Trøndelag Teater og teatersjef Kristian Seltun lanserte i dag hele repertoaret for 2017.

Ti nye egenproduksjoner hvorav fire urpremierer står på programmet.

Vårmusikal er blitt en populær tradisjon på Trøndelag Teater. Denne gangen har teatersjef Seltun gitt Mads Bones og Olve Løseth lov til «å stjele fra de rike og gi til de fattige» med musikalen Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen.

Musikalen er resultatet av en lang prosess med drodling fram og tilbake. Det hele startet i kantina:

– Jeg traff Kristian i kantina og drodlet ideen min med ham: Hva synes du om Robin Hood ispedd trønderhits? Topp, svarte han – men da må musikalen hete Rai, Rai i Sherwoodskogen! forteller en humrende Mads Bones.

Mads Bones skriver og regisserer årets vårmusikal “Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen.” – Vi skal lage vår versjon, og vi klør etter å sette gang denne karakterfesten, sier han.

Sammen med Olve Løseth og teaterets musikalske leder gjennom mange år, Åsmund Flaten, har de fått frie tøyler til å lage “vårens villeste eventyr”.

Hva kan publikum vente seg?

– En fest og et fyrverkeri, et overskuddsfenomen av en forestilling, forteller teatersjef Kristian Seltun som understreker at dette ikke er en barneforestilling. Den kan sees av alle.

– Når vi samarbeider med Olve og Mads, og når Mads jobber med meg, er vi ganske opptatt av å dytte inn satire og prøve å få sagt noe om den tiden vi lever, sier Seltun.

Musikken er pop og rock fra et samlet stor-Trøndelag, ifølge Åsmund Flaten, musikalsk leder.

– Det er utrolig hvor godt denne musikken egner seg som teatermusikk, tilføyer han.

Josefine Frida Pettersen har aldri stått på en teaterscene før, men etter å ha spilt Noora i flere sesonger av NRK-serien “Skam” er hun likevel kanskje en av Norges mest kjente skuespillere.

Etter å ha sunget, danset og spilt seg gjennom de første prøvene var det full klaff med de trønderske musikal-satirikerne fra første stund.

– Jeg trur det blir bra det herre, spøker hun på trøndersk, og beskriver rollen sin som spirituell emo, lovløs og mølledatter.

Nå blir hun del av et helt nytt og ikke minst annerledes karakterunivers. Pettersen skal ha rollen som Samantha Fox, og ifølge Bones er det en helt spesiell forklaring på det.

Som han ikke vil avsløre ennå.

– Det er en link her ja, mellom Robin Hood og 80-tallspop, men du må komme og se selv da vet du, sier han.

Velskrevet teaterklassiker
Teateråret starter på Hovedscenen med Edward Albee’s Hvem er redd for Virginia Woolf? Regien er ved Marit Moum Aune, som selv deltok på lanseringen på Studioscenen idag.

– Stykket er er kanskje ett av de mest velskrevne stykkene for teater, innledet teatersjefen til samtalen med regissøren.

– Handlingen er lagt til en universitetsby, det kunne vært her, sier Aune og forteller om relasjoner som går i oppløsning, kjærlighetsdrama og intriger mellom par.

– En merkelig blanding av hat og kjærlighet, men noe binder dem jo sammen etter 23 år, på godt og vondt, sier skuespiller Trond Espen Skrødal. Han spiller mot Janne Kokkin i dette klassiske stykket.

Michael Frayns “Panikk i kulissene” og Henrik Ibsens “Vildanden” er andre satsinger på Hovedscenen neste år.

Seltun har lenge hatt lyst til å sette opp en ordentlig komedie, og med “Panikk i kulissene “har han fått til nettopp det. Stykket er skrevet som teaterkomedie og bergenser Karl-Vidar Lende er en av skuespillerne.

Karl-Vidar Lende ble denne uken tildelt Kunstnerisk Pris av Teatrets Venner. I 2017 får du se han i “Vildanden” på Trøndelag Teater.

Trønderpublikummet fått stifte bekjentskap med Lende i flere oppsetninger det siste året, etter at han i 2015 fikk sin debut på Trøndelag Teater med eventyrmusikalen “Påfuglen”. Sendere har han spilt både i “Leonce og Lena”, “Konfirmasjonen” og “Nøtteknekkeren”. Nå har Lende også fått en sentral rolle i “Vildanden”.

– Du har blitt litt av en publikumsyndling her oppe, og nå skal vi dundre deg inn i en skikkelig psykologisk dyptgående rolle, sa Seltun i sin samtale med Lende.

Selv ser han på rollen som en kjempestor utfordring.

– Jeg er ganske redd, og veldig glad, jeg har sett frem til å få gjøre noe sånt, forteller han.

Du har blitt en publikumsyndling her oppe, og nå skal vi dundre deg inn i en skikkelig psykologisk dyptgående rolle

Samtidsdramatikk
På studioscenen vil Trondheims egen Lisa Lie lage sin versjon av Terje Vigen, og premieren er allerede 14.desember.

På samme scene er det klart for nok en urpremiere i januar. Trine Wiggen har dramatisert blogger og forfatter Linnéa Myhres Evig søndag, og Wiggen skal selv ha regi.

– Det er spennende å jobbe med en annerledes tekst, dette er jo en roman og ikke skrevet for scene, og det handler jo om mange sterke temaer som speiler samfunnet vårt i dag, sier Wiggen.

Skuespillerne her er Øyvind Brantzæg og Lina Hindrum, som spiller hovedrollen.

Lina Hindrum. Foto: Trøndelag Teater.

Høsten 2017 vil det bli satt opp to enda to produksjoner på Studioscenen, men titlene på disse er foreløpig ukjent. Begge vil bli regissert av Johannes Dahl.  Første premiere 9. september, andre premiere er 21. oktober.

Gamle Scene
På Gamle Scene vil regissør Ole Johan Skjelbred skape et nytt univers for Fjodor Dostojevskijs Brødrene Karamasov. Skjelbred har selv dramatisert stykket, som settes opp i mars.

“Søndagsskolen” er en forestilling for barn og voksne av Tyra Tønnessen som ennå er under utvikling. Stykket er basert på salmetradisjoner, og settes opp på teaterets Gamle scene i oktober neste høst.

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre