Du ser det allerede på navnene: Lord Nelson, Statsraad Lehmkuhl og Gulden Leeuw. Fartøyene er fulle av tradisjoner, historie og stolthet. Det skinner i messing, knirker i tre og fosser om baugen når vinden tar tak i seilene. Og enten du står opp til vakt midt på svarte natten eller fikler med et tau høyt oppe i en mast, er det folk å dele opplevelsene med.

– Det er en veldig sosial form for ferie. Om du drar alene hjemmefra, er du en del av et lag allerede fra du står på kaia, sier Morten Urrang, seilskuteentusiast og mannskap på den litt mindre hardangerjakten Caroline av Sandnes.

Voksenopplæring

At en seilas kan gi nyttig ballast både til gammel og ung, er han ikke i tvil om.

– På havet kan du ikke ringe hjem eller ta fram mobilen for å få hjelp, så du lærer fort å ta tak selv. Ser du en balje med oppvask i en båt med tolv mennesker om bord, vet du at det er en av de tolv som må ta oppvasken.

Det er ikke uten grunn mange av skutene brukes til teambuilding, som skoleskip og til ledertrening.

Image with visual paralax effect

VERDENS STØRSTE: ”Royal clipper”, en femmastet klipper i gammel stil som tar turister med på cruise. Her er du ren turist og betaler det det koste. REUTERS/Eric Gaillard.

Kaffe

En hel rekke av de tradisjonelle seilskutene tar med seg turister på korte eller lengre etapper. Flest tilbud får du hos de nederlandske båtene, som stort sett er i privat eie, og har satt turisme i system på eksotiske steder som Antarktis og Karibia. Opplegg og aldersgrenser varierer, men man hjelper som regel til under seilasen og går vakter slik tradisjonen er om bord. Tilbake får man kunnskaper om seiling og sjømannskap og som regel en god dose entusiasme fra folk som brenner for å lære bort det meste.

– Ferie er å gjøre noe helt annet, sier Ida Rosenvinge hos Christian Radich. – Dette er som en annen aktivitetsferie. Og så lever man i en egen tidsboble.

På Christian Radich har turistene fire timer tjeneste og åtte timer fri.

– Man står utkikk, tar roret, går runder på dekk, hjelper til når seilene skal heises og når de skal berges. Er vinden god, kan det bli mindre å gjøre underveis. Da legger vi gjerne inn litt undervisning der vi lærer litt om knuter, om andre tradisjonelle båter og ting som er nyttige å kunne til sjøs, forteller Rosenvinge.

– Kaffedrikking og prating er også en viktig del av opplevelsen.

54 METER: Gode forhold for nederlandske Gulden Leeuw fra 1937. Båten har rom for turister. FOTO: REUTERS FOTO: JEAN-PAUL PELISSIER / X00211

Tall ships

Felles for mange av de største skutene, som gjerne kalles ”tall ships”, er at de har et fast mannskap som gjør det mulig for folk uten spesielle seilkunnskaper å bli med. Enkelte båter, som Lord Nelson i Southampton, har også tilrettelagt for funksjonshemmede.

– Motivasjonen for å dra på seilskuteferie bør ganske enkelt være å ha eventyrlyst. Det er nok det viktigste, sier Ida Rosenvinge.

– For de fleste er jo dette noe man gjør bare en gang i livet, sier Morten Urrang.

Det er desto vanskeligere å glemme det, tror Håkon Vatle, daglig leder for Statsraad Lehmkuhl.

– Du kan reise til Syden og ikke huske om det var Kreta eller Kanariøyene du var på. På en båt får du nye venner og opplevelser du aldri glemmer.

Image with visual paralax effect

HØYT: Klatring i mastene er frivillig på skutene der turister går inn blant mannskapet. Men utsikten er god. FOTO: Reuters.

Mer relevant i dag

Å være i en historisk boble kan ha sine gode sider, tror Vatle.

– Jeg mener Statsraad Lehmkuhl er mer relevant nå enn da den ble bygget i 1914. Samfunnet er veldig individualisert i dag. Her sover du i hengekøye i rom med andre og bidrar til å få skipet til å gå, på godt og vondt. Og fra du går om bord er du og alle de andre nullstilt, det spiller ingen rolle om du er direktør eller vaskehjelp når du kommer på et vaktlag.

