Ingenting vil bli som før i SUV-verden etter Volvos lansering av nye XC 90. Bilen representerer en relansering av Volvo som merkevare – intet mindre:

OPPLEV NYE XC90 – KLIKK HER FOR PRØVEKJØRING

– Utviklingen av nye XC90 har vært del av et investeringsprogram hos Volvo Cars på hele 70 milliarder kroner. Vi snakker om et av de største industriprosjektene i Sverige de senere årene. Tre år tok det for Volvos ingeniører og designere å skape dette kjøretøyet. Nye XC90 markerer et nytt kapittel i Volvos historie. Det vi ser her viser teknologi- og designretningen for fremtidens modeller. Det er klart vi er stolte av å jobbe med en bil som dette, sier Tom Bendiksen, administrerende direktør i Kverneland Bil Trondheim.

SJEKK UT KVERNELANDS EGET BILMAGASIN: REN BILGLEDE!

Skandinavisk design
XC90 har alltid hatt en helt spesiell posisjon i Norge, helt siden den første modellen rullet ut på veien i 2002. Før lanseringen av nye XC90 lovte Volvo Cars å levere en banebrytende, premium SUV med syv seter. Et løfte som er innfridd til fulle ifølge Bendiksen, som mener nye XC90 har løftet SUV-kategorien opp på et nytt nivå. Akkurat som den orginale XC90 gjorde det i 2002.

– For å starte med det som møter deg først: Designuttrykket. Det har en sterk tilknytning til den skandinaviske arven som Volvo er en del av. Det er mye plass og lys, og det er fokus på at du skal ha det utmerket i bilen. Og så har du alle de små detaljene som begeistrer de mest kresne av oss, sier Bendiksen.

Start med lyd

Skandinavisk håndverk har vært en viktig inspirasjonskilde gjennom utviklingsarbeidet. Interiøret kombinerer materialer som mykt lær og tre, med håndlagde detaljer – inkludert girspake i svensk Orrefors-krystall og diamantskåren start/stopp-knapp og volumknapp.

Også panseret har fått helt ny «topografi» – midtlinjen på bilen og de skarpe skuldrene som knyttes til de karakteristiske nye baklysene, er designelementer som skal gjenspeiles i Volvo-modeller fremover.

For å underbygge kraften i designet kommer nye XC90 med en rekke hjulstørrelser, helt opp til 22 tommer.

– I denne bilen har du følelsen av full kontroll. XC90 er stor, men har fortsatt smidighet og komfort du finner hos mindre og lavere biler. Vi snakker ekte kjøreglede. Adrenalinrushet leveres av et drivverk som er en perfekt kombinasjon av kraft og ren fremdrift, sier Bendiksen.

Steg mot den førerløse bilen
Under panseret er det fire-sylinders Drive-E drivlinjer – som gir ytelse og drivsstoffeffektivitet. Toppmodellen XC90 Twin Engine kombinerer en toliters fire-sylinders turboladet bensinmotor med en elektrisk motor, og gir uovertruffen kombinasjon av kraft og ren drift – med 400 hestekrefter og CO2-utslipp på om lag 60 g/km (NEDC kjøresyklus).

Volvo er ikke kjent for å fire på sikkerheten og er ikke snauere enn at de på egne vegne fastslår at nye XC90 har den «mest omfattende og teknologisk avanserte standard-sikkerhetspakken i bilindustrien».

Image with visual paralax effect

Sikkerhetspakken inneholder to verdensnyheter – en som begrenser konsekvensene av utforkjøringer, og en som innebærer autobrems for kryssende trafikk.

-Ved en utforkjøring oppdager nye XC90 hva som er i ferd med å skje og strammer automatisk forsetebeltene. Setene justereres for å dempe effekten av kreftene ryggen din utsettes for hvis du får en hard landing i terrenget, forteller Bendiksen.

Nye XC90 er den første bilen i verden med teknologi som automatisk bremser dersom føreren svinger ut mot en møtende bil. Autobrems omfatter nå kjøretøy, syklister og fotgjengere som krysser foran bilen – dag som natt.

– Teknologiene er et steg mot Volvo Cars målsetning om at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo innen 2020. opplyser Bendiksen.

Volvos fremtidsvisjon mot 2020 omfatter skyhøy sikkerhet, biler som er online med omverdenen og selvkjørende, såkalt autonome, biler:

– Med nye XC90 tar Volvo det første steget mot selvkjørende biler. En ny funksjon som automatisk følger bilen foran i stopp-og-kjør-trafikk gir en radikalt forenklet og delvis selvstyrende kjøreopplevelse.

