Den amerikanskinspirerte restaurantkjeden retter nå fokus på norske råvarer, ferske ingredienser, grønnsaker og vegetariske alternativer. Halvfabrikata er blitt erstattet med mat laget fra bunnen, sesongbaserte retter og varierte proteinkilder. Drikkemenyen er blitt bredere og det er blitt mer fokus på service og nytt interiør:

Sportsbarfølelsen er bevart, men hele kjeden fremstår i en ny og moderne drakt:

– Å bygge opp den nye menyen er en prosess som har pågått i et par år. Vi har gått gjennom alt. Et godt eksempel er at vi har droppet frossen-burgeren. Nå er det ferskt kjøtt som gjelder. Det er egentlig første gangen i O’Learys 30 års historie at man gjør noe gjennomgripende med menyen. Vi har også gjort mange andre små og store oppgraderinger. De grønnrutede dukene er byttet ut og servisene er nye, alt for å få en finere restaurant. Et annet grep er en helt ny side i menyen som vi kaller «go green» –  som er vegetarisk og vegansk mat. Seks-sju retter med burgere, salater og mye annet godt.  Men O’Learys identitet er fortsatt på plass, så vi kjører fortsatt kyllingvinger og ribs, forteller restaurantsjef i Olav Tryggvasons gate, Robert Robertsson.

Bestill bord her

– Vi har lansert en meny som vi håper vil falle i smak hos både eksisterende og nye gjester. Folk reiser mer og man har sett en endring i folks matpreferanser. Vi har fortsatt de amerikanskinspirerte favorittene på menyen, men vi har inkludert flere sunne og lekre alternativer, oppsummerer daglig leder Staffan Karlsson.

Image with visual paralax effect

Stjernekokk til sportsbar

Da arbeidet med det nye matkonseptet startet, ble den svenske kokken Henrik Severin ansatt for å drive prosjektet. Henrik har lang fartstid fra den kulinariske verden. Han har blant annet jobbet som chef de partie hos Michel Braas i Frankrike og for Gordon Ramsay i London. Henrik har også jobbet som nestleder i Operakällaren i Stockholm og som konsernsjef i Scandic.

Henrik begynte prosessen ved å analysere eksisterende meny, samt samle inn tilbakemeldinger gjennom en serie kundeundersøkelser. Undersøkelsen hadde omtrent 280 norske respondenter. Etter å ha analysert resultatene begynte arbeidet med å utvikle et nytt matkonsept. De første indikasjonene på det nye konseptet viser en økt kundetilfredshet i Norge, fra en rangering på Net Promoter Score fra -18 til +38,8.

Saken fortsetter etter matbildene

Bestill bord her

Kulinarisk kokkeskole

Kokkene i Olav Tryggvasons gate har også deltatt på O’Learys Culinary School, som er selskapets egen kokkeskole, lokalisert i Stockholm. To kokker fra hver restaurant i samtlige markeder får full opplæring i matlaging. Målet er å sikre en jevn og høy kvalitet. I tillegg til kokkelering blir det lagt stor vekt på service hos både servitører og kjøkkenpersonell.

– Tidligere har vi blitt ansett som en sportsbar med matservering, men vi har gjort en snuoperasjon for å bli en restaurant hvor man også kan se sport. Kokkeskolen er et viktig ledd i å sikre kvalitet i alle ledd, forteller daglig leder Staffan Karlsson.

Det nye matkonseptet ble implementert på alle norske O’Learys-restauranter i januar 2020.