………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Trondheim24s redaksjonelle dekning av teknologi, innovasjon og oppstartsselskaper i Trondheim er sponset av Nordic Semiconductor ASA – et verdensledende teknologiselskap med hovedkontor i Trondheim.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
– Kult at dere har fanget dette opp, sier Marius Thorvaldsen, daglig leder i Breach VR – et teknologi- og innholdsproduksjonsselskap med hovedkontor på Work-Work i Munkegata.
Facebook som kunde
Breach VR har idag 13 ansatte og har Facebook som en av sine kunder.
Breach VR” ble startet på Work-Work etter flere møter i baren mellom Sindre Askim Grønvoll, Marius Thorvaldsen og Martin Sivertsen i 2016. Samtidig begynte Facebook for alvor å sette fart på sine planer for Oculus, et VR selskap Mark Zuckerberg bladde opp ca 25 milliarder norske kroner for å kjøpe i 2014.
Facebook hadde bare ett problem; det manglet gode teknologiplatformer og innhold for VR. I 2017 fant de Breach VR på Work-Work i Trondheim og siden den gang har de gjennomført flere prosjekter sammen.
– VR, AR og MR – de såkalte XR, eller eXtended Reality teknologiene – har etterhvert befestet seg innenfor flere industrielle nisjer, som helse, industri, trening og arkitektur der man opplever kraftig vekst. Breach VR har vært teknologi- og innholdsleverandør inn i flere vertikaler. Det ser ut som Facebook nå er i ferd med å få et bra gjennombrudd i sluttbrukermarkedet med sin nye “trådløse” VR-brille, Oculus Quest. Det som mangler er teknologiløsningene og innholdet som gjør at daglig bruk øker. Det hjelper vi til med, forteller Thorvaldsen.
– Hvordan opplever dere det er å drive et internasjonalt rettet VR-selskap i midtbyen?
– Kundene elsker det og de elsker Trondheim, som de beskriver som «a fantastic little town». Vi jobber sammen med flere avdelinger i Facebook, både Europa og USA; men de foretrekke å komme på besøk til Trondheim de få gangene vi trenger å møtes rundt fremfor i VR. Vi arbeider aktivt med å bruke Trondheim som en beta-test for nye XR-konsepter, muliggjort av blant annet Oculus Quest VR-briller, og i løpet av 2020 tror vi at Trondheim sin infrastruktur og miljø er perfekt lokalitet for å løfte XR til neste steg i konsumersegmentet, fortsetter Thorvaldsen.
– Kan byfolk få prøve ny VR-teknologi ved å besøke Work-Work?
– Alle som jobber i etasjene her blir brukt hyppig til beta-tester av nye konsepter og VR-briller fra ulike produsenter. Det avholdes også regelmessige XR-arrangementer som faglige meetups og sosiale arrangementer for testing, som «VR & Drinks» på Work-Work. Vi håper at vi allerede i løpet av høsten i år vil lansere noen av våre prosjekter for publikumtesting på lokaliteter i Midtbyen. Spesielt gleder vi oss til å presentere et prosjekt med kodenavn «Breach Reality», som vi nå nærmer oss siste fase av utviklingen på.»
– Kan dere fortelle litt mer om hva vi har i vente i samarbeidet deres med Facebook?
– Vi må dessverre vente til Oculus Connect før vi kan annonsere hva vi gjør sammen nå.