– Har du en knust frontrute vil du ha den skiftet ut eller reparert så raskt som overhodet mulig. Spesielt hvis du er yrkessjåfør eller er avhengig av bilen på andre måter. Derfor utvider Autoglass åpningstidene, noe som er helt i tråd med bedriftsfilosofien her i huset: Hos oss får du tett og personlig service. Vi skal være kjappe, fleksible og finne løsninger. Der klarer vi å levere bedre enn de store aktørene, sier Jensen og byr på en kopp kaffe og introduserer oss for en kosete og leken kollega: Dreveren Viking, som er et fast innslag på verkstedet, som ligger lett tilgjengelig i Tempeveien 35.

Malvik, Melhus, Klæbu og Orkdal

Satsingen på utvidede åpningstider innebærer også at Autoglass øker bemanningen og er på jakt etter flere dyktige fagfolk:

– I tillegg til bra pågang fra fornøyde kunder i Trondheim, ser vi også at mange kommer fra Malvik, Melhus, Klæbu, Skaun og Orkdal for å få byttet ruter og utbedret skader av våre dyktige fagfolk, sier Pål Småvik,  påtroppende drifts -og markedsdirektør i Autoglass Trondheim

Tom Arne Jensen er en ringrev i bilglassbransjen med 30 års erfaring.

Steinsprutskader bør utbedres nå

Tom Arne er en av ringrevene i bransjen med 30 års erfaring fra bilglassfaget. I mange år jobbet han for en av de store aktørene i byen. Han har gjort det meste: Jobbet som daglig leder, montør, vært importør av glass og de siste årene bedriftseier av Autoglass.

Om kort tid er det høysesong i bilglassbransjen. For med lavere temperaturer eksploderer antall skader – bokstavelig talt:

– Snart kommer frostnettene med minusgrader. Rutene fryser.  Så er det full pinne med varmeapparatet for å tine opp og få varme i kupeen. Glasset utvider seg, og konsekvensen er at mindre steinsprutskader nærmest eksplosivt blir til store skader på frontruta. På enkelte frontruter av nyere type kan det også være vanskelig å se steinsprutskadene, spesielt i den nedre delen som ofte er sotet, sier Tom Arne som oppfordrer til å ta turen innom for å få en vurdering av hva som bør gjøres:

– Det er smart å bestille en time for en visuell kontroll. Det kan spare deg for mye prakk. Mindre skader kan enkelt og billig repareres – før de utvikler seg til store sprekker, sier Tom Arne og minner om at bilglassfaget grunnleggende sett handler om din egen sikkerhet på veien.

Image with visual paralax effect

Tom Arne, her sammen med ex-kona Nittiya, som har jobbet i bransjen i seks år.

Slitte ruter kan skape farlige situasjoner

En sliten frontrute kan forårsake ulykker. Se for deg at du kjører i mørket og du får motlys som bryter i en sprekk. Da kan du faktisk forstyrres og i verste fall blendes. Slitte ruter skaper farlige situasjoner  – spesielt når sola står lavt som den gjør på denne tida av året. Kjører du tidlig på morgenen eller på ettermiddagen og får sola rett i ansiktet, kan en slitt, våt rute gjøre at du mister all sikt.

Fakta: Fagbrev, sertifiseringer og godkjenninger

Autoglass er sertifisert av Glass og Fasadeforeningen (GF). Det innebærer at Autoglass har forpliktet seg til å etterleve foreningens formålsparagraf om lovlydighet og etisk handel.

GF arbeider etter gjeldende lover og regler, strenge etiske retningslinjer for like konkurransevilkår og for at medlemsbedriftene oppnår arbeidsbetingelser og utviklingsmuligheter som styrker deres konkurransekraft og lønnsomhet.

Autoglass tar del i foreningens kurs -og utdanningsvirksomhet som sikrer et høyt kunnskaps – og kompetansenivå. For å drive med skifte av bilglass må man være godkjent av Statens Vegvesen og ha ansatte med fagbrev. Autoglass innfrir alle disse offentlige kravene

Autoglass stiller svært høye kvalitetskrav til glasset som brukes. Dette produseres på samme fabrikk som merkeforhandlere bruker.

– Folk har blitt flinkere og mange tar dette på alvor. Men ikke mange nok. Det handler som sagt om sikkerhet og bilglassfaget er derfor regulert av en rekke bestemmelser, som blant annet avgjør hvilke skader som kan utbedres, og hvilke som krever bytte av hele frontruta. Enkelt sagt så er det ikke lov å reparere skader større 10 mm i synsfeltet, som i praksis utgjør viskerfeltet. Vi bruker vakumpumpe for å suge ut luft. Så tilsetter vi et gjennomsiktig stoff som heter resin som deretter herdes med UV-stråler. Det du uansett bør gjøre dersom du har oppdaget en skade, er å sette på et steinsprutplaster som et midlertidig tiltak. En annen ting er jo at hvis du kjører rundt med en skade, så vil bruddflatene spise opp vindusviskerne dine relativt kjapt.

Tom Arne forteller at Autoglass har gjort store investeringer i maskinpark og oppdatert teknologi:

.- Her er vi helt på høyde med de største aktørene, forteller han.

Autoglass har investert mye i teknologi de siste årene. Her står Tor Arne ved en kalibreringstavle som brukes til finjustering av ulike sikkerhetssystemer som for eksempel filvarsling: – Den teknologiske utviklingen på sikkerhetsområdet går raskt, derfor kurser vi ansatte en gang i året for å holde oss oppdatert.

Utbedrer skader samme dag

Velger du Autoglass lover han rask og personlig service:

– Skader reparerer vi samme dag. Så fremt du har minikasko eller full kasko så dekker forsikringsselskapet kostnaden for reparasjon. Ved bytte av rute betaler du en egenandel som varierer med vilkårene i avtalen din. Bestiller du glass før klokka 14 så har vi glasset her klokka 10 dagen etter. Kom hit, så hjelper vi deg med papirarbeidet. Så får du låne deg en bil, eller elsykkel. Vi har også en egen bil for håndverks-kunder. Eller en cabriolet hvis du helst vil ha det, gliser han.

– Det er bare å levere nøklene, så ordner vi det meste, avslutter Tom Arne.

bestill time her