Seildampskipet DS «Hansteen» la i dag ut på en tre dager lang seilas til Innherred.

Med nyrestaurert dampkjel og 40 gjester ombord skal den seile på fjorden ut til Tautra og Inderøy og tilbake til byen igjen på søndag.

Det er fire år siden sist gang det unike fartøyet var på tur med passasjerer ombord, og både mannskap og gjester var fulle av spenning og forventning til den nøye planlagte turen.

– Det er utrolig mange detaljer som må være på plass for at vi i det hele tatt kan gjennomføre en slik tur, så det ligger veldig mye arbeid bak, forteller museumsleder Lene Strøm ved Trondhjems Sjøfartsmuseum.

Lene Strøm er arkeolog, konservator og museumsleder ved Trondhjems Sjøfartsmuseum. Hun har også skrevet bok om seildampskipet DS Hansteen. Foto: Kjersti Lunden Nilsen

Museet har siden 2015 hatt driftsansvaret for DS «Hansteen».

– Målet er at ansvaret for«Hansteen» vil bli et positivt løft og bety nye muligheter for forvaltning og formidling av kystkulturen, forteller hun.

Eventyr på sjøen

Sammen med Visit Innherred har Strøm jobbet i herdig med å få alle elementer på plass for at alt skulle være klart til den eventyrlige seilasen fra fredag til søndag denne helgen.

DS Hansteen er det eneste skipet i sitt slag i hele verden, som fortsatt er i drift.

– Vi sitter jo på en unik skatt her i Trondheim, takket være gaver fra privatpersoner som så betydningen for å ta vare på denne spesielle delen av vår sjøfartshistorie, legger hun til.

Både Trøndelag Fylkeskommune, Museene i Sør-Trøndelag (MiST) og Riksantivaren bidrar med årlige midler til drift, og sistnevnte er særlig opptatt av satsing på kulturvern gjennom bruk.

Museumslederen mener det har liten hensikt å la DS «Hansteen» stå på land.

–  Vi ønsker jo å bruke båten og ha den i drift på vannet, men  dette må selvfølgelig skje under dagens forutsetninger i forhold til sikkerhet og HMS slik at alle forhold er ordentlig på stell da, understreker hun.

Edmund Eilertsen har til sammen 18 års erfaring som skipper ombord på DS Hansteen. Få kjenner det unike seildampskipet bedre enn han. Foto: Kjersti Lunden Nilsen

– Den ultimate opplevelsen er jo å få komme ombord når fyrkjelen er i bruk og ta del i lukter og lyder og virkelig kjenne på at dette er en viktig del av vår historie, utdyper hun.

Hun er opptatt av at «Hansteen» er et levende kulturminne som flere bør få kjennskap til – og samtidig få ta del i.

– Kullfyrt damp finnes jo ikke lenger, så dette skipet representerer jo virkelig en forgangen tid!

Levende museum

DS «Hansteen» ble bygget for statens regning ved Nylands Verksted i 1866, og var Norges aller første havforskningsskip.

I 1978 skulle skipet senkes, men ble imidlertid reddet i siste øyeblikk da privatpersoner, med Olaf T. Engvig i spissen, tok initiativ til bevaring.

Siden har båten vært på en rekke seilaser og turer, og det har blitt tatt vare på av av ulike aktører med interesse for dens unike historie.

Image with visual paralax effect

Mannskapet på DS «Hansteen» la torsdag ut på en liten prøvetur for å teste båtens funksjon og mekanikk i forkant av den tre dager lange seilasen til Innherred.

Idag eies skipet av stiftelsen Hansteen, og driftsansvaret ble i 2015 overtatt av Museene i Trøndelag (MiST) – herunder Trondhjems Sjøfartsmuseum. og Kystmuseet på Hitra.

Målet er at båten skal bli et levende museum, og gjøres enda mer tilgjengelig for publikum.

Frivillige ildsjeler

Styreleder i Stiftelsen Hansteen, Trygve Gjermstad, er en av mange ildsjeler som har et ekstra sterkt engasjement for det unike skipet.

Han skryter av det solide mannskapet som på denne seilasen består av 10 erfarne sjøfolk – alle med et bankende hjerte for DS «Hansteen».

Styreleder i Stiftelsen Hansteen, Trygve Gjermstad. Foto: Kjersti Lunden Nilsen

– Uten disse gutta kunne vi ikke hatt DS «Hansteen» på vannet, deres kunnskap og erfaring og ikke minst kompetanse på nettopp dette skipet er helt avgjørende for at vi kan ha båten i drift, forteller Gjermstad.

Han understreker at godt samarbeid med MiST og Trondhjems Sjøfartsmuseum også er helt avgjørende for at stiftelsen skal kunne fortsette sitt arbeid.

– Vi har et sterkt ønske om at båten skal kunne oppleves også i vinterhalvåret i stedet for å ligge bortgjemt i et opplag der ingen får se den!

Gjermstad har mange ideer og planer til hvordan stiftelsen, museet og byen forøvrig kan – og bør – ta vare på denne kulturskatten også i fremtiden.

– Vi har et sterkt ønske om at båten skal kunne oppleves også i vinterhalvåret i stedet for å ligge bortgjemt i et opplag der ingen får se den!

Fyrbøterne Olav Sagmyr, Tore Wiggen og Arve Andersen har til sammen flere tiår med erfaring som mannskap og fyrbøtere ombord på DS Hansteen. Foto: Kjersti Lunden Nilsen
Fyrbøter Olav Sagmyr i fyrkjelleren om bord på DS Hansteen. Foto: Kjersti Lunden Nilsen
Svein Arne Sjømark har vært med som mannskap ombord i snart 18 år. Foto: Kjersti Lunden Nilsen
Farfar Johannes Fossum Nudle hadde tatt med seg barnebarna Vihle (4) og Tilra (6) på eventyrlig seilas med DS «Hansteen» langs Trondheimsfjorden. Avreisen var fra Trondheim fredag morgen og avsluttes søndag. Foto: Kjersti Lunden Nilsen