Det ble utrolige tre trommeslagere i septetten som nå er å høre på plate, etter å ha urfremført «Steamdome» i fjor på Trondheim Jazzfestival og Moldejazz. Pluss på med en organist, en bassist og en gitarist, så var det mange om lydbeinet.

– Første gangen bandet møttes, hadde jeg ikke introdusert fela i noe av musikken jeg hadde skrevet. Jeg satte sammen bandet nesten uten å tenke på meg selv, ler Kvernberg.

Men fela han behersker så mesterlig, fikk plass – på toppen av den kokende, sydende «Steamdome»-musikken. Og det på en måte som fikk VG-anmelderen til «å begynne å tro på folkeventyrene om både Veslefrikk, Per Spellemann og fanden selv. Samtidig».

– Jeg tenker på platene mine som filmer. Og på de siste tre platene har jeg tenkt på fela som fortellerstemmen, som knytter ting sammen, sier Kvernberg til NTB.

Vi holder åpent! Vår flotte luftige uteservering bader i sol, og inne er vi drillet på godt smittevern. Ingen champagne...

Posted by Troll on Tysdag 1. juni 2021

– La det stå på!

Og det er mye – svært mye – å knytte sammen. For etter et langt musikerliv der Kvernberg som jazzmusiker har hatt «et uttalt mål om å være subtil og understated», har han bestemt seg for å gå inn for det han kaller «overkill» med fullt overlegg.

– Jeg har grublet en del, og kommet inn i en ny fase: At jeg ikke skal være så stresset over alt jeg «bør» være, men la være å overtenke: Bare spille og lage musikk, sier han, og konkretiserer hva det innebar med «Steamdome»:

– Det var å sette trøkket på og la det stå på hele tiden!

Dermed ble det groovebaserte lydbildet «progressivt og brutalt fremadstormende», som et løpsk tog i en Sergio Leone-film ifølge plateselskapets omtale. Dermed følger det opp «fenalårswestern»-benevnelse brukt om forrige plate, Spellemanns-nominerte «The Mechanical Fair» fra 2015, som endogtil ble remikset av Todd Terje.

Image with visual paralax effect

Orgelforelskelse

Forskjellen til denne ukes «Steamdome»? At Ola Kvernberg midt i skapelsesprosessen – der han samtidig begikk filmmusikken til Rune Langlos Amanda-prisede film «Welcome to Norway!» – ble stormforelsket i lyden av B3-orgel.

– Det har en vanvittig pustende, menneskelig karakter, og er det mest organiske av de strømførende instrumentene, sier feleesset, fremdeles begeistret.

Dermed forsvant forrige plates mer akustiske uttrykk. Men alt startet altså med trommene. Det å ha tre trommeslagere ble dogmet for Kvernbergs nye prosjekt. Siden han anser musikkprosjektene som filmer, måtte rollelisten besettes av de rette.

– Børge Fjordheim er ryggmargen, de rarere tingene skjer hos Erik Nylander, mens Hans Hulbækmo er bandets wild card, som til og med gjeninnfører bongotrommer i norsk musikkliv. De er et trehodet monster. Når dette rammeverket og lokomotivet er på plass, ramler melodiene inn. Jeg er en tulling etter en tydelig melodi og en virkelig bred pensel.

Ola Kvernberg. Foto: André Løining / Grappa

Fysisk opplevelse

Ola Kvernberg forteller at det er «en veldig intens opplevelse» å spille «Steamdome»-låtene.

– Det er svært fysisk. Men det er klart, man må nå et visst mestringsnivå før man kan leke seg. Jeg og bandet er enige om at spilleglede overstyrer alt. Det er bare å «spelle som faen» hele tiden.

Neste gang Ola Kvernberg og hans seks mann sterke band er klar for å spille «Steamdome», er i Oslo 31. januar – når det nye utelivskvartalet Røverstaden åpner med sin nye konsertscene. Også Trondheim står for tur igjen samme måned.

– Hvor fikk du ideen til tittelen?

– Jeg ville ha noe som føltes som musikken føltes. Kjæresten er tekstforfatter, hun hjalp meg. Vi søkte i et oppslagsverk om togdeler, og fant ut at «steam dome» er en kuppel foran på lokomotivet der det opparbeides et trykk. Det er en utvetydig tittel, heller ikke den så subtil, sier han fornøyd.

Image with visual paralax effect

Fakta om «Steamdome»

* Musikken ble urfremført i 2016 på TrondheimJazzfestival og Moldejazz, og deretter på Nasjonal Jazzscene Victoria tidlig i år.

* Prosjektbandet består av: Ola Kvernberg – fele, bratsj, gitar. Øyvind Blomstrøm (El Cuero, Odd Nordstoga) – gitar. Daniel Buner Formo (TrondheimJazzorkester) – orgel. Nikolai Hængsle Eilertsen (Elephant9, Band of Gold) – bass. Og trommeslagerne Erik Nylander («The Mechanical Fair», Liarbird), Hans Hulbækmo (Broen, Atomic, Moskus) og Børge Fjordheim (Sivert Høyem, Monica Heldal).

* Nå er albumet, innspilt i Ocean Sound Recording på Giske, ute fredag 1. desember.

«Steamdome»-konserter

* 31. januar 2018 – Klubben i Røverstaden, ved Oslo Konserthus

* Januar – Trondheim (sted ikke offentliggjort)