Galleriet har ikke flyttet langt, ferden gikk over gata til hjørnelokalene rett over inngangen til Byhaven. Og det er lett å forstå hvorfor Åse Juul kastet seg rundt og sikret seg de nye lokalene på gateplan da de ble ledige. Vi ankommer Modern Art Gallery til fots den regnfulle fredagskvelden etter mørkets frembrudd.  Og den fargesterke kunsten ser vi på lang avstand, den lyser mot oss fra de store vindusflatene.

Etter alle kunstens regler

Rett før helga inviterte Modern Art Galleri til offisiell åpning, som forøvrig ble gjennomført etter alle kunstens regler: Med rød løper, boblevann og mingel med kunstnere og inviterte gjester. Ordfører Kent Ranum hadde også prioritert åpningen, og stilte som snorklipper og holdt åpningstalen til jubel og applaus fra gjestene som hadde trosset det sure været som dominerte byen denne kvelden.

Åse Juul og ordfører Kent Ranum.

– Disse lokalene er noe helt annet ja, her får vi virkelig vist frem all den flotte kunsten til våre mange samarbeidspartnere, stråler Åse som er hektisk vertinne for et 60-talls inviterte gjester og kunstnere.

Image with visual paralax effect

Trøndelags største galleri

– Jeg er imponert over hva Åse har bygget opp gjennom alle disse årene. Sammen med mannen Bjørn Isdahl, og sønnene Thomas og Richard som er medeiere har de skapt Midt-Norges største galleri, og har med sin folkelige tilnærming gjort kunst mer tilgjengelig for vanlige folk, fastslo Ranum og og erklærte galleriet for offisielt åpnet.

Historien om Modern Art Galler i Trondheim startet i verdensmetropolen Hong Kong på midten av 80-tallet:

– Jeg hadde avsluttet min karriere som telegrafist i utenriksfart. I et galleri i Hong Kong ble jeg kjent med Ivan Cheng. Her fant jeg inspirasjon og mange flotte malerier, og det ble starten på Modern Art Gallery i 1986. Mannen min Bjørn ordnet innramming mens jeg jobbet i galleriet, forteller Åse.

I mange år var det mye jobbing og lite penger:

– Det ble ikke nok å leve av. Derfor jobbet jeg offshore i tre år i tillegg til at vi drev galleriet. Etter å ha fått barn valgte vi å satse.  Etter åtte år i Munkegaten flyttet vi til Olav Tryggvasonsgate 33.

Da var Modern Art Galleri allerede for en institusjon å regne i Trondheim. Spesielt for lokale og uetablerte kunstnere innen det man kan kalle  «folkelig modern art»  – en nisje som ikke har vært bortskjemt med gallerier å vise seg frem i.

Image with visual paralax effect

– Med større lokaler kunne vi satse på formidling av kunst fra norske kunstnere. Jeg begynte også å male selv, og stilte ut i eget galleri, forteller Åse, som ikke lot seg stoppe av at «ekspertene» rynket på nesen over den folkelige tilnærmingen til kunst:

– Den gangen vi startet galleriet var kunst forbeholdt de mest velstående i samfunnet. Vi ønsket å være et galleri for folk flest, sier Åse.

Utstilling med over 50 kunstnere

I dag pryder kunst fra galleriet tusener av hjem i Trondheim, i resten av landet og i flere land rundt om i verden:

– Vi er stolt over å være formidler for så mange dyktige kunstnere. I dag formidler vi kunst fra en rekke av Norges mest anerkjente kunstnere, og har til enhver tid en stående utstilling med over 50 kunstnere, sier Åse som benytter anledingen til å takke alle kunder og besøkende opp gjennom årene som har det mulig å drive galleriet.

Kunst og nødhjelp

Etterhvert som galleriet som bedrift ble stadig mer solid og etablert, har Åse også funnet rom for å samarbeide med kunstnere om å samle inn penger til mennesker som befinner seg i sårbare situasjoner i fattige land og  i  katastrofeområder verden over. Utallige kunstlotterier er gjennomført med utgangspunkt i galleriets Facbookside, som i skrivende stund har hele 24.000 følgere:

– Vi er enormt priviligerte i Norge, og jeg mener vi er forpliktet til å hjelpe når vi kan. Samarbeid med våre  kunstnere i form av utallige kunstlotterier, har gjort det mulig å samle inn adskillige hundretusener til fattige og trengende i flere land, avslutter Åse.