Det går bra for byens spillbransje for tiden: For et par dager siden ble det kjent at Filminvest gikk inn med en million kroner i DwarfHeim som utviklet av Pineleaf Studio. Nå er det klart at Trondheims-baserte Studio Gauntlet lander en viktig avtale med en internasjonal spillutgiver.
Begge selskapene holder til i arbeidsfellesskapet Work-Work i Munkegata.
Avtalen innebærer at spillet Bonkies kommer til Xbox one, Nintendo Switch, Playstation 4 og PC allerede denne sommeren.
Utgiveren Crunching Koalas er et Polsk spillstudio som tidligere har jobbet med internasjonalt anerkjente titler som Darkwood og Thronebreaker: The Witcher Tales and Frostpunk.
– Vi er kjempeglad for å jobbe med Crunching Koalas, ikke bare for hjelp til markedsføring og finansiering, men også fordi de er kjempe flinke på å oversette spill til konsoller. Dette kan være en lang og teknisk prosess, men med deres know-how får vi verdien av å lære å gjøre dette selv med hjelp av et erfarent team, sier Lise Hagen Lie, daglig leder i Studio Gauntlet, i en pressemelding.
Om Bonkies
I Bonkies er du en trent ape, utstyrt med en robot arm og en jetpack. Spillet tar spilleren på en reise gjennom byggeplasser på flere planeter og måner i solsystemet. Her må spillerne samarbeide for å stable byggematerialer innenfor et omriss innen tidsfristen. For å gjøre dette må spillerne bruke spesielt utviklede blokker for å håndtere de utenomjordiske (og ofte fiendtlige) forholdene. De fysikkbaserte oppgavene kan løses enten i enspiller kampanjen eller i en gruppe på 2, 3 eller 4 spillere.
I Bonkies kan en prøve både enspiller og flerspiller kampanjer med håndlagede nivåer som krever smidighet, snartekning, koordinasjon og planlegging for å løse i tide. Spillerne kan velge karakterer fra en variert gruppe aper (og noen andre typer dyr). Spillet er en utfordring, men er først og fremst et letthjertet spill i konstruksjon og lokal flerspiller sjangeren, heter det i presentasjonen av spillet