– Dramatisk og alvorlig situasjon for Reitan

Nyheter: Rema er igjen den store taperen i dagligvaremarkedet.

Rema 1000 mister markedsandeler til Coop-eide Extra i et synkende dagligvaremarked, viser kvartalsrapporten fra analysefirmaet Nielsen.

Coop-eide Extra har solgt varer for 2 milliarder kroner mer enn til samme tid i fjor i et marked der veksten er fallende, skriver Nettavisen.

Extra øker sin markedsandel fra 11,2 til 12,5 prosent av markedet hittil i år, skriverE24.

Konkurrent Rema 1000 har mistet 1,4 prosentpoeng av sin markedsandel fra andre kvartal i fjor og ender med en total på 23,5 prosent av markedet. Utviklingen fra andre kvartal i år er en nedgang på 0,2 prosentpoeng for Rema 1000, skriver Dagens Næringsliv.

Norgesgruppen på toppen

Analysebyrået Nielsen la tirsdag morgen fram en rapport om dagligvaremarkedet. Totalt viser analysen at alle Coops forretningsområder tar 0,1 prosent mer av markedet og øker til en markedsandel på 29,3 prosent.

Norgesgruppen beholder sin ubestridte plass på toppen av de tre store dagligvarekonsernene med en markedsandel på 43,3 prosent. Også her er det en framgang på 0,1 prosentpoeng. Lavpriskjeden Kiwi øker markedsandelen med 0,9 prosentpoeng, fra 20,1 til 21 prosent.

Dramatisk

En av de fremste dagligvareekspertene i Norge, bransjekonsulent og tidligere utgiver av fagavisen Dagligvarehandelen, Reidar Molthe, sier situasjonen for Rema er dramatisk.

– Rema er i en alvorlig situasjon fordi de taper markedsandeler mens konkurrentene vinner. I dette markedet er det kjøttvekta som teller: De som vinner markedsandel får bedre pris, de som taper får dårligere, sier han til VG

Professor Odd Gisholt ved BI er enig med Molthe.

– Det er ingen tvil om at dette er en meget alvorlig situasjon for Rema. Fortsetter denne utviklingen er det bare et tidsspørsmål før Kiwi overtar rollen som landets største lavpriskjede, sier Gisholt.

Rema avviser krise

Informasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 avviser at de er i noen krise.

– For det første, det er ingen stor dramatikk. I første halvår hadde vi nedgang på rundt ett prosentpoeng, målt mot fjoråret. Dette har jo også vært poengtert i flere nyhetssaker tidligere i år. I etterkant har omsetningen og markedsandelene flatet ut. Vi må bare stå på og våre kjøpmenn og ansatte jobber hardt hver dag for å gi kundene våre de laveste prisene, sier hun til VG