Steen Jensen var i storslag da han sveivet i gang den verbale mitraljøsen fra scenen på Britannia Hotel i Trondheim. Skytset ble rettet mot digitalhodene i bransjen som for lengst har avskrevet printkanalen som effektivt kommunikasjonsmedium.

Åstedet var seminaret «Papir eller digitalt? Ja takk, begge deler» i regi av Skipnes Kommunikasjon. I salen satt 200 markedsfolk fra et bredt utvalg bransjer.

Mange har skjønt det

Ifølge Steen Jensen er det fortsatt noen budskap som best kan formidles på print.

– Jeg gikk gjennom Aftenposten før jeg kom hit og mange har skjønt det. Av de første 20 sidene var det 10 helsides annonser, enda print er helt gått ut på dato. Hvorfor er det slik? Er det fordi de elsker å kjøpe annonser som ikke virker? Printannonser brukes fortsatt, de virker fortsatt og de flytter varer fortsatt, sa Steen Jensen, som jobber med noe landets sterkeste merkvarer.

Kuttet print – omsetningen stupte

– Jeg jobber med tre store virksomheter som er på alle kanaler. Men print og kundeavis er helt i særklasse viktigst. Skeidar lager 65 DM´er i året og sender dem ut uadressert i postkassa til folk. De har prøvd å redusere. For noen år siden gikk de ned fra 65 til 35. Hva skjedde med salget? Omsetningen stupte, fortalte Steen Jensen og trakk frem dagligvarekjeden Joker som et annet eksempel:

Norge er ikke som Frogner

– Joker lager kundeavis hver eneste tirsdag. I resten av Norge er det ikke slik som på Frogner. Der har alle reservert seg og skal bare skal lese Morgenbladet. Utenfor Oslo blir folk glade når de får kundeavisa til Joker. Og hvis de ikke får den, så ringer de og forlanger å få den. Det er ikke kødd en gang. Tar du kundeavisa bort så går omsetningen ned momentant. Det virker!

Elkjøp er en annen kunde i porteføljen til Jensen:

– Toppsjefen i Elkjøp er krystallklar: Kundeavisene er en av de aller viktigste driverne for forbruk, ifølge Jensen.

Går bananas

Steen Jensen lager også reklame for bananer. I Norge kjøpes det bananer for en milliard kroner hvert år. Bananer er dagligvarehandelens suverent største enkeltvare.

– Hvordan markedsfører Bama bananene sine?  Jo de kjører en helsides annonse i VG helg hver eneste uke, året igjennom. Og banansalget, det bare  øker, sa Steen Jensen, som understrekte at det alltid vil være noen produkter som best, morsomst og mest minneverdig kan markedsføres gjennom en annonse, brosjyre eller katalog:

– På noen områder er print helt uslåelig. Print er en utrolig viktig del av en totalmix. Å velge bort print, det er galskap det.

– Unge foretrekker å lese på print

– Vi ser av internasjonale og skandinaviske undersøkelser at den yngre generasjon foretrekker det trykte budskap, sier Geir Hagen, adm. dir. i Skipnes Kommunikasjon.

Han viser til en undersøkelse gjennomført av Norstat som slår hull på myten om at den yngre generasjonen ikke forholder seg til det trykte medium: 78 prosent av unge mellom 18 og 24 år mener det er bedre å lese på papir enn på skjerm.

I samme målgruppe oppgir 63 prosent at trykksaker er mer behagelig å håndtere sammenlignet med andre media.

Papirbasert kommunikasjon er i tillegg en bærekraftig form for markedsføring. Papir er en fornybar ressurs og resirkuleres i stort omfang og blir fornyet naturlig, påpeker Hagen.

DM holder stand

DM er også en markedsføringskanal som biter godt fra seg i konkurranse med digital markedsføring:

– Publiserte rapporter fastslår at direkte markedsføring fremdeles scorer høyt på respons, sier Hagen og viser til en undersøkelse fra Royal Mail som dokumenterer at 48 prosent av den voksne befolkning i England har foretatt en konkret handling som følge av DM.