Trondheim24s redaksjonelle dekning av byens restaurantbransje støttes av ASKO Servering – stolt leverandør av produkter, tjenester og matfaglig kompetanse til Trondheims restauranter. 

VI HAR MARKEDETS BREDESTE GROSSISTSORTIMENT OG MEST INSPIRERENDE NETTHANDEL. TA KONTAKT MED ASKO SERVERING

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

– Live Edvardsen er en kommende stjerne i kokkebransjen. Hun har allerede fått utviklet seg på Credo, samt store namn i restaurantverden som Franzen i Stockholm og Crenn i San Fransisco. I sommer tok hun til og med sommelier-utdanning. På lokalmatrunden vår i Trøndelag for Matkanalen har hun vært et friskt pust. Hun er sterk faglig og en veldig god formidler. Dessutan kjenner hun godt til gode råvarene Trøndelag har å by på fra sin tid på Credo. Vi hadde det moro og resultatet har blitt veldig bra, sier Arne Hjeltnes.

20-åringen er egentlig fra Surnadal, men flyttet til Trondheim for å følge drømmen om å bli kokk.

Lager guide til lokalmat

– Dette er rett og slett en guide til lokalmat du ikke har sett før. Dette er til ære for lokale leverandører og lokale smaker i hele Norge – og håper og tror dette er til gjensidig glede for forbruker, leverandør, matmangfold og folkehelse, sier markedssjef i Coop Per Olav Andersen.

Arne Hjeltnes skal være dagligvareaktørens nysgjerrige øyne, historieforteller og intervjuer i jakt på det lokale gullet som skal være «Verdt å tråkke til».

– Dette er selvsagt helt etter mitt mathjerte. Her får vi synliggjort stier, ruter og veier i vårt langstrakte land til skjulte lokalmatperler. Det er så mye bra mat og råvarer av høy kvalitet vi ikke vet om der ute. Og tenk deg å komme syklende inn på et litt bortgjemt gårdstun til en gastronomisk opplevelse i verdensklasse, smiler Hjeltnes.

– Dette er helt i tråd med Coops med sterke tilstedeværelse og identitet i hele Norge – også i kriker og kroker man kanskje ikke visste om matmagien. Vi har mange butikker i nærheten av lokalmatprodusentene som bidrar til å spre budskapet om kortreist mat av god kvalitet gjennom salg av lokalmat i våre butikker. Det er viktig for oss, sier markedssjef Per Olav Andersen.

Image with visual paralax effect

Matkanalen

Konseptet ble lansert 3. september på Matkanalen. I første omgang får seerne servert 30 korte episoder fra Rogaland, Møre og Romsdal og Trøndelag.

Men Coop, Hjeltnes og hans team av kokker ruller innom resten av landet i løpet 2022. Allerede til høsten lokasjoner lenger nord for tur.

– Dette er et konsept vi både gleder oss til å vise fram – og gleder oss til at skal gi kvalitetsbevisste forbrukere mange flotte og annerledes matopplevelser i årene framover. At sykkelguiden legger til rette for aktivitet og rå naturopplevelser i tillegg, mener vi gjør totalen helt unik og akkurat så mangfoldig vi ønsker den skal være, sier markedssjef i Coop Mega Tina Weiby.

Kokkene som foreløpig har tråkket til i prosjektet i tillegg til Live, er mangeårig Hjeltnes-makker Arne Brimi og kokkelandslagets verdensmester Andreas Myhrvold.

Alt om og fra Coops nye lokalmatguide ligger på egen landingsside her