– Jeg jobber som selger, har ikke kontor og lever på veien. Området mitt strekker seg fra Tynset i sør til Mo i Rana i nord. Det betyr kjøring på isete veier, i dårlig vær over fjellet, forteller Rudsar som ofte kjører opp mot 50 mil en vanlig arbeidsdag. Rudsar selger verktøy for Luna Norge, og kundene er norske byggvarekjeder.

Skoda-eier har han vært i et par måneder og har allerede tilbakelagt hele 600 mil på veien.

PS: Se videoanmeldelse lenger ned i saken

Rudsar gikk på nybiljakt med et budsjett på 500.000,-. Han fattet raskt interesse for Octavia Scout – som er offroadutgaven av Octavia: En røffere firehjulstrekker med hakket høyere bakkeklaring.

Designuttrykket skiller seg ut fra de andre Octaviamodellene med sorte, kraftige støtfangere og sidelister som sender klare sportslige signaler. Drivstoffforbruket er kuttet med opp mot 20 prosent sammenlignet med forrige modell.

– Hvilke biler vurderte du?

– Jeg så på Audi Allroad, men da fikk jeg ikke det utstyret jeg ville ha innenfor mitt budsjett. Nå har jeg automatgir, stor navigasjon og fete høyttalere. Det siste er viktig fordi jeg hører mye på musikk når jeg er på veien. Anlegget er veldig bra, det må jeg si. Telefonen er jeg også svært fornøyd med. I det jeg vrir om nøkkelen logger den inn alle anrop og kontakter. Mye bedre enn alt annet jeg har vært borti, forteller han.

Jeg så på Audi Allroad, men da fikk jeg ikke det utstyret jeg ville ha innenfor mitt budsjett. Nå har jeg automatgir, stor navigasjon og fete høyttalere.

Må ha god plass

Rudsar har eid seks-sju biler de siste årene:

– Scouten er den beste bilen jeg har eid så langt. Jeg er to meter lang og må ha god sitteplass. Så setene var viktig for meg. Firehjulstrekk og automat er et must. God bakkeklaring må jeg også ha. Jeg er mye på hytta i Aunegrenda i Haltdalen. Og der er det ulendt terreng, dårlig strødd og mye snø.

– Så var det jo selvsagt prisen. Jeg har fått mye bil for pengene. Vi snakker 150.000 kroner forskjell, sammenlignet med andre biler med de samme allroadfunksjonene.

– Det er jo egentlig en Audi jeg kjører, gliser Rudsar.

– Det eneste jeg mangler er parkeringsassistenten som parkerer for deg. Men den jobben foretrekker jeg å gjøre selv. Takluke var heller ikke aktuelt da jeg bruker skiboks.

– Hva savner du i Skodaen?

– Nei, hva skal det være? Jeg har jo bra motor også. 184 hester. Ikke det at jeg kjører for fort. Jeg er helt avhengig av sertifikatet mitt. Men må jeg raskt forbi en buss, så er ikke det noe problem, avslutter Rudsar.

Sagt om Octavia Scout:

Octavia Scout har fått svært gode kritikker i norsk bilpresse. Dette mener landets ledende bilredaksjoner:

“Skoda Octavia Scout er som skapt for Norge. Er et av de beste bilkjøpene akkurat nå”.

Hegnar.no

“Scout er høyere og mer robust enn en vanlig bil med 4wd. Og mye bedre å kjøre enn SUV”.

Klikk.no

“En stasjonsvogn med bra bagasjeplass, sterk motor, firehjulstrekk og skikkelig bakkeklaring. Alt det Kari Nordmann ønsker seg”.

E24

“Octavia Scout er meget godt støydempet og tillater at man fører normale samtaler i høye hastigheter på motorvei. Den takler grusveier og humpete underlag meget bra. Man skal lete lenge for å finne et alternativ som gir mer bil for pengene”.

Bilnorge.no

“Octavia Scout er en bil som lettest kan sammenlignes med Audi A4 Allroad, VW Passat Alltrack, Insignia Country Tourer, som er familiestasjonsvogner med en liten dose SUV tilsatt”.

Dinside.no

Her kan du se en anmeldelse fra anerkjente Carbuyer: