Prisen ble utdelt under nyttårskonserten til Trondheim Symfoniorkester og Adresseavisen, der Ratkje starter nyåret med å være solist med orkesteret og ha en urfremføring med Trondheimsolistene.
Denne uken venter to konserter under Ultraschall i Berlin, en festival for ny musikk, som solist med både norske Poing og Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. I februar inntar Trondheim Voices Operaen i Oslo med Ratkjes konsertforestilling «Ekkokammer 2.0».
Vis-à-vis Operaen er for øvrig Ratkjes lydinstallasjon «Vannstand», som åpnet før jul, å høre fram til 10. februar på Salt. Inspirert av tidevannets syklus, brukte komponisten lokale vannstandsmålinger til å lage grafiske partiturer, som ble tolket musikalsk av barn.
– Er så glad for alt vi får til. Året som kommer blir minst like variert og utfordrende som det forrige, lyder det fra Maja S.K. Ratkje i en pressemelding, der hun blant annet lover en feiring av 25-årsjubileet til improkvartetten Spunk til høsten.
Babyopera
En babyopera har også premiere, det skjer i juni under VOeX, en festival for operaeksperimentering ved Den Norske Opera og Ballett. Ratkjes opera har fått tittelen «Orfeus’ trøst – en babyopera».
Første plate i 2020 er også ute: Det er «Asylos», med musikk av Ratkje, som er å høre sammen med verket «The Beauty That Remains» av Marcus Paus på en helt fersk plateutgivelse med Det Norske Jentekor på Morten Lindbergs selskap 2L.