Foto: Sandra Dal

– Sluppen er et transformasjonsområde. Her skal det i løpet av de neste 10 -15 årene bli boliger, grøntområde, kafeer, ja rett og slett en ny bydel. Og derfor er det viktig å allerede nå begynne å gi folk bilder av hva Sluppen kan bli i fremtiden. Et sted man har lyst til å bo. Og Sluppenfest vil gi et inntrykk av mulighetene som ligger i her”, sier Hildegunn Gutvik.

Hun er forretningsutvikler i R. Kjeldsberg AS som står bak denne festivalen.

– Egentlig er jeg vel tittelen min i helga festivalsjef”, smiler hun.

Fullt program her

Vi holder åpent! Vår flotte luftige uteservering bader i sol, og inne er vi drillet på godt smittevern. Ingen champagne...

Posted by Troll on Tysdag 1. juni 2021

Barneteater

Sluppenfest blir en glimrende anledning til å oppleve barneteater av høy kvalitet. Produsent for scene-delen under Sluppenfest, Siri Schnell Juvik, er ekstra glad for å kunne gi plass til lokale scenekunstnere på Sluppenfest.

– Det lages utrolig mye godt teater for barn i Trondheim. På grunn av mangel på spillesteder i byen blir mange av forestillingene kun spilt et par ganger på scener tilgjengelig for alle. Resten av forestillingene blir spilt gjennom Den Kulturelle Skolesekken i hele Norge og på festivaler i inn og utland.

De har fått med seg Konstellasjonen, Teater Fusentast, Campingkompaniet, The Flying Seagulls og Musikalfabrikken. De to første er heltrønderske kompani med base i Trondheim.

Image with visual paralax effect

Énmannsteater på Nord-Europas minste teaterscene

Under Sluppenfest kan man oppleve Jaap den Hertog fra Teater Fusentast og hans «Panopticum», titteskapteater, og forestillingen: «Titranic».

Her fortelles historien om hva som hendte 6-åringen Ole Myrseth fra Kristiansund under den forferdelige ulykkes-natten, fredag 13. oktober i 1899.

– Det fasinerende med denne forestillingsformen er at man på 6-8 minutter får en fortettet fortelling med mange fasetter og overraskende mye dybde. Tilskuerne får en fornemmelse av «slik var det i gamle dager», men det har aldri vært slik. Det er samtidig en meget eksklusiv opplevelse, bare fire tilskuere av gangen, og ikke minst er den ganske intim. Hver pust, hver skjelving fra mitt spill, alt medoppleves direkte av tilskuerne. Og de som venter på sin tur får med seg nok bruddstykker til å skjønne hva det dreier seg om, men den store overraskelsen over rikdommen i opplevelsen kommer når de ser inn gjennom hver sin glugg, forteller Jaap den Hertog.

Denne typen panopticum, som Fusentast bruker, kalles i Midt-østen for en «Vidunderkasse». Fortelleren gikk gatelangs, med en tegneserie i kassen, som han fortalte historiene fra. Helst kjærlighetshistorien til Antar og Abla. Desverre er denne formen for titteskapsteater nå en utdødd tradisjon i Lille-Asia og Midt-Østen.

Den Hertog forteller om hva som inspirerte ham til å lage akkurat dette titteskapet:

– Jeg har alltid vært fascinert av anakronismer, ting fra forgangne tider som fremdeles eksisterer til glede for nostalgikere og alle andre, slik som trikken i Trondheim, for eksempel. Panopticumet, slik jeg bruker det, er en markedstradisjon siden 1600 tallet hvor man kunne titte inn i en boks og se for eksempel et tredimensjonalt bilde av Napoleon sin kroningsseremoni. Da Trondheim by feiret 1000-års jubileum og det ble arrangert tog gjennom byen, med svære vikingskip og presteskap i kjempestørrelse og alt var like selvforherligende og prektig, ønsket jeg å relativere dette, og husket titteskapsteater som kunstform. Så jeg fikk Norges råeste Adressas avistegner Jan O. Henriksen til å tegne både miniatyrdukkene og bakgrunnene. Jan H. Jensen, petittskribent / kolumnist i Adressa skrev et harselas med Trondheims kremmerånd, Svartlamoen-kampen, og Elin Hassel-Iversen var regissør. Det ble en bestselgende forestilling, og da byjubileet var forbi, så måtte jeg lage nye forestillinger i boksen. Disse reiser jeg siden rund med i flere land i Europa, fortsetter Hertog.

Titranic er den tredje forestillingen som ble laget for Teater Fusentasts Panopticum. Den har blitt spilt på norsk, fransk, italiensk og tysk. På festivaler og gjestespill forøvrig i Norge, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia og Østerrike. Forestillingen passer alle over 5 år, og kan oppleves lørdag fra 10.30 og søndag fra 11.30.

