Studenter tar seg fett betalt for kontakt med næringslivet

Næringsliv: Linjeforening skal ha krevd 60.000 kroner av en arbeidsgiver for å holde en bedriftspresentasjon for attraktive NTNU-studenter.

Kampen om de skarpe hodene er knallhard og enkelte arbeidsgivere må grave dypt i lommeboka for i det hele tatt på komme i kontakt med NTNU-studenter på de mest etterspurte linjene.

Kenneth Stoltz i Næringsforeningen opplyser til Universitetsavisa i dag at han kjenner til et tilfelle der en arbeidsgiver innen finansbransjen ble avkrevd 60.000 kroner av en linjeforening for å få lov til å holde en ordinær bedriftspresentasjon.

Selv ble han også forelagt en prisliste da han ønsket å informere om arrangementet Trøndelagsdagen, som er en karrieredag rettet mot studenter, der nyutdannende og studenter får mulighet til møte arbeidsgivere i Trøndelag.

Fem tusen kroner skulle linjeforeningen ha for å spre denne informasjonen i sine digitale kanaler, samt at Næringsforeningen fikk mulighet til å presentere arrangementet under en forelesning, ifølge avisa.

– Det er en del arbeidsgivere fra både næringsliv og det offentlige i regionen som har fortalt oss om negative erfaringer med noen linjeforeninger, og sier de oppleves mer som portvoktere enn døråpnere for sine studenter.  Det er mange bedrifter som kommer til oss og sier at de ikke klarer å komme i kontakt med studentene på endel av linjene uten å møte ublu prislister og linjeforeninger som virker grådige, sier, sier Kenneth Stoltz, kommunikasjonsansvarlig i Nitr til Universitetsavisa. 

Det har også tidligere vært debatt rundt linjeforeningenes lukrative forretningsmodell. Indøk-studentene har blant annet finanisert studenthytter til fire millioner i Oppdal ved å ta betalt for å være bindeledd mellom næringsliv og studenter.