sier Gundersen.
Han ser klare generasjonsforskjeller mellom menn på handletur.
– Eldre menn kommer gjerne sammen med konene sine når de skal ha ny koffert, veske eller lommebok, og lar kvinnene gjøre valget for seg. Yngre menn kommer ofte alene og er i mange tilfeller svært motebevisste.