Luksuriøst interiør
Et typisk førerkontrollsystem i mange andre biler i premiumklassen, omfatter gjerne 30 knapper spredt over hele dashbordet. Designerne og ingeniørene bak Volvos nye XC90 har snudd opp ned på den måten føreren kontrollerer bilen på.

Nå har man kvittet seg med de vanlige knappene og erstattet dem med en stor berøringsskjerm, frontruteprojeksjon og tommelknapper på rattet.

Systemet i XC90 gir et interiør praktisk talt uten knapper og du får tilgang til en rekke internettbaserte produkter og tjenester. Som er enkle å bruke:

Image with visual paralax effect

– Systemet har det siste innen stemmestyring og sørger for at føreren holder øynene på veien. XC90 er i aller høyeste grad online, sier Bendiksen.

«Sensus» omfatter et bredt utvalg av skybaserte applikasjoner med en egen stil og opplevelse. Utvalget av skybaserte tjenester, som kan variere etter regionalt marked, omfatter Internett-radio og oppkoblet navigasjon, mulighet til å finne og betale for parkering, oppdage nye restauranter på destinasjonene, strømme favorittmusikk og mye mer.

-XC90 vil ikke bare fortelle deg når det er på tide å dra på verkstedet, men setter også opp forslag til avtale for deg hos din Volvo-forhandler, sier han og viser til appen «Connected Service Booking», som er første trinn i å gjøre forhandler og verksted til en del av et digitalt økosystem.

XC90 blir også den første bilen fra Volvo som tilbyr Apple CarPlay, som gir deg utvalgte funksjoner og tjenester som er velkjente for brukere av iPad, iPhone og iPod – direkte i bilen gjennom den store berøringsskjermen i midtkonsollen.

Et av de beste lydanleggene i verden

Lydanlegget er i en klasse for seg og er et resultat av Volvos samarbeid med eksperter fra den anerkjente britiske Hi-fi-produsenten Bowers & Wilkins.

Nye XC90 har et topp anlegg med 1 400 Watt Klasse D-forsterker og 19 Bowers & Wilkins-høyttalere. Anlegget har også den aller første luftventilerte subwooferen i en bil. Integrert i karosseriet, gjør den hele kupeen til en gigantisk subwoofer.

Anlegget er en direkte videreutvikling av den akustiske teknologien som er utviklet for referansehøyttalere som brukes i noen av verdens mest krevende akustiske omgivelser, som i det legendariske Abbey Road Studios i London.

Avanserte lydbehandlings-programvaren fra de svenske lydspesialistene Dirac Research kan også gjenskape den individuelle akustikken fra enkelte konserthus eller musikklokaler.

I den nye XC90 brukes programvaren til å gjenskape nøyaktig den akustikken som finnes i Göteborgs Konserthus, som ligger i Volvos hjemby og er hjemstedet til Göteborgs Symfoniker, Sveriges nasjonalorkester. En enkel endring midt på berøringsskjermen som styrer alle funksjonene i bilen, og anlegget endrer omgående innstillinger slik at de tilsvarer lyden i et konserthus, et opptaksstudio eller en musikkscene.

-Flott musikk og fet lyd løfter kjøreturen til en opplevelse. Her får musikkentusiastene et av de mest ettertraktede lydanleggene på markedet, sier Bendiksen.

PS: Helt nye Volvo XC90 starter på veiledende 725 000 kroner. Da kommer bilen med syv seter og er i utstyrsvarianten Kinetic – med 190 hk dieselmotor, firhjulsdrift og åttetrinns automatkasse.

Volvo garanterer at de ikke har jukset med utslippsmålingene

Dieselskandalen som herjer VW-konsernet har sendt sjokkbølger gjennom deler av bilbransjen. Volvos utviklingssjef Peter Mertens garanterer at Volvo ikke har fusket med utslippsmålingene.

-Vi har ikke jukset med utslippsverdier og vi har ikke installert ulovlig programvare for å manipulere resultatene, erklærte Mertens på en pressekonferanse for svensk media.

Samtidig uroes han av at mange blander begrepene i den opphetede debatten:

– Dette handler om to forhold. På den ene siden er det jukset med utslippsverdiene. På den andre siden har vi debatten om forbruk i kjøresyklusen under testing kontra virkelig kjøring. Når det gjelder juks med måleverdier så garanterer jeg at Volvo ikke holder på med sånt, sier Mertens som ønsker velkommen nye målemetoder som stemmer bedre overens med virkeligheten.