– Det er ikke noe som kan sammenlignes med å jobbe med denne karen, sier Al Pacino og ser ømt på sin skuespillerkollega.
Han får et stille nikk tilbake.
Robert De Niro og Al Pacino tar imot TT på et hotellrom i London, der «The Irishman» avsluttet filmfestivalen. Det er vanskelig å tenke seg to personer med mer ulikt temperament. De Niro er en mann av få ord, mens Pacino raust byr på følelsesladede beskrivelser.
Mafiatorpedoen og fagforeningspampen
Felles har de at de nå dukker opp i storfilmen «The Irishman», som bygger på en biografi om krigsveteranen og gangsteren Frank Sheeran (De Niro), som arbeider for fagforeningssjefen Jimmy Hoffa (Pacino) fram til dennes mystiske forsvinning i 1975.
Det er et episk stykke film om USA på 1900-tallet, som ruller fram. Men også (og kanskje mest) en intim fortelling om livsvalg og svik. Bak kamera står filmnestor Martin Scorsese.
– Marty har skildret denne verdenen før, men nå ser han på den gjennom en annen linse. Det er Franks relasjon til datteren Peggy som staker ut filmens retning, som løfter den inn i noe nytt – og som gjør den så gripende, sier Al Pacino.
Sikre deg billetter til ekstravisninger på Cinemateket i Trondheim her
Robert De Niro spiller Frank Sheeran fra 30-årsalderen og fram til dennes siste og ensomme dager på et aldershjem. Den 76-årige skuespilleren forynges i likhet med Pacino (79) og Joe Pesci (76) ved hjelp av digital teknikk. Det innebar at de fikk tegnet prikker i ansiktet og ble filmet med spesialkamera. Men skuespilleren lot seg ikke affisere.
– Det var mye mer komplisert da jeg var nødt til å ha masse ordentlig sminke, linser og «maskering». I de digitale opptaktene måtte vi ikke gjøre noe spesielt, de sa «bare spill som vanlig, og så forynger vi dere», forklarer De Niro.
Legendene møtes: Al Pacino, Martin Scorsese og Robert De Niro har slått sine kreative krefter sammen, og nå kommer «The Irishman». Foto: AP NTB kultur
Ingen ville investere
Foryngelses-jobben var en av grunnene til at det tok 12 år å realisere filmplanene. Det fantes ikke noe filmselskap som trodde tilstrekkelig på prosjektet – og som ville investere de store summene som krevdes for å lage et 3,5 lang Scorsese-drama – med avanserte digitale effekter.
Løsningen ble et samarbeid med strømmetjenesten Netflix, forteller regissøren.
– Det er ingen tvil om at opplevelsen av å se film sammen med et publikum, er kjempeviktig. Men først må man jo få lage film, og vi har fått begrensninger. Det var ikke rom for å lage denne filmen, sier Scorsese videre – og skyter inn:
– Å da få støtte fra et selskap som sier: «Vi kommer ikke til å legge oss bort i noe, du får lage filmen som du vil», med kompromisset at den kommer til å strømmes etter en kortere kinodistribusjon: Jeg tenkte at det var en mulighet vi måtte gripe.
Her en scene fra påkostede og episke «The Irishman», som etter en kort runde på kino lander på Netflix. Her ses Al Pacino og Robert De Niro i en felles scene. Foto: Netflix / AP
Langt vennskap
Al Pacino og Robert De Niro har bare spilt mot hverandre et par ganger før. Men vennskapet mellom de to skuespillerne strekker seg langt tilbake i tid. De slo igjennom nesten samtidig, i hver sin film som utspilte seg i den italiensk-amerikanske underverdenen. Begge ble regissert av blivende storheter: Pacino av Francis Ford Coppola i «Gudfaren» (1972) og De Niro av Martin Scorsese i «Mean Streets» (1973).
– Vi har kjent hverandre siden 60-tallet. I starten – da det begynte å ta av – opplevde vi nesten identiske ting, og da pleide vi å møtes for å snakke om alt. Og opp igjennom årene har vi fortsatt med det. Det kommer helt naturlig, sier Al Pacino.
Robert De Niro sitter tilbakelent i en stol og lytter ettertenksomt. Men når samtalen dreier inn på USAs nåværende president, da våkner han til:
– Han bryr seg bare om én ting, han vil være sjefen. Koste hva det koste vil, om han så kaster oss inn i en krig så vil han være president en andre mandatperiode – og en tredje!
«The Irishman» har premiere på utvalgte kinoer 22. november og vises på Netflix fra 27. november.