Trondheimsbedriften Response Retail og Ressurs Finans har jobbet med utvikling av kassasystemer hver dag siden 1998. Virksomheten har utviklet Mandarin POS Software, som er et av Norges største kassasystemer for restaurant og bar.

– Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at vi har opparbeidet oss en unik og omfattende kompetanse på dette feltet de siste 20 årene, Sier Gunnar Rødset, gründer av Response Retail.

Over 1000 unike kunder i Norge, anvender i dag utstyr, teknologi og programvare som er levert av bedriften med hovedkontor på Brattøra, vegg i vegg med hovedpolitistasjonen.

– Vi er totalleverandør. Det vil si at vi leverer alt en kunde trenger fra hardware, software, rutiner, konsulenthjelp og planlegging innenfor en kundes oppstart. Alle må gjennom fire timer med kurs innen Mandarin og lovverk før de får lov å bruke vårt system, fortsetter Rødset.

KONTAKT OSS

Brukervennlighet

Foran Big Bite på Trondheim S har sultne kunder samlet seg. Noen skal ha en matbit før de setter seg på toget, andre er innom for en kjapp lunsj i farta.

– Jeg vil gjerne ha en halv Sub med ost og skinke. Bare ta på skikkelig med dressing, jeg skal ikke slanke meg i dag, smiler en av de handlende.

– Ikke noe problem, kommer det fra den andre siden.

Med noen enkle tastetrykk på berøringsskjermen blir alle delene av bestillingen lagt inn systemet som registrerer alt fra betaling og pris til råvareforbruk og valg av type Sub.

Kunden drar kortet, kvittering skrives ut.

– Dette er et godt eksempel på en hverdagsløsning som vi leverer. Enkelt, sømløst, sikkert og ikke minst effektivt, forklarer Conrad Hyll, systemtekniker ved Response Retail.

– Alt her er basert på kassasystemet Manadarin som dere har utviklet selv?

– Det stemmer, sier Hyll.

Klokken nærmer seg 12. Hungrige kunder strømmer til disken. Det jobbes kjapt og godt på den andre siden.

– Det finnes få ting som er så frustrerende som tungrodde kassaløsninger. Når vi utvikler Mandarin så er brukervennlighet gjennom hele kjeden – fra personen bak kassa til regnskapsføreren – helt avgjørende. Det er et fokus vi aldri gir slipp på, understreker han.

Image with visual paralax effect

Av og for bransjen

– I bunn og grunn handler det om trygghet og stabilitet. Kundene våre skal vite at vi er tilgjengelig for dem stort sett 24/7. Og vi har samlet alle delene av virksomheten under samme tak her i Trondheim. Salg, support, kursvirksomhet og utvikling,  sier Lise Yvonne Fjelly.

-Korte beslutningsveier?

-Det er korrekt. Vi skal være forutsigbare. Alltid, legger hun til.

Utvikler Daniel Smith-Olsen er ikke i tvil om hvorfor virksomheten har blitt en av Norges ledende totalleverandører av system til Horecabransjen.

– Vi lytter til kundene. Det er veldig liten vits å utvikle systemer som ikke passer inn i, eller er tilpasset arbeidshverdagen deres.

-Et viktig samarbeid?

– Helt klart. Vi bruker mye tid på dialog med brukerne for å forbedre produktet vårt. Det har vært en gjennomgående filosofi helt siden oppstarten, fastslår Smith-Olsen.

Fjelly som har lang fartstid fra Horeca, og er fortsatt i restaurantbransjen sier seg helt enig med Smith-Olsen.

– Vi sitter ikke i våre egen lille boble her nede på Brattøra. Mandarin er laget for, og med bransjen understreker han.

I tillegg til hovedkontoret i Trondheim, har bedriften underleverandører i Haugesund som er Rune Hagland, Paytec As og i Stavanger som styres av Hans Jelsa, Next Systems As.

-Vi er som en stor familie, sier Fjelly.

Team Response Retail: Fra venstre: Øystein Angell Granbo, Conrad Hyll, Gunnar Rødset, Lise Yvonne Fjelly, Aleksander Berre Vinje, Daniel Smith-Olsen og  Daniel Småvik Hauan.

Suksesskriterier

Å ha et oppegående, stabilt kassasystem er alfa og omega for næringsdrivende innen alle bransjer. Et system som er nede, betyr tapt omsetning. Derfor er tett oppfølging av kundene som anvender Mandarin en selvfølge for Response Retail.

– Vår salg, support og utviklingsavdeling sitter alle i Norge. Vi er tilgjengelige 365 dager i året dersom kundene trenger assistanse, sier Rødset.

– Ingen outsourcing til lavkostland, med andre ord?

Grunderen smiler.

– Nei. Vi har lik arbeidstid som de aller fleste av våre kunder. Vi skal være lett å få tak i, legger han til.

På spørsmål om hva hvilke suksesskriterier som ligger til grunn for Response Retail sin vekst siden etableringen i 1998, er Rødset klar:

– Et klokkeklart fokus på å knytte til oss dyktige fagfolk som kjenner bransjen til fingerspissene, samt å ligge i forkant av teknologiutviklingen, forteller han.

Bedriften var nemlig en av de første i Norge til å ta i bruk touchterminaler, og den aller første til å ta i bruk kundeskjermer til reklame.

– Vi etablerte også ganske tidlig Ressurs Finans AS, som finansierer leasingavtaler for små grunderbedrifter og store aktører, legger han til.

Skreddersyr

Mandarin Kassa er hovedproduktet og selve kasseløsningen. Produkt- og tjenesteporteføljen til Response Retail er imidlertid omfattende.

Mandarin Backoffice er administrasjonsverktøyet for kasseløsningen, og brukes når man skal endre opplysninger, priser eller legge til nye varer, ansatte eller kampanjer.

Mandarin Hovedkontor er en tilleggsmodul til Mandarin BackOffice der man kan få detaljerte rapporter fra Mandarin Kassa. Mandarin Hovedkontor er som regel plassert på en annen lokasjon enn Mandarin Kassa og samler inn informasjon fra flere avdelinger, butikker eller franchisetakere for å lage rapporter.

Mandarin Regnskap genererer tall og data fra Mandarin Kassa, og gjør de klar for å bli importert av flere regnskapsprogrammer. Dataen kan da sendes på e-post eller integreres direkte inn i regnskapsprogrammet.

– Dette er et lite utvalg av de tjeneste vi tilbyr, sier Smith-Olsen.

LES MER OM LØSNINGENE HER

– Og dere skreddersyr løsninger for hver enkelt kunde?

– Ja. Ingen av aktørene som bruker Mandarin er like. Vi har erfarne konsulenter på huset som hjelper nye kunder fra oppstart til daglig drift.

– De som investerer i Mandarin blir med andre ord ikke overlatt til seg selv?

– Neida. Vi er med på veien. Det handler om trygghet.

KONTAKT OSS