Bortsett fra enkelte turer der det er satt en øvre og nedre aldersgrense, spiller det liten rolle hvor gammel du er. Og kanskje det kan være en god idé å nullstille maktforholdet mellom mor og datter, far eller sønn med en felles tur før barna likevel farer ut av redet. Mange velger å gi bort et minitokt i konfirmasjonsgave. Ikke som noen ilddåp før voksenlivet, men som en reiseopplevelse man har med seg videre.

– Det er helt frivillig å klatre i masten, sier Håkon Vatle. Mannskapet på Statsraad Lehmkuhl og de fleste andre store skutene gjør ettertrykkelig oppmerksom på at det er plikter, men ingen tvang om bord. Ingen skal presses til å gjøre noe de virkelig kvier seg for.

Men å få stå til rors på en skute med 2000 kvadratmeter seil er nok stas for de fleste.

TRE I BAUGEN: To av mannskapet på Christian Radich har fått en jobb å gjøre. Sikkerhetsnettet er alltid i baugen. REUTERS/Henning Bagger/Scanpix Denmark FOTO: SCANPIX DENMARK / X02352

Noen skuter og turene deres

Lord Nelson

Lengde: 41 m

Hjemby: Southampton, Storbritannia

Planlagte turer:

Las Palmas–Antigua, desember 2019

Oosterschelde

Lengde: 40 m

Hjemby: Rotterdam, Nederland

Planlagte turer:

Kapp Verde, flere turen vinteren 2019

Fryderyk Chopin

Lengde: 44 m

Hjemby: Szczecin, Polen

Planlagte turer:

Malaga–Lisboa, april 2019

Göteborg–Szczecin, mai 2019

Europa

Lengde: 44,5

Hjemby: Haag, Nederland

Planlagte turer:

Antarktis, vinteren 2019

Cape Town – Nederland, flere etapper april 2019

Wylde Swan

Lengde: 44 m

Hjemby: Makkum, Nederland

Planlagte turer:

Rouen-Haag, juni 2019

Fredrikstad-Bergen, juli 2019

(Del av Tall Ships Race)

Statsraad Lehmkuhl

Lengde: 85 m

Hjemby: Bergen

Planlagte turer:

Bergen–Shetland, pinsen 2019

Tur med skikjøring i Hardanger, våren 2019

Sørlandet

Lengde: 57 m

Hjemby: Kristiansand

Planlagte turer:

Kristiansand – Aalborg, juni 2019

Bergen–Aarhus, juli 2019

(Del av Tall Ships Race)

Christian Radich

Lengde: 62 m

Hjemby: Oslo

Planlagte turer:

Las Palmas–Madeira, desember 2018

Kanariøyene, desember 2018

Hvordan finne en skute?

En god oversikt over båter i Europa finner du på nettsiden sailtraininginternational.org under ”vessels”. Flere av skutene arrangerer turer selv og legger også ut informasjon på Facebook og egne nettsider. Sjekk også Tall Ships Race 2019, for flere ruter på ulike fartøy. Husk å søke på engelsk!

Priseksempler

Juletur rundt Kanariøyene, 9 dager med Lord Nelson: fra 960 £ (= ca. 11.000 kr)

Cape Town–Azorene med Europa, 2 måneder: 3700 Euro (= ca. 37.000 kr)

Aarhus–Kristiansand med Sørlandet, 3 dager: 2650 kr

* Verd å tenke på: Det er alltid helpensjon, og du bruker neppe penger til sjøs.

* NB: Ofte store prisavslag for folk under 26 år.

Tips: Lær noen gloser

Ord og uttrykk på en seilskute kan være ukjente selv på ditt eget morsmål. Seiler du i utlandet eller med en internasjonal gruppe, er det vel verd bryet å lære noen engelske spesialord på forhånd. Det er knotete å sjekke ordboken eller nettet når du står ute i vinden og noe skal skje raskt!

Tall Ships’ Races

En serie årlige regattaer for store seilskip, der minst halvparten av dem som er om bord, må være under 26 år, Man kan være med på både regattaer og transportetapper. Regattaene i juli 2019 går mellom Aalborg og Fredrikstad, og mellom Bergen og Aarhus, med en hyggeseilas mellom Fredrikstad og Bergen.