– Med Elride Mini ønsker vi å fange et urbant stiluttrykk med rene linjer samtidig som sykkelen skal være enkel i bruk. Plasseringen av batteriet var en av de største utfordringene, forklarer Stork.

Der de fleste elsykler i dag har batteriet gjemt inne i ramma har Elsykkelbutikken valgt en annen løsning:

– Det kan nok se pent ut men er ganske upraktisk. Ved å plassere batteriet på hovedramma mellom setet og styret har vi beholdt de rene linjene samtidig som vi gir kunden muligheten til å ta med batteriet inn for lading.

Stork forteller at man med denne løsningen også kan tilby to batterier for de som har behov for en lengre rekkevidde på sykkelen.

De er flere ting som skiller de noe dyrere elsyklene fra de mange billigutgavene på markedet. Den største forskjellen er ifølge Stork den integrerte sensoren som registrer hvor hardt man til enhver tid trår.

– Billigsyklene er utstyrt med en enkel magnetskive som kun registrerer om man trår eller ikke. Hvor hardt man trår spiller ingen rolle. På de dyrere elsyklene får man en momentføling som måler hvor hardt man tråkker hele 1000 ganger i sekundet. Det betyr at det ikke vil være noen treghet i forhold til  hvor raskt motoren reagerer. Momentføling betyr null treghet i oppstart, og perfekt modulering. Når du vil ha motorkraft så er den der. Når du cruiser, så cruiser motoren med deg, forteller Stork.

Besøk Elsykkelbutikken og se utvalget

Den nye Elride Mini fra Elsykkelbutikken på Lade har en avansert momentføler installert. Stork forteller at det gir en helt annen sykkelglede og følelse av kraft:

– Man føler ne

Image with visual paralax effect
ten at man er i ett med elsykkelen. Trår man på reagerer motoren umiddelbart. Selv en utrent person får følelsen av å ha superlår og stålkondis. 30 Nm på motoren kan høres lite ut, men montert på et lite hjul så er resultatet imponerende. Et mindre hjul vil øke kraften og effektiviteten til en hjulmotor sammenlignet med et større hjul.

Hjulstørrelsen på Elride Mini er på 20 tommer og den momentbaserte sensoren reagerer både på høyre og venstre pedal.

Perfekt for bobilturisten

Det selges elsykler som aldri før, og den største økningen finner man ifølge Stork blant jobbpendlerne.

Elsykkelbutikken har mange sykler som egner seg for jobbpendling. Elride Mini er imidlertid først og fremst utviklet for bobilturisten. Den passer fint til å forflytte seg opptil en mil, gjerne kledd pent eller hverdagslig.  Eller for veninnene som ønsker å ta seg en kaffe på den restauranten som ligger akkurat litt for langt unna til at man gidder å gå. Med Elride Mini blir byen mindre, sier Stork.

– Akkurat hvor lang rekkevidde elsykkelen har er avhengig av reiseruten. Vår testing av Elride Mini har resultert i 20 kilometer rekkevidde ved tung/normal bruk og 45 km ved lett bruk, forklarer Stork.

Mastergrad i industriell instrumentering

Stork begynte med elsykler og batteriteknologi mens han jobbet med mastergraden i industriell instrumentering ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Målet var å utvikle et smartere batterisystem som utnyttet kapasiteten bedre over lengre tid

– Jeg har alltid hatt stor interesse for sykkel, mekanikk og elektronikk så det å kunne kombinere disse to feltene var midt i blinken.

I likhet med så mange andre gründere startet også Stork forsiktig opp med salg til venner og bekjente. Mottagelsen og tilbakemeldingene var gode og salget tok seg etterhvert såpass mye opp at 27-åringen i 2015 kunne åpne sin første butikk i Haakon VIIs gate 3 på Lade. To investorer kom like etterpå inn selskapet.

Følg Elsykkelbutikken på Facebook!

Transportsykkel.no skriver om våre nye lastesykler 😀 Ta en titt og forhåndsbestill her: https://goo.gl/forms/f28Z6io6N5715xgu2

Posted by Elsykkelbutikken on Saturday, 24 September 2016

Suksess med forhåndssalg av lastesykler i 2016

Elsykkelbutikken er ikke en sportsgigant og gjør derfor ting litt annerledes.

– Da vi lanserte Elride Cargo i 2016 var vi usikker på om etterspørselen var til stede, så vi avventet bestilling inntil vi hadde 20 reservasjoner. Vi trodde det skulle ta lang tid, men bestillingene strømmet inn, forklarer Stork.

Nå lanseres Elride Mini på startskudd.no, og målet er å oppnå samme suksess for denne modellen.

– Vi håper folk er like flinke til å dele og snakke om Elride Mini som Elride Cargo.

Stort utvalg

Sortimentet har vokst siden oppstarten og nå er butikken fylt opp av varer i alle prisklasser.

I lokalene på Lade og gjennom nettbutikken Elsykkelbutikken.no får man kjøpt terrengsykler, hybridsykler, bysykler og lastesykler i alle prisklasser.

Uansett hva man velger så er Stork opptatt av at kunden skal få valuta for pengene og at man får en sykkel tilpasset eget behov.

-Vi «pusher» ikke en sykkel vi vet kunden ikke har behov for, forteller Stork.

Tilpasset behov

Elsykkel-grunderen snakker derfor helst om hvilke «løsninger» man tilbyr kundene.

-Har man en velholdt og god sykkel kan det godt lønne seg med en ombygging hvor vi ettermonterer en krankmotor. For andre kan den beste løsningen være å kjøpe en ferdig elsykkel med integrert krankmotor.

Stork forteller at man sammen med kunden derfor gjør en behovsanalyse.

– Hvilken sykkel man bør velge kommer helt an på hva du skal bruke den til og hvor god form man er i eller ønsker å komme i.

Testet for norske forhold

Alle syklene som selges hos Elsykkelbutikken har gjennomgått tøffe tester beregnet på norske forhold, forklarer Stork.

– Om man skal sykle på norske veier vinterstid med snø, slaps og mye salting så hjelper det lite om den aktuelle modellen scorer bra lenger sør i Europa. Driftsikkerhet og pålitelighet under norske forhold er derfor helt avgjørende, forklarer Stork.

«Elride Mini»

Elsykkelbutikkens heteste sykkel-nyhet er altså den sammenleggbare Elride Mini. Rammen er av aluminium med hengslet styre. Motoren er frontmontert med stillegående girkasse med 1:11 reduksjon.

Sykkelen har navgir med tre gir og integrert rullebrems som aktiveres med å trå bakover.

Sykkelen er også lett å frakte med seg eller oppbevare.

– Med kun to enkle grep legger du både styre og sete ned slik at sykkelen lett kan plasseres i bagasjerommet på de fleste biler. Sykkelen kan også lett bæres i trapper eller tas med i heisen på jobb, avslutter elsykkelgründeren på Lade.

KLIKK HER OM DU ØNSKER Å PRØVEKJØRE SOMMERERENS HETESTE ELSYKKEL-NYHET