I dag presenterte Mediebedriftenes Landsforening alle opplags- og lesertall for avisene og uke- og magasinpressen.
Kortversjonen er at papir går ned, og digitalt går opp. Den eksplosive veksten i bruk av digitale plattformer, gir papiravisene i Trondheims-regionen en kraftig smell.
I Trondheims-regionen har papiravisene til sammen mistet 34.000 lesere i 2012. Gratisavisa Byavisa mistet 8000 lesere i 2012 og har størst prosentvis tilbakegang. Adresseavisens papirutgave mistet 9000 lesere i 2012, noe som gir en tilbakegang på 4,52 prosent.
I de trønderske avisenes egenrapportering får du høre mest om marginale endringer i opplag. Det er en størrelse som lett lar seg påvirke av ganske enkelt å sette i gang trykkpressa og dele ut aviser gratis. Lesertallene får du høre mindre om – de taler i klartekst om massiv leserflukt og konvertering til digitale plattformer.
Samtidig styrker eller beholder mange av avishusene sine markedsposisjoner gjennom vekst på digitale plattformer.
Adresseavisen er et av mediehusene i Norge med sterkest vekst på mobil plattform, viser tallene som ble offentliggjort i dag. Adressa.no på mobil hadde i 2012 145,000 leste saker per dag , sammenlignet med 58,000 i 2011. 60.000 mennesker oppgir nå at de bruker adressa.no på mobil hver eneste dag.