Er du IT-hode og søker bransjens mest interessante utfordringer? Her finner du kremjobben

sponset sak: Store nettverk og omfattende rammeavtaler med privat næringsliv og offentlig forvaltning gir innpass til noen av bransjens mest interessante faglige utfordringer.

Siden etableringen i 2012 har Experis vokst seg til Norges største konsulent- og rekrutteringsselskap innen fagretningene IT, ledelse, økonomi og ingeniørtjenester. Denne veksten akter Steinar Husa, regiondirektør i Trondheim, og Richard Sund, regionleder for IT, å forsterke kraftig framover.

– Vi er markedsledende, og det er en posisjon vi skal konsolidere ytterligere, slår de to fast.

Får anvende kompetansen sin

– Vi er kontinuerlig på jakt etter de gode hodene i Norge. Mennesker med gode holdninger og verdier, samt en sterk faglig kompetanse. De som er på utkikk etter arbeidsoppgaver der de både får anvendt bakgrunnen sin til det fulle og samtidig utvikle seg videre, understreker Husa.

Akkurat nå er Experis spesielt interessert i å knytte til seg fagressurser innen IT.

– Mange snakker om digitaliseringen av samfunnet som om det er noe som hører framtiden til. Men det korrekte er vel heller at vi står midt oppi den. Etterspørselen fra det brede nettverket av kunder som er tilknyttet Experis, er voldsom. Da snakker vi alt fra systemutviklere til IT-prosjektledere, legger Sund til.

– Er det noen spesiell IT-kompetanse dere leter ekstra etter?

– Vel, akkurat nå er temperaturen i markedet så høy at det er et bredt spekter av kompetanseområder som er etterspurt. Fullstackutviklere, arkitekter og prosjektledere er eksempler på slike. Vi ser på den totale bakgrunnen til potensielle kandidater. Experis gjennomførte over 6000 intervju i 2016. Vi er særdeles dyktige til å kartlegge kompetanse og behov. Finne riktig folk til riktig stilling, rett og slett, påpeker Sund.

– Vi kjenner pulsen på markedet, og vet hvilken kompetanse som trengs og hvor vi finner den, legger Husa til.

Unikt posisjonert

Det finnes en rekke små og store aktører innen samme bransje og sjikt som Experis, men bedriften skiller seg likevel fra konkurransen på flere områder.

– For å være leveransedyktige i markedet har vi en forretningsmodell der vi søker bredt i eget konsulenthus og/ eller hos våre samarbeidspartnere, sier Husa.

Sund understreker poenget ytterligere.

– Kombinasjonen av egne IT-konsulenter og et stort nettverk av underleverandører gjør at vi er unikt posisjonert til å hjelpe våre kunder med deres behov, legger han til.

– Og dette er grunnen til den sterke posisjonen Experis har i markedet?

– Det tror jeg absolutt. Dette er ikke noe som har skjedd over natten. Kundeomfanget og rammeavtalene vi har med både private og offentlige aktører er en funksjon av hardt, langsiktig arbeid og organisk vekst over tid, sier Sund.

Flate strukturer

Husa forteller videre at Experis er størst i Norge på rekrutterings- og konsulenttjenester innen IT.

– Vi har idag over 300 konsulenter i oppdrag hos våre kunder, og vi gjennomfører rekrutteringsprosesser for over 100 IT-stillinger hvert år, forklarer Husa som også legger vekt på den flate organisasjonsstrukturen som Experis etterstreber.

– Det er avgjørende at de som jobber for oss føler at de er en del av organisasjonen. At de har noe å si, rett og slett. Det er voldsomt lite motiverende å kun være et anonymt tannhjul, avslutter han.

Prosjektleder

– Som konsulent i Experis har jeg tilgang til en lang rekke spennende oppdrag. Bedriften har en omfattende portefølje med rammeavtaler hos de fleste store aktørene i Norge.

Det sier Tomas Westerhus (45), som har vært ansatt i Experis som seniorkonsulent og senere prosjektdirektør siden 2011.

Sivilingeniøren med bakgrunn fra elektronikk og data ved NTNU, har det siste året arbeidet hos en kunde i energisektoren som leder for et større samhandlingsprosjekt.

– Spennende?

– Absolutt! Prosjekter hos denne type kunder er alltid både spennende og utviklende. Kunden jobber meget fremtidsrettet og har gjennomført flere utfordrende prosjekter som jeg har vært så heldig å være en del av.

Westerhus trekker fram en rekke grunner til at han har valgt Experis.

– I tillegg til spennende prosjektmuligheter er faglig utvikling er viktig for meg. Jeg har tilgang på sterke fagnettverk innenfor flere retninger slik som prosjektledelse, systemutvikling, test, Business Intelligence og infrastruktur. I tillegg til generell kursing gjennomfører Experis også faste fagsamlinger både regionalt og nasjonalt, forklarer han.

Westerhus vektlegger den flate organisasjonsstrukturen i Experis.

– Jeg kan påvirke min egen arbeidssituasjon. Meningene mine blir tatt på alvor. Det er kort vei til beslutninger, og det er enkelt å ta opp problemstillinger med ledelsen, sier han.

NTNU utelukkende positiv

Ikke overraskende er NTNU en betydelig kunde av Experis. Stein Stendahl, som leder ett stort miljø av utviklere og UX-spesialister ved NTNUs IT-avdeling, er utelukkende positiv til samarbeidet.

– Jeg oppfatter Experis som en serviceorientert organisasjon som strekker seg langt for hjelpe når vi har behov for å utvide kapasiteten og/eller har behov for spesiell kompetanse, understreker Stendahl.

Han legger til at kvaliteten på rådgiverne og tjenestene, er fra øverste hylle.

– Når det gjelder kandidatene de tilbyr, oppleves de som grundig vurdert, med oppriktige refