Her er Facebook i Trondheim for å gjøre business med lokale gründere

tech24: Her sitter Facebook i sofaen på Work-Work for en workshop med verdensledende VR-selskap.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Trondheim24s  redaksjonelle dekning av teknologi, innovasjon og oppstartsselskaper i Trondheim er sponset av Nordic Semiconductor ASA – et verdensledende teknologiselskap med hovedkontor i Trondheim.

KLAR FOR Å TA KARRIEREN DIN TIL NESTE NIVÅ? SJEKK UT LEDIGE STILLINGER OG MULIGHETER I NORDIC SEMICONDUCTOR HER

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

– Kult at dere har fanget dette opp, sier Marius Thorvaldsen, daglig leder i Breach VR –  et teknologi- og innholdsproduksjonsselskap med hovedkontor på Work-Work i Munkegata.

Vi holder åpent! Vår flotte luftige uteservering bader i sol, og inne er vi drillet på godt smittevern. Ingen champagne...

Posted by Troll on Tysdag 1. juni 2021

Facebook som kunde

Breach VR har idag 13 ansatte og har Facebook som en av sine kunder.

Breach VR” ble startet på Work-Work etter flere møter i baren mellom Sindre Askim Grønvoll, Marius Thorvaldsen og Martin Sivertsen i 2016. Samtidig begynte Facebook for alvor å sette fart på sine planer for Oculus, et VR selskap Mark Zuckerberg bladde opp ca 25 milliarder norske kroner for å kjøpe i 2014.

Facebook hadde bare ett problem; det manglet gode teknologiplatformer og innhold for VR. I 2017 fant de Breach VR på Work-Work i Trondheim og siden den gang har de gjennomført flere prosjekter sammen.

– VR, AR og MR – de såkalte XR, eller eXtended Reality teknologiene – har etterhvert befestet seg innenfor flere industrielle nisjer, som helse, industri, trening og arkitektur der man opplever kraftig vekst. Breach VR har vært teknologi- og innholdsleverandør inn i flere vertikaler. Det ser ut som Facebook nå er i ferd med å få et bra gjennombrudd i sluttbrukermarkedet med sin nye “trådløse” VR-brille, Oculus Quest. Det som mangler er teknologiløsningene og innholdet som gjør at daglig bruk øker. Det hjelper vi til med, forteller Thorvaldsen.

– Hvordan opplever dere det er å drive et internasjonalt rettet VR-selskap i midtbyen?

– Kundene elsker det og de elsker Trondheim, som de beskriver som «a fantastic little town». Vi jobber sammen med flere avdelinger i Facebook, både Europa og USA; men de foretrekke å komme på besøk til Trondheim de få gangene vi trenger å møtes rundt fremfor i VR. Vi arbeider aktivt med å bruke Trondheim som en beta-test for nye XR-konsepter, muliggjort av blant annet Oculus Quest VR-briller, og i løpet av 2020 tror vi at Trondheim sin infrastruktur og miljø er perfekt lokalitet for å løfte XR til neste steg i konsumersegmentet, fortsetter Thorvaldsen.

– Kan byfolk få prøve ny VR-teknologi ved å besøke Work-Work?

– Alle som jobber i etasjene her blir brukt hyppig til beta-tester av nye konsepter og VR-briller fra ulike produsenter. Det avholdes også regelmessige XR-arrangementer som faglige meetups og sosiale arrangementer for testing, som «VR & Drinks» på Work-Work. Vi håper at vi allerede i løpet av høsten i år vil lansere noen av våre prosjekter for publikumtesting på lokaliteter i Midtbyen. Spesielt gleder vi oss til å presentere et prosjekt med kodenavn «Breach Reality», som vi nå nærmer oss siste fase av utviklingen på.»

– Kan dere fortelle litt mer om hva vi har i vente i samarbeidet deres med Facebook?

– Vi må dessverre vente til Oculus Connect før vi kan annonsere hva vi gjør sammen nå.