Du ser det allerede på navnene: Lord Nelson, Statsraad Lehmkuhl og Gulden Leeuw. Fartøyene er fulle av tradisjoner, historie og stolthet. Det skinner i messing, knirker i tre og fosser om baugen når vinden tar tak i seilene. Og enten du står opp til vakt midt på svarte natten eller fikler med et tau høyt oppe i en mast, er det folk å dele opplevelsene med.
– Det er en veldig sosial form for ferie. Om du drar alene hjemmefra, er du en del av et lag allerede fra du står på kaia, sier Morten Urrang, seilskuteentusiast og mannskap på den litt mindre hardangerjakten Caroline av Sandnes.
Voksenopplæring
At en seilas kan gi nyttig ballast både til gammel og ung, er han ikke i tvil om.
– På havet kan du ikke ringe hjem eller ta fram mobilen for å få hjelp, så du lærer fort å ta tak selv. Ser du en balje med oppvask i en båt med tolv mennesker om bord, vet du at det er en av de tolv som må ta oppvasken.
Det er ikke uten grunn mange av skutene brukes til teambuilding, som skoleskip og til ledertrening.

VERDENS STØRSTE: »Royal clipper», en femmastet klipper i gammel stil som tar turister med på cruise. Her er du ren turist og betaler det det koste. REUTERS/Eric Gaillard.
Kaffe
En hel rekke av de tradisjonelle seilskutene tar med seg turister på korte eller lengre etapper. Flest tilbud får du hos de nederlandske båtene, som stort sett er i privat eie, og har satt turisme i system på eksotiske steder som Antarktis og Karibia. Opplegg og aldersgrenser varierer, men man hjelper som regel til under seilasen og går vakter slik tradisjonen er om bord. Tilbake får man kunnskaper om seiling og sjømannskap og som regel en god dose entusiasme fra folk som brenner for å lære bort det meste.
– Ferie er å gjøre noe helt annet, sier Ida Rosenvinge hos Christian Radich. – Dette er som en annen aktivitetsferie. Og så lever man i en egen tidsboble.
På Christian Radich har turistene fire timer tjeneste og åtte timer fri.
– Man står utkikk, tar roret, går runder på dekk, hjelper til når seilene skal heises og når de skal berges. Er vinden god, kan det bli mindre å gjøre underveis. Da legger vi gjerne inn litt undervisning der vi lærer litt om knuter, om andre tradisjonelle båter og ting som er nyttige å kunne til sjøs, forteller Rosenvinge.
– Kaffedrikking og prating er også en viktig del av opplevelsen.
Tall ships
Felles for mange av de største skutene, som gjerne kalles »tall ships», er at de har et fast mannskap som gjør det mulig for folk uten spesielle seilkunnskaper å bli med. Enkelte båter, som Lord Nelson i Southampton, har også tilrettelagt for funksjonshemmede.
– Motivasjonen for å dra på seilskuteferie bør ganske enkelt være å ha eventyrlyst. Det er nok det viktigste, sier Ida Rosenvinge.
– For de fleste er jo dette noe man gjør bare en gang i livet, sier Morten Urrang.
Det er desto vanskeligere å glemme det, tror Håkon Vatle, daglig leder for Statsraad Lehmkuhl.
– Du kan reise til Syden og ikke huske om det var Kreta eller Kanariøyene du var på. På en båt får du nye venner og opplevelser du aldri glemmer.

HØYT: Klatring i mastene er frivillig på skutene der turister går inn blant mannskapet. Men utsikten er god. FOTO: Reuters.
Mer relevant i dag
Å være i en historisk boble kan ha sine gode sider, tror Vatle.
– Jeg mener Statsraad Lehmkuhl er mer relevant nå enn da den ble bygget i 1914. Samfunnet er veldig individualisert i dag. Her sover du i hengekøye i rom med andre og bidrar til å få skipet til å gå, på godt og vondt. Og fra du går om bord er du og alle de andre nullstilt, det spiller ingen rolle om du er direktør eller vaskehjelp når du kommer på et vaktlag.
