Caroline Berg tok nylig over toppvervet i Axel Johnson etter sin mor Antonia Ax:son Johnson, som i 2007 ble kåret til Europas tredje mektigste forretningskvinne av Financial Times.
I fire tiår hadde Antonia nøkkelrollen med å bygge det globale konsernet som i dag har 20.000 ansatte og en omsetning på vel 70 milliarder svenske kroner.
Nå er det datteren Caroline som sitter i førersetet:
– Det har vært en svært interessant og spennende dag hos Erling Haug. Størst inntrykk gjorde ledergruppen og de ansatte som er svært kunnskapsrike og engasjerte. Vi på Axel Johnson er langsiktige i vårt eierskap når vi bygger og utvikler virksomheter, og Erling Haug er en viktig del av vårt tekniske handelskonsern, Axel Johnson International, sier styreleder og eier i Axel Johnson, Caroline Berg, til Næringslivsavisa.
Entreprenørånden intakt
Erling Haug-sjef Kristian Steinshylla legger ikke skjul på at han er fornøyd med det svenske eierskapet:
– Axel Johnsen er en av de virkelig store eierne i Sverige og er kjent for at de lar selskapene de kjøper drive videre selvstendig med entreprenørånden intakt. Driftsformen er såkalt «far sighted» og er et begrep som ligger i bunnen. Til forskjell fra privat equity, så er tankegangen gjennomsyret av å være langsiktig, sier Steinshylla som tok over i 2010, da tredje generasjon Erling Haug trakk seg ut av selskapet.
Erling Haug er i dag en innlemmet del av Certex divisjonen i AxLoad, et av forretningsområdene til Axel Johnson International.
Se film om Certex: «The lifting know-how»
Erling Haug Erling AS startet i 1936 med salg av fiskekroker, presenninger, tauverk, påhengsmotorer og service på motorsager. Mange vil huske butikken som lå i Dronningens gate frem til 1996.
I dag leveres tjenester og produkter til industri, maritimt, havbruk og offshoremarkedet. Hovedproduktene er innenfor løft, fortøyning og skipsutstyr.
– Så kan man spørre hvorfor vi ikke heter Certex. Men både eierne og vi mener at Erling Haug-navnet står så sterkt i Midt-Norge og nordover at det bringer oss fremover, sier Steinshylla.
Økonomisk nedtur
Ledelsen i Erling Haug AS satt ikke på gjerdet da de så de første faresignalene om økonomisk nedtur og kollaps i oljeprisen. Allerede i fjor høst var de i full gang med å tilpasse organisasjonen til tøffere tider.
Erling Haug AS, som har en rekke store kunder innen olje og offshore, har følt nedturen på kroppen. Men kort «reaksjonstid» gjorde at selskapet kom seg helskinnet gjennom 2014 og endte med 11,8 millioner på bunnlinja av en omsetning på 265 millioner.
– Resultatet blir svakere i 2015, men vi tjener fortsatt greit med penger og budsjetterer med overskudd i 2016, fastslår Kristian Steinshylla.
Han legger ikke skjul på at Erling Haug, i likhet andre aktører har vært gjennom en «hestekur»:
– Den startet i fjor høst og det var tidlig i forhold til mange andre. Vi så trenden, oljeprisen og en del andre faresignaler i markedet. Det begynte å butte imot. Men vi gjorde oss ferdig med grepene før sommerferien. Hestekuren er gjennomført og nå er vi på full fart opp av dolpa. Vi bygger nå, sier Steinshylla til Næringslivsavisa.
Erling Haugs største kunde og en av verdens største oljeserviceselskap, Technip, utgjorde 40-45 millioner av omsetningen:
– Så det er klart, når de får redusert ordremengde, så merker vi det. Men styrken til Erling Haug er at vi har flere bein å stå på. Vi vrir salgsinnsats og varespekter mot andre deler av markedet. I slike tider er det utrolig viktig å fokusere på servicegrad og leveringsdyktighet. Det har vi jobbet mye med. Men vi skal ikke kutte mye mer nå. Du kan nå et punkt hvor du reduserer troen på det du holder på med, og det kan bli vanskelig å erstatte kompetanse. For vi skal jo ha med oss oppturen, fastslår Steinshylla.
Vi skal ikke kutte mye mer nå. Du kan nå et punkt hvor du reduserer troen på det du holder på med, og det kan bli vanskelig å erstatte kompetanse. For vi skal jo ha med oss oppturen
– Hvor lenge varer oljenedturen?
– Akkurat det er det mange som uttaler seg om. Vi er forberedt på at 2016 blir skikkelig tøft. Og at det kanskje begynner å røre på seg i 2017. Men at vi først i 2018 kommer opp på greie nivåer igjen. Det er vår prognose. Men innenfor enkelte nisjer, så budsjetterer vi med større aktivitet, spesielt innenfor service og sakkyndig virksomhet. Men det må få bygge seg opp. Dette er timesalg som ikke vises like godt på omsetningen, men som over tid vil være positivt for bidraget, sier Steinshylla.
Vil vokse i nord
Så snart røykskyen etter oljesmellen legger seg, er det aktiviteten i nordområdene som skal sikre videre vekst for Erling Haug. Steinshylla har nylig vært på samling i Nord Norge – for å posisjonere selskapet for utbyggingen av Goliat-feltet. Goliat er det første oljefunnet som bygges ut i Barentshavet. Operatøren Eni Norge skal etter planen sette feltet i drift i 2015, og det er ventet å produsere i minst 15 år.
– Jeg ønsker flere folk ved vår avdeling i Hammerfest. Ut fra markedssituasjonen har vi imidlertid valgt å være litt forsiktig. Men vi har kjørt rekrutteringsprosesser og har folk i kikkerten. Vi leverer til Odfjell og Technip, og vi kan levere til Statoil også, avslutter Steinshylla.
Erling Haug AS (EH) er en ledende leverandør av ståltau, løfteprodukter, fortøyning og skipsutstyr, basert på egenproduksjon og høykvalitets leverandører. I tillegg ytes et bredt servicetilbud som omfatter inspeksjoner, vedlikehold, sertifisering og teknisk støtte.
EH har avdelinger Trondheim, Kristiansund, Harstad og Hammerfest. EH er ISO-sertifisert som sakkyndig virksomhet innenfor en rekke områder. Verkstedenheter og servicebiler er godt utrustet med nødvendig utstyr for å påta seg produksjon, service og vedlikehold av ståltau, løfteredskaper og fortøyningssystemer til både havbruk, offshore- og onshoremarkedet. I tillegg bedrives utstrakt servicevirksomhet knyttet opp imot maritimt redningsmateriell som redningsflåter, redningsdrakter, vester og brannutstyr.
EH er i dag en del av Certex divisjonen innen AxLoad, et forretningsområde i Axel Johnson International som eies av det svenske Axel Johnson konsernet. Certex er ledende i Europa innenfor produksjon av ståltau og løftekomponenter, med egen distribusjonskjede som er aktiv i mer enn 12 land og med ca. 40 utsalgssteder.
I dag har det familieeide konsernet vokst til en virksomhet med innretning mot handel og tjenester på det europeiske markedet. I dag drives konsernet i fjerde og femte generasjon. En million kunder betjenes hver dag gjennom selskapets produkter og tjenester. Omsetningen i hel- og deleide selskaper er ca 72 milliarder svenske kroner. Antall ansatte er ca 20.000.
AJ-konsernet består av et stort antall bedrifter, organisert innenfor seks konsernselskaper: Axel Johnson International er en handelsvirksomhet med selskaper i hele Europa. Gjennom et stort antall selskaper i markedsledende posisjoner distribuerer konsernet industri- og konsumentprodukter til bedriftskunder. Axfood er et av Nordens største børsnoterte selskap innenfor dagligvarehandel og drives gjennom kjedene Willys og Hemköp. Axstores varehus og butikker betjener daglig omkring 300 000 kunder, og har butikker som f.eks. Åhléns, Kicks och Lagerhaus. Martin & Servera møter konsumenten som grossist til restauranter, kantiner, sykehus og skoler. Novax investerer i bedrifter som søker en partner for å vokse Designtorget, Filippa K, RCO, Medius och Studentum er noen av de nåværende investeringene. Mange vedlikeholder sin bil eller kjøper reservedeler gjennom Mekonomen Groups.
Axel Johnson er en av fire frittstående konserner i Axel Johnson Gruppen, sammen med Axel Johnson Inc i USA, AxFast och AltoCumulus