Lille Martine går mot strømmen og vokser i Midtbyen

Midtbyen: Lille Martine er kåret til «Årets Markedsfører». Nisjebutikken som selger barneklær går mot strømmen og har klart å skape vekst i butikksalget i Midtbyen.

På den årlige Markedskonferansen i Trondheim ble vinneren av den anerkjente Robert Millar prisen kåret. Den sjarmerende butikken for barneklær, Lille Martine kom lengst og kan dermed krone seg med tittelen årets markedsfører, heter det i en pressemelding fra Trondheim Markedsforening.

Blant foredrag fra store merkevarer som Facebook og DNB, fikk de tre lokale kandidatene som var nominert til prisen legge frem sine case for hvordan de har oppnådd effekt av sin markedsføring. Vinneren møtte sterk konkurranse av gode bidrag fra både Trondheim Kino og NTNU.

– Utrolig stort å vinne med så store og dyktige kandidater. En sterk bekreftelse på at vi gjør noe riktig, sier Wenche Bakke og Kristine Oline i Lille Martine. 

Med smarte digitale grep har de fått økt oppmerksomhet og en lojal kundebase. At mesteparten av veksten ligger i salget fra den fysiske butikken er spesielt imponerende når hovedtrenden for butikkene i sentrum er negativ, heter det videre i pressemeldingen fra Trondheim Markedsforening.

– Engasjerer sine kunder

Her er juryens begrunnelse:

«Årets vinner er en merkevare i vekst. En merkevare som lykkes. Som vokser. Og som lykkes i et marked der andre konkurrenter ikke klarer det. Hvorfor denne merkevaren lykkes er en klar strategi om å tørre å satse, men også ha ekstremt fokus på kundene og sluttleveransen. Med presis og effektiv markedsføring har årets vinner klart å engasjere sine kunder på en måte som gjør at de vokser og engasjerer. Med relativt små budsjetter, har de vært nødt til å være kreativ og svært bevisst når ulike markedsføringstiltak vurderes og gjennomføres. Noe som har gjort uttaket presist og treffende. Å inngå samarbeid om kolleksjoner og deling i sosiale media med kjente, store aktører i deres bransje må sies å være både strategisk svært lurt, samt kreativt. Dette gjør at årets vinner både utvider og vokser. Årets vinner har også vist at via smart samarbeid med leverandører er det mulig å generere salg og vekst, også i disse dager, fra en butikk i hjertet av midtbyen.