Vi holder åpent! Vår flotte luftige uteservering bader i sol, og inne er vi drillet på godt smittevern. Ingen champagne...

Posted by Troll on Tysdag 1. juni 2021

Kosmetikkmerket «Way of Living» er såvidt på vingene. Forretningsideen er å utvikle egne, giftfrie kosmetiske produkter, for salg direkte til butikker og hudypleiesalonger.

Vendepunktet

– Vendepunktet for meg kom da jeg leste en artikkel om blodtesting og hvilke kjemikalier man fant i blodet som kunne knyttes til kosmetiske produkter. Resultatene skremte og overrasket meg. Så gikk jeg rundt i butikkene for å sjekke hva som fantes av giftfrie alternativer. Det fantes ingenting, noe sted.

Hun saumfarte sittt eget baderomsskap. Det meste gikk rett i søpla. Da hennes daværende samboer ble rammet av alvorlig  sykdom, økte uroen for effekten av alle kjemikaliene vi hver dag påfører kroppen.  Parabener, silikon, propyleneglycol, isopropl og mineraloljer er ifølge Gätzschmann unødvendige tilsetninger til helse og skjønnhets-produkter.

Jeg har solgt leiligheten min og satser «hus og hjem» på dette prosjektet. Men jeg er en godt voksen kvinne og har ikke tid til å bygge litt om gangen og sette meg ned å håpe. Derfor satser jeg skikkelig

 2,7 kg kjemikalier i blodet

Daglig påføres kroppen vår i snitt 515 kjemikalier ved bruk av kosmetikk, kremer, hårpleieprodukter, deodoranter, parfyme og tannkrem. Huden absorberer 60 prosent og i løpet av et år går 2,7 kg kjemikalier gjennom blodbanen.

–  Jeg begynte å bruke rene oljer og droppet parfyme. Så ble samboeren min syk og døde. Livet fikk  et annet innhold. Da bestemte jeg meg for at jeg ville gjøre noe annet, sier hun.

Etter å ha jobbet som salgssjef i Tryg Vesta, gikk veien til Oppdal, som sjef for Kulturhuset. I mars 2010 sa hun opp jobben som daglig leder for Oppdals storstue etter bare et år i jobben. Oppdal ble for ensomt. Turen gikk tilbake til Trondheim. Tida var inne for å satse alt på drømmen: Å bygge opp Norges første økologiske kosmetikkmerke:

Et blodslit  

– Det er et blodslit, men jeg elsker det jeg holder på med.  Jeg har brukt  mye mere penger enn jeg hadde tenkt, nok til at  tankene har holdt meg våken om natta. Uten full backing fra min kjære samboer ville det aldri gått. Jeg har solgt leiligheten min og satser «hus og hjem» på dette prosjektet. Men jeg er en godt voksen kvinne og har ikke tid til å bygge litt om gangen og sette meg ned å håpe. Derfor satser jeg skikkelig. Nå har jeg 36 produkter, og er i gang med neste runde med produktutvikling, sier Gätzschmann.

Kosmetikkgründeren  har tatt et foreløpig farvel med fast jobb og stabil inntekt.

– Det er godt man ikke vet hva gründer-tilværelsen innebærer på forhånd. Jeg lever et enklere liv og har ikke de samme kravene til størrelsen på lommeboka. Jeg navigerer i et farvann fullt av skjær, og det største skjæret kan være deg selv. Men jeg er overbevist om at «Way of living» blir et stort merke etter hvert. Jeg føler timingen er god. Jeg har store forventninger til det som skal skje fremover, sier Bente Gätzschmann.

Får innpass

«Way og living» har allerede fått innpass hos  flere hudpleieklinikker i Trondheim. Nylig inngikk hun en avtale med en agent som er i sving på Østlandet.  Sørlandet, Vestlandet  og  Nord-Norge står også på kjøreplanen.

–  Sverige står for tur. Nå ser det ut til at jeg får dette til å gå rundt. Jeg har en veldig god følelse   Målet er avtale med 80 klinikker til neste jul, og jeg har en drøm om å nå en omsetning på 8-10 millioner i løpet av 3 – 5 år.  Da er dette en sunn bedrift, sier hun.

Gätzschmann har hånd om hele prosessen fra produktutvikling , design av embalasje, markedsføring og salg av det  ferdige produktet.  Produktene lages i Italia, Frankrike og Israel. Deretter sertifiseres de av franske Ecosert:

– Ecosert er Europas strengeste, økologiske sertifiseringsorgan. Hvert år kommer de til Trondheim og gjennomfører et fem timers intervju, og går igjennom hvert enkelt produkt. Det er mye svindel innenfor økologisk kosmetikk. Butikkene flommer over av fine, grønne plastflasker eller krukker.Gjerne med et delikat bilde av en frukt, alovera eller mango. Så snur du flaska og finner hele smørbrødødlista med giftige kjemikalier.

– Økologiske produkter er vanligvis dyrere.  Min strategi er å legge prisnivået så lavt som mulig og sørge for god avanse til butikkene. Jeg tar produktene direkte fra leverandørene. Derfor er det  ingen mellomledd eller store markedsapparat  som suger kapital ut av selskapet.  Det gir meg mulighet til å legge prisene lavt, fordi jeg skal inn i markedet. Jeg er svært konkurransedyktig  på avkastning til butikkene. Mine butikker har et påslag på 2,5-2,6. Jeg skal inn fordi jeg har gode produkter og gir gode betingelser. Resalget vil fortelle meg om produktene er gode nok, sierkosmetikkgründeren.

Dag og natt

Den siste måneden har det vært reising og jobbing – dag og natt.  Men innsatsen har også betalt seg:

– Jeg har besøkt potensielle butikker og hudpleieklinikker i Møre.  I Ålesund gjennomførte jeg en vellykket velværekveld for inviterte gjester til en av hudpleieklinikkene. September er den beste måneden så langt og jeg har fakturert og pakket store mengder varer til mange nye kunder både på Østlandet og Møre, avslutter kosmetikkgründeren fornøyd.

Way of Livings nettside

 PS.  I 2011 ble det i Norge handlet kosmetiske produkter for 9,5 milliarder kroner, ifølge anslag  gjort av Kosmetikkleverandørenes  Forening.  Da er ikke taxfree-handelen medregnet. Av dette utgjorde hudpleiemidler (ansikt/kropp) en omsetning på ca 2,2 milliarder kroner. 

Fakta: Bente Gätzschmann

Utdanning:

1989-1990           Bedriftsøkonom BI

1988-1989           Driftsøkonom NKS

1977-1978           Markedsføring og kontorteknikk KA skolen

1972-1973           Trondheim Handelsskole

Arbeidserfaring:

2010-                     Way of Living.  Gründer i egen bedrift.

2009-2010          Kulturhusleder, Opdal kulturhus.

2008-2009          TrygVesta.  Salgssjef for nyetablert kanal privat&smb

2000-2008          Senterleder/daglig leder, Solsiden kjøpesenter

1999-2000          Storebrand Bedrift Liv.  Bedriftskonsulent pensjon og forvaltning.

1995-1999           Lydbokforlaget AS.  Markedssjef.

1994-1995           Spafor AS.  Kunderådgiver økonomisk rådgivning samt finansløsninger.

1990-1994           Bestestua AS.  Gründer. To butikker, Ths. Angels gt og Trondheim Torg.

1983-1988           Bord & Farge.  Gründer, 40 selgere.

Verv:                  

Representantskapet Adresseavisen ASA (2006 – 2008)

Representantskapet BN-Bank ASA senere Glitnir Bank ASA (2007 – 2008)

Kvinnepolitisk leder Høyre (avsluttet i 2009)

Senterforeningsstyret Solsiden kjøpesenter  (2000 – 2008)

President Lade Rotary (2008)

Styret Høyre (2006 – )

Vara bystyret Høyre (2006 – )