Designer, tekstilkunstner og primus motor Randi Bakken har mange jern i ilden.

Akkurat nå er det gjenbruk og miljøbevissthet som opptar henne aller mest.

Annonser: Tid for julebord!

adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image

På gjennomreise

Etter å ha jobbet som konseptutvikler i Fretex siden mars i år, og sett hvor mye folk kaster, fikk hun ideen til å gjøre noe med alt overskuddet av møbler, tekstiler, lamper, serviser, pynteting og andre gjenstander.

Resultatet er Transit Trondheim.

– Vi skal være her ut å året i første omgang, men hvis vi ser at dette er bærekraftig og at folk vil ha det, så er vi klare til å utvikle dette videre i samme retning, forteller hun.

Transit betyr på gjennomreise, og det er akkurat det både møblene og interiøret i den nye butikken også er.

– Her tar vi vare på tingene en kort stund, før de finner et nytt hjem! forteller Randi og viser oss rundt i lokalet vis a vis Adressa-bygget.

Randi Bakken har mange prosjekter på gang. I forrige uke åpnet hun «Transit».

Plasseringen i rundkjøringen rett ved bussholdeplassen på Bakke Bru har så langt vært et stort pluss.

– Mange har oppdaget oss fra bussen, på holdeplassen eller når de har gått forbi og sett vindusutstillingene, og det er akkurat det vi ønsker å oppnå, sier Randi.

Dessuten kan de bistå med å hente varer og møbler og å bringe det hjem til deg hvis du har behov for det etter å handlet hos dem.

Samarbeid med næringslivet

Med seg på laget har hun Robert Leite, Bennett reklamebyrå tar seg av markedsføringsbiten og møbler og interiør henter de fra Fretex.

– Vi vil gi inspirasjon, skape nysgjerrighet og kanskje bidra til å tenke litt annerledes rundt innredning og interiør, sier designer Randi Bakken, som oppfordrer til å ta kontakt med dem hvis du har spørsmål om hvordan du kan ta vare på gamle ting.

Image with visual paralax effect

I butikken er nemlig en stor del av de brukte møblene pusset opp, og har fått et nytt liv med en liten overhaling.

– Denne hylla for eksempel, den var jo nedslitt og trist, men med et strøk hvitmaling ble den som ny!

Og trenger du inspirasjon og ideer til hvordan du kan gjøre ting selv, har de også et lite utvalg av kunsthåndverk og varer fra norske møbeldesignere, som de selger i butikken.

Mottoet for Transit Trondheim er «Kjøp brukt – redd planeten».

Og Randi har mange ideer til nye prosjekter de kan starte opp her, med utgangspunkt i gjenbruksbutikken.

– Vi ønsker å få med oss næringslivet i enda større grad, og vil invitere til dialog for å se om det er et gjensidig samfunnsengasjement rundt gjenbruk, forteller hun.

Image with visual paralax effect

Vindusutstillingene hos Transit Trondheim er nøye innredet. – Vi har kunder som kommer innom som trenger å innrede en hel leilighet, og det kan vi hjelpe dem med, sier primus motor Randi Bakken.

De har mange ideer rundt den videre konseptutviklingen.

– Er vi modne nok til å ta et skikkelig samfunnsansvar?

På bestilling

Spørsmålet blir hengende i lufta i det dørbjella klinger.

En barselgruppe på vei til bussen kommer innom.

– Jeg oppdaget dere da jeg satt på bussen i går, og ble nysgjerrig, forteller Maren Fougner.

Hun og to venninner har vært på bytur med barnevogn og kommer innom for å ta en titt på den nye bruktbutikken.

– Du ser allerede fra gateplanet at her er det gjort et bevisst valg, her er tingene valgt ut med omhu, ikke så mye furumøbler, heller ikke all verdens småting som ingen vil ha, ingen overfylte pappesker, forteller Maren.

Image with visual paralax effect

Randi Bakken og kunde Maren Fougner slår av en prat om interiør, designmøbler og gamle lamper.

Maren er en bevisst kunde, og idag ser hun etter et helt spesielt bord, et skap og en lampefot.

– Den må være litt større enn denne, sier hun og peker på en lampe som står i et hjørne.

Randi kommer til med målbånd, stiller spørsmål og noterer hva kunden ønsker seg.

– Det skal vi fikse, jeg tror jeg har en på vei inn!

Hun skriver opp navn og telefonnummer og lytter engasjert til en kunde som vet hva hun vil ha.

-Takk for besøket, jeg håper vi snart kan hjelpe deg!