Hovedbilde: Fra venstre: Asgeir F. Johansen, markedssjef Servering ASKO Midt-Norge og Arild Winge, salgsleder ASKO Midt-Norge sammen med Siv Forbregd Tapperiet/Medialab, Alexander Skjefte, Tapperiet/E.C. Dahls Pub og Kjøkken og Anne Grethe Aune, Tapperiet/E.C. Dahls Pub og Kjøkken. 

ASKO Midt-Norge sin serveringsmesse har blitt en tradisjon i Trondheim. Årets begivenhet skjer i det nyåpnede Tapperiet på E.C. Dahls:

– Dette blir høstens store bransjetreffsted i Trondheim. I år setter vi fokus på streetfood og sesongens nyheter for høsten og inn mot julen. Jeg kan love et sterkt program hele dagen. På kvelden løsner vi snippen og kjører bransjekveld med underholdning. Så dersom du driver med mat og servering er det lurt å sette av denne datoen, oppfordrer Asgeir F. Johansen, markedssjef Servering i ASKO Midt-Norge.

MER INFO OG PÅMELDING HER

Noe har skjedd i Trondheim

Serveringsmessa til ASKO henvender seg svært bredt. Fra de som driver med offentlig kantinedrift til restauranter med Michelin-stjerne.

Og alt imellom.

– Vi skal favne vidt. Filosofien bak serveringsmessa er å samle mangfoldet i hele bransjen. De som har mat som fag. Da snakker vi restaurantører, kokker, servitører, personer med innkjøpsansvar, ungdom som utdanner seg innen restaurant- og matfag, grundere og markedsførere. Hele rekka, rett og slett, forklarer Johansen engasjert.

– Interessen for serveringsmessa har vært økende hvert år?

– Absolutt. Den har blitt et svært viktig treffsted for bransjen, sier han.

Det er ikke så lenge siden Trondheim var en matby sånn midt på treet. Trondheim og Trøndelag? Det er biffsnadder og sodd, det. Men så skjedde det noe. I dag har byen to restauranter med med Michelin-stjerner i Fagn og Credo.

Johansen mener imidlertid at kvaliteten har hevet seg betydelig over absolutt hele linja:

– Trondheim og Trøndelag kan mat. Mangfoldet i 2019 er stort og voksende, og det er en utvikling vi i ASKO vil bidra til å forsterke framover, understreker han.

Markedsleder

Men hva er egentlig ASKO? spør du kanskje. Du har helt sikkert sett lastebilene med logoen på veien. Svaret er ganske enkelt.

– Du kan godt si at vi jobber i kulissene bak serveringsstedene. ASKO sørger for mat på bordet. Enten det er på restaurant, hjemme eller i kantina på jobben. Vi leverer dagligvarer til NorgesGruppens kjeder og er en betydelig leverandør til serveringsmarkedet, sier Johansen.

ASKO samarbeider også med flere matfaglige miljøer for å bedre rekrutteringen til kokkefaget. I tillegg bidrar ASKO med matvarer til veldedige organisasjoner. Her i Trondheim er ASKO den desidert største leverandøren av gratis matvarer til Matsentralen som støtter de som sliter med å få endene til å møtes i hverdagen.

Tapperiet er unikt

– Det har blitt et helt fantastisk sted, ikke sant?

Alexander Skjefte, daglig leder for E.C. Dahls Pub og Kjøkken, smiler når han viser rundt i det ombygde og renoverte flasketapperiet til E.C. Dahls.

Lokalene har en kapasitet på nesten 1800, og åpnet dørene tidlig i september.

– Tapperiet er ikke bare byens nye helårsscene. Vi har også muligheten til å arrangere store messer. Vi har allerede hatt et par, men ASKOs Serveringsmesse blir definitivt den største så langt, sier Skjefte.

Det er også her Norske Kokkers Landsforening Trondheim skal arrangere Menymessen, med NM i Kokk & Servitør neste år.

– Hva er det som gjør Tapperiet så særegent?

– Flere ting. Vi har stor og fleksibel kapasitet. Lokalene er luftige og åpne, noe som gjør at de lett kan tilpasses behovene til de aller fleste arrangører. I tillegg så sitter byhistorien tjukt i veggene her. Tapperiet er rustikt, det er unikt, fastslår Skjefte.

Sterkt program

Programmet for messa er spikret. Det faglige innholdet er sterkt og tar opp tema som markedsutvikling i Norge, trender i mat- og restaurantbransjen, det grønne skiftet, bærekraftig matproduksjon, trøndersk lokalmat og rekruttering til matfagene.

I tillegg vil 50 leverandører og innkjøpskjeder være til stede gjennom hele dagen og utover kvelden.

– Like viktig som det faglige, er messa som et møtested for oss som jobber med mat. Den uformelle praten, eller minglingen som det gjerne kalles, betyr mye for alle aktører i matbransjen, legger Johansen til.

Dagen avsluttes med sosial bransjekveld og underholdning.

– Hva står på plakaten?

Johansen gløtter lurt.

– Den som kommer får se, men det blir absolutt noe for enhver smak.

MER INFO OG PÅMELDING HER

MER INFO OM ASKO