Marcus Klöver ble plukket ut til et gratis opplegg med personlig trener på Impulse Treningssenter. Nå er han godt i gang med sin nye hverdag.

Det langsiktige målet er å gå ned 25 kilo – og bli en aktiv pappa for datteren Siri på seks måneder. Han er godt på vei: 10 kilo har forduftet siden han startet opp i oktober.

Faller av i februar

– Veldig mange starter opp trening i januar, men dessverre ser vi at allerede i februar er de fleste borte fra senteret, forteller Jakob Tveit, PT-ansvarlig ved Impulse Treningssenter.

– Hvorfor er det sånn?

– Jeg tror at mange ikke helt vet hva de skal gjøre, og da kommer heller ikke den fremgangen de ønsker. Uten resultater er det lett å miste motivasjonen, forteller han.

– Jo flere ganger du prøver jo vanskeligere blir det å komme i gang igjen.

Ifølge PT-ansvarlig Jakob handler det om å få en rutine på treningen.

Også der kan en personlig trener være det som skal til for ikke å gi opp.

Book din treningstime med personlig trener her

– En PT fungerer nærmest som en vaktbikkje de første avgjørende ukene!

Ned 10 kilo

Inne på senteret på Lerkendal er det både nybegynnere og mer erfarne utøvere som har funnet frem til treningsapparatene i det nye året.

En av dem er Marcus Klöver som har gått ned 10 kilo siden han startet livsstilsendringen og treningen i oktober 2017.

Markløft er en effektiv treningsform, men anbefales ikke å prøves ut uten veiledning fra en kyndig person.

Han er veldig fornøyd med opplegget han har fått, men innrømmer at også han har hatt noen tunge dager.

– Det ble helt klart noen utfordringer nå i jula, både med kosten og treningsrutinene, og det var lett å se det på vekta, for å si det sånn!

Han tok en liten pause fra treningen i jula, men er nå klar for å sette i gang med del to av sitt planlagte treningsprogram med personlig trener Alexander Varjord.

– Marcus har blitt veldig mye sterkere i korsryggen og er derfor i stand til å løfte mye mer enn før, for eksempel i markløft, som vi holder på med nå, forteller Varjord.

Marcus har lagt ulike vektskiver på begge sider og skal i dag løfte til sammen 110 kilo.

Jakob følger med fra siden med stor glede og interesse.

– Begynner du med dette uten veiledning er det lett å gå på en smell, så dette krever kunnskap og oppfølging, mener han.

LES MER OM MARCUS SITT LIVSSTILSPROSJEKT HER:

Slik skal Marcus endre livsstil og kvitte seg med overvekten

Marcus hadde ikke trent på årevis – med PT raser kiloene av

Ifølge Jakob hos Impulse er det mange ting en PT kan hjelpe deg med.

– Teknikk, rutiner, treningsprogram og ikke minst en plan. I tillegg kan du få hjelp til å finne riktig kosthold og få råd til hvordan du kan oppnå en større livsstilsendring, forteller han.

Hva er bonusen med å ha en fast treningsrutine?

– Mange sliter med å finne overskudd til å trene, og da er det lett å falle fra i starten, forteller Jakob.

– Men etter en viss tid er det jo akkurat det treningen har gjort – å gi deg mer overskudd!

Image with visual paralax effect

Markløft er bare en av mange treningsformer som PT Alexander Varjord har valgt ut for Marcus.

Han understreker at det kan være tungt å komme inn i en god treningsrutine de første 4-6 ukene, og at man må gjennom noen tøffe uker i starten.

– Dørstokkmila er tung de første ukene, men når man har knekt koden vil man merke at det også er veldig mye lettere å fortsette over tid.

– Ofte setter man seg et konkret mål, men det er jo bare en bonus.

Med en PT vil man ha tett oppfølging – ikke bare over flere uker, men også gjennom uken.

– Du når målet ditt, men hovedgevinsten er at man lærer seg å trene, og det er jo det som gir den største uttellingen på sikt, forteller Jakob.

Les mer om personlig trener hos Impulse Treningssenter.