Bak Nye Kystlink står Ole T. Bjørnevik – skipsrederen, milliardæren og investoren som driver og eier Taubåtkompaniet/Boa-gruppen i Trondheim. Bjørnevik er også registrert som styreleder i Nye Kystlink.
Gigantkravet baseres på en dom fra Eftas overvåkingsorgan Esa. Sakens kjerne er en eksklusiv avtale mellom Color Line og Strömstad havn.
Overvåkingsorganet mener at Color Line har misbrukt sin markedsmakt og sørget for å holde mulige konkurrenter unna Strömstad. Color Line betalte boten på 145 millioner kroner.
Nye Kystlink hevder å ha tapt store penger på fergevirksomheten på strekningene Brevik-Hirtshals og Langesund-Strømstad, og at Color Line har misbrukt sin markedsmakt for å holde konkurrenter unna havnen i Strømstad.
Stiftet av Bjørnevik
Nye Kystlink ble registrert i Foretaksregisteret så sent som 10. desember i år. Ifølge stiftelsesdokumentet ble selskapet stiftet av Bjørnevik selv, sammen med daglig leder Harald Kvalvik i Boa Offshore.
På stiftelsesmøtet tegnet Boa Offshore seg for samtlige aksjer og innbetalte 45.000 kroner i aksjekapital og overkurs. Selskapets formål er «investeringer, samt dertil tilhørende virksomhet», ifølge E24.
Bjørnevik selv, har åpenbart et behov for å distansere seg fra selskapet, og uttaler overfor E24 at han har trukket seg «for lenge siden» i det nyopprettede selskapet.
Han hevder også at han ikke har befatning med selskapet som er registrert i Foretaksregisteret med samme kontoradresse som selskaper i Boa-gruppen – Pir 2 i Trondheim.
Næringslivsavisa sjekket Brønnøysundregisteret tirsdag morgen. Der står Bjørnevik fortsatt oppført som styreleder i selskapet.
Den trondheimsbaserte konkursadvokaten Joar Grimsbu i advokatfirmaet Arntzen deBesche er ny styreleder i Nye Kystlink, ifølge Bjørnevik.
Det bekrefter Grimsbu overfor Næringslivsavisa, men han besvarer ikke spørsmålet om å kommentere Color Lines uttalelser om at selskapet han er styreleder for karakteriseres som »lykkejegere som prøver seg».
– Grunnløse krav
Ifølge en børsmelding fra Color Line skal Nye Kystlink ha overtatt kravet fra et avviklet selskap med samme navn.
Kystlink forsøkte å drive fergevirksomhet på strekningene Brevik-Hirtshals og Langesund – Strømstad fra slutten av 2003, men innstilte driften i oktober 2008.
Color Line avviser kravene som grunnløse, og hevder saksøker er «lykkejegere som prøver seg».