Ut av det blå

Janne Brit Rustad, skuespiller og daglig leder i teaterkompaniet Konstellasjonen, har sammen med de andre medlemmene Ingvild Meland, Kristina Kiberg, Elizabeth Piro Volan og Aud Kristine Horseng, siden 2010, jobbet med hovedfokus på barneteater og utforsking av barns medvirkning både i prosess og i selve forestillingen

Under Sluppenfest skal kompaniet vise  «Ut av det blå» , en forestilling laget spesielt for de yngste barna. Kompaniet forteller at:

– Vi som mange andre som jobber med scenekunst for de aller minste, ser på små barn som små mennesker med kapasitet til å møte kunst, og vi mener at også de bør ha samme rett og mulighet til å oppleve kunstneriske uttrykk. Vi har hatt stor glede og store kunstneriske opplevelser sammen med de små publikummerne. Det er ekstra spesielt å vite at mange møter scenekunsten for første gang gjennom forestillingene våre, og gjør på den måten arbeidet vårt enda viktigere og krever noe helt spesielt av oss som scenekunstnere.»

Kompaniet forteller at arbeidet krever kvalitet på lik linje med å produsere for et voksent publikum, og det kreves også her at man har kunnskap om målgruppen man skal produsere for.

Dramaturgien og innholdet i forestillingen er utviklet på bakgrunn av og med inspirasjon fra de minste barnas lek og deres møte med verden. Forestillingen er nonverbal og visuell, og barna møter tre karakterer som de har kalt Måkkislorter. Sammen med barna oppdager de kjente og ukjente objekter; pølseklyper, smokker og strikkepinner forvandles til blant annet fiskestimer, syngende kordamer og sverd. Forestillingen følger ikke en historie fra A til Å, men har en mer assosiativ dramaturgi, hvor flere små historier opp. Dette formidles gjennom blant annet musikk og dans.

– Ut av det blå» har hatt et langt og godt sceneliv og de har vært heldige å få spille for hundrevis av små publikummere både i inn og utland, gjestet flere teater og har blant annet spilt den for gatebarn i slummen i Mumbai i India, noe som var en helt spesiell opplevelse.

«Ut av det blå» spilles Lørdag klokken 11 og søndag klokken 12.

Ta ungene på alvor!

Lisa B. Thun er trønderalibiet i teatergruppa Campingkompaniet som hun driver sammen med medskuespiller Sofia Knudsen Estifanos. Nå er det historien om Askeladden som kappåt med trollet som skal fremføres under Sluppenfest.

– Når man skal lage teater for barn er det lurt å ta utgangspunkt i en aldersgruppe, for deretter å utvikle et scenisk uttrykk og historie som kan passe både de yngre og eldre utenfor den gruppa. Som omreisende kompani møter vi ofte et publikum med svært stor spredning i alder. Derfor er det viktig for oss å lage noe som er gøy for voksne også, samtidig som det fenger barna hele veien. Når det gjelder de som er yngre enn målgruppa vår er målet vårt å lage det visuelt gøy, så de minste også får glede av å se på, og følge med, selv om de kanskje ikke forstår alle ordene. Vi bruker enkle virkemidler og leker oss med historien hele veien. Dette skaper også en relasjon mellom oss og publikum, og gjør at ingen forestilling blir helt lik.»

For Thun er det viktig å lage barneteater av høy kunstnerisk kvalitet. Barna skal bli tatt på alvor, samtidig som de skal få lov til å være, ja, nettopp barn.

Campingkompaniet lager teater hvor de utfordrer barna ved å gå litt bort i fra den helt opprinnelige historien og karakterene.. For eksempel er brødrene i «Askeladden som kappåt med trollet» byttet ut med tre søstre. Trollet får en mer sentral rolle, og vi får høre dens side av saken også. Kanskje ikke trollet bare er slemt? Kanskje bare det begynner å bli rimelig lei av at folk ødelegger hagen dens? Er det egentlig snakk om brudd på eiendomsretten her? Samtidig som å ta opp slike spørsmål er vi heller ikke redde for å fortelle eventyret slik det faktisk er, også de mer brutale delene. Som feks at trollet dør! Det får en spektakulær, fargerik og verdig død.

– Barn aksepterer dette. Det er naturlig. Vi skal ikke være redde for å snakke om liv og død. Teater er en fantastisk form for å snakke med barna. Derfor sier vi det som det er. Bare med litt ekstra fjær, farger og fjas!.

Du kan se Campingkompaniets forestilling «Askeladden som kappåt med trollet»  lørdag og søndag klokken 14.00.

PS. Sluppenfest er arrangert av R. Kjeldsberg AS og finner sted på Lageret, Sluppenveien 11, 21-23 juni. Alt er gratis!