Bortsett fra enkelte turer der det er satt en øvre og nedre aldersgrense, spiller det liten rolle hvor gammel du er. Og kanskje det kan være en god idé å nullstille maktforholdet mellom mor og datter, far eller sønn med en felles tur før barna likevel farer ut av redet. Mange velger å gi bort et minitokt i konfirmasjonsgave. Ikke som noen ilddåp før voksenlivet, men som en reiseopplevelse man har med seg videre.
– Det er helt frivillig å klatre i masten, sier Håkon Vatle. Mannskapet på Statsraad Lehmkuhl og de fleste andre store skutene gjør ettertrykkelig oppmerksom på at det er plikter, men ingen tvang om bord. Ingen skal presses til å gjøre noe de virkelig kvier seg for.
Men å få stå til rors på en skute med 2000 kvadratmeter seil er nok stas for de fleste.
Noen skuter og turene deres
Lord Nelson
Lengde: 41 m
Hjemby: Southampton, Storbritannia
Planlagte turer:
Las Palmas–Antigua, desember 2019
Oosterschelde
Lengde: 40 m
Hjemby: Rotterdam, Nederland
Planlagte turer:
Kapp Verde, flere turen vinteren 2019
Fryderyk Chopin
Lengde: 44 m
Hjemby: Szczecin, Polen
Planlagte turer:
Malaga–Lisboa, april 2019
Göteborg–Szczecin, mai 2019
Europa
Lengde: 44,5
Hjemby: Haag, Nederland
Planlagte turer:
Antarktis, vinteren 2019
Cape Town – Nederland, flere etapper april 2019
Wylde Swan
Lengde: 44 m
Hjemby: Makkum, Nederland
Planlagte turer:
Rouen-Haag, juni 2019
Fredrikstad-Bergen, juli 2019
(Del av Tall Ships Race)
Statsraad Lehmkuhl
Lengde: 85 m
Hjemby: Bergen
Planlagte turer:
Bergen–Shetland, pinsen 2019
Tur med skikjøring i Hardanger, våren 2019
Sørlandet
Lengde: 57 m
Hjemby: Kristiansand
Planlagte turer:
Kristiansand – Aalborg, juni 2019
Bergen–Aarhus, juli 2019
(Del av Tall Ships Race)
Christian Radich
Lengde: 62 m
Hjemby: Oslo
Planlagte turer:
Las Palmas–Madeira, desember 2018
Kanariøyene, desember 2018
Hvordan finne en skute?
En god oversikt over båter i Europa finner du på nettsiden sailtraininginternational.org under »vessels». Flere av skutene arrangerer turer selv og legger også ut informasjon på Facebook og egne nettsider. Sjekk også Tall Ships Race 2019, for flere ruter på ulike fartøy. Husk å søke på engelsk!
Priseksempler
Juletur rundt Kanariøyene, 9 dager med Lord Nelson: fra 960 £ (= ca. 11.000 kr)
Cape Town–Azorene med Europa, 2 måneder: 3700 Euro (= ca. 37.000 kr)
Aarhus–Kristiansand med Sørlandet, 3 dager: 2650 kr
* Verd å tenke på: Det er alltid helpensjon, og du bruker neppe penger til sjøs.
* NB: Ofte store prisavslag for folk under 26 år.
Tips: Lær noen gloser
Ord og uttrykk på en seilskute kan være ukjente selv på ditt eget morsmål. Seiler du i utlandet eller med en internasjonal gruppe, er det vel verd bryet å lære noen engelske spesialord på forhånd. Det er knotete å sjekke ordboken eller nettet når du står ute i vinden og noe skal skje raskt!
Tall Ships’ Races
En serie årlige regattaer for store seilskip, der minst halvparten av dem som er om bord, må være under 26 år, Man kan være med på både regattaer og transportetapper. Regattaene i juli 2019 går mellom Aalborg og Fredrikstad, og mellom Bergen og Aarhus, med en hyggeseilas mellom Fredrikstad og Bergen.