Det er duket for en festaften i nasjonalhelligdommen når Joseph Haydns «Skapinga» står på programmet søndag 9. sept. Vi får være med når kaos blir til orden, når mørke blir til lys og jorden fylles av alle slags dyr. Ja hele skapelsesberetningen males ut med barokkorkester, noen av Norges fremste solister, et enormt kor og gjestedirigent Grete Pedersen, formuleres det elegant i en pressemelding.

– Mange har tidligere hørt Joseph Haydns skapelsesoratorium på originalspråket tysk og kanskje stirret så mye ned i tekstheftet for å forstå hva som synges at de har gått glipp av selve musikken. Forfatter Paal-Helge Haugen har gjendiktet den barokke tyske teksten til nynorsk slik at vi alle kan forstå hva som synges. Det er som om vi får en ny inngang til Haydns musikk og dermed kan følge med på en helt annen måte enn før, sier domkantor i Nidarosdomen Karen Haugom Olsen.

– Jeg gleder med til å høre hvordan orkesteret maler ut det vi hører i teksten, ja det er nærmest en operatisk måte å bruke orkesteret på. Vi kan høre løven som brøler, hjorten som hopper, snøen som faller og fisken som stimer i vannet, forteller Haugom Olsen entusiastisk.

Det er fulle hus for tiden, og vi anbefaler sterkt å booke bord på forhånd! Dessverre må vi ofte avvise hyggelige gjester i døren. Ring oss mer enn gjerne, eller send en mail til booking@trollrestaurant.no 😃

Posted by Troll on Måndag 19. juli 2021

Barokkorkester med spesialister fra hele Europa

Trondheim barokk stiller orkester til fremføringen fylt av barokkspesialister fra hele Europa:

– Vi har samlet de beste musikerne som er å oppdrive, sier Martin Wåhlberg leder i Trondheim barokk som selv spiller cello på konserten.

– Orkesteret spiller på instrument bygget på samme tid som musikken ble skrevet og klinger slik Haydn var vant til å høre fioliner, trompeter og fløyter. I tillegg har vi fått lånt et hammerklaver av Ringve museum som er bygget etter en gammel instrumenttegning fra 1700-tallet, sier Vegard Naustdal produsent i Nidarosdomen.

Hammerklaveret ligner litt på et moderne flygel i miniatyr, forklarer han:

– Da du kan variere tonestyrken etter hvor hardt du trykker ned tangenten. Denne oppfinnelsen, som vi i dag tar for gitt, var sensasjonell på Haydns tid og ofte ble instrumentet bare omtalt som fortepiano, altså at du kan spille både sterkt og svakt, avslutter han.

PS. Nidarosdomen søndag 9. sept kl. 20.

Foredrag om oversettelsesarbeidet

I tillegg til konserten inviteres det til et foredrag med nevnte Haugen lørdag kl.18 i Besøkssenteret ved Nidarosdomen kalt «Å gjenskape Skapinga».

Et foredrag om å utforme den norske teksten til Haydns oratorium. Vi får et innblikk i det spesielt vanskelig oversettelsesarbeidet, som kanskje ikke har så mye med oversettelse i tradisjonell forstand å gjøre, som gjendiktning og utforming av teksten.

Paal-Helge Haugen er en av Norges fremste forfattere med over 30 skjønnlitterære utgivelser, i tillegg til utstrakt samarbeid med komponister så vel som billedkunstnere. I samarbeid med Arne Norheim skrev Haugen blant annet oratoriet «Nidaros» som ble fremført i Nidarosdomen under 1000-årsjubileet til Trondheim i 1997.

Ps. Besøkssenteret ved Nidarosdomen lørdag 8. sept kl.18. Fri entre.