Null annonsering, bare masse erfaring fra turistnæringa i Trondheim gjennom tjue år. Og en god porsjon guts og selvtillit til å satse på noe helt nytt. Monica Selnes startet sommeren 2017 en nisjebutikk for souvenirer med tanke på å gi noe mer til alle turistene som besøker byen. «Fairytale of Norway» får masse gode tilbakemeldinger fra turister og lokalbefolkning.

– Jeg var jo litt spent på hvordan det ville gå, men det har egentlig gått over all forventning! Vi har blitt kjempegodt mottatt, både av cruiseturistene, de som er innom på bytur med Hurtigruta og de som skal reise med tog, forteller Monica.

– Og hva tar turistene med seg hjem?

– Alle turister tar med seg kjøleskapsmagneter dekorert med troll, flagg og fare for elg-skilt. Vi har byens største utvalg av troll, så det er populært. Tekstiler, T-Shirts, tøy-elger, capser og klær går det mye av. Spesielt stolt er vi av ting som er «made in Trondheim». Krus, kopper og snapsglass skal folk også ha.

Et annet område der hun merker økt etterspørsel på, er såkalte vert- og vertinnegaver:

– Da handler det om at trondhjemmere som skal ut og reise ønsker å ha med seg en gave til vertskapet. Da går det mye i osthøvler og troll.  Mange bedrifter kommer også innom for å kjøpe gaver til kunder og foredragsholdere som er på besøk i Norge.

Image with visual paralax effect

Med beliggenhet godt plassert midt i turistløypa i Fjordgata har mange funnet veien innom butikken hennes i sommer.

Hvor kommer turistene fra?

– De aller fleste er utenlandske, og jeg vil nok si at det har vært en viss overvekt av tyskere og amerikanere, spanjoler og briter.

Også språk som nederlandsk, svensk, dansk, finsk, russisk, polsk, italiensk, australsk, new zealandsk, gresk og canadisk har blitt snakket i butikken i sommer.

Hun sender en ekstra takk til sin gamle arbeidsplass.

–Jeg er veldig glad for at Turistinformasjonen har vært veldig flinke til å henvise turister hit, det betyr jo veldig mye, sier hun.

Norsk natur til salgs

Både norske og utenlandske turister og innbyggerne i Trondheim har vært nysgjerrige på å finne ut hva «eventyrbutikken» kan tilby.

–For mange er det å besøke Norge et eventyr i seg selv. Og da vil de ha produkter som minner dem om det, forteller hun.

Elg, troll, nordlys, fisking.

Det eksotiske ved norsk natur selger, for å si det sånn.

Derfor har hun også mange produkter som har med naturopplevelser å gjøre.

Navnet henspeiler til eventyr, så her skal man  kunne finne produkter ikke bare fra Norske folkeeventyr, også det litt mer eksotiske ved Norge er populært.

– Reinsdyrskinn fra Stensaas på Røros er svært populært, forteller Monica Selnes.

Hva går det mest av?

–Mange handler postkort og små trollfigurer, men det jeg har solgt aller mest av er kjøleskapsmagneter!

Kunder i butikken til Monica kommer fra alle land, men særlig har det vært mange tyskere innom butikken i sommer. Jennifer Cramer fant mye fint hun kunne tenke seg å kjøpe med hjem.

En av de som besøker butikken da Trondheim24 er innom er en tysk familie fra Thuringen.

Jennifer Cramer og foreldrene har vært på bilferie  Sverige, Finland og Norge og er nå på vei tilbake til hjemlandet.

– Jeg liker å finne slike små souvenirbutikker når jeg er ute og reiser, og her var det mange forskjellige ting å velge i, forteller Jennifer.

Mer gaver

Monica har et rikt og variert utvalg av små souvenirer og gaveartikler, og har sett at det er marked for å handle med seg små minner hjem.

I tillegg ønsker hun å tilby ting man kanskje ikke finner andre steder.

– Jeg tenker for eksempel å satse litt mer på hyttemarkedet og lokalt håndarbeid, her er det mange fine ting å velge i, og som passer godt som gaver, til deg selv eller andre, sier hun.

Hvordan vil det få det til å gå rundt når den store turistsesongen er over?

– Nå er det heldigvis litt turister i byen gjennom hele året, både forretningsfolk som vil kjøpe gaver, utenlandske studenter som får besøk fra familie og andre reisende, så jeg tror det skal gå bra, sier hun.

Hennes tidligere erfaring fra turistinformasjonen tilsier at det skal være mulig å overleve kun på turister.

Hun setter likevel sin lit til at trønderne også kjenner sin besøkelsestid.

– Nå som turistsesongen roer seg litt ned vil det komme nye varer i butikken som vil passe flere kundegrupper, legger hun til.

Og understreker at butikken utenfor turistsesongen vil markedsføre seg mer som nettopp det, en gavebutikk, mer enn en spesialbutikk for turister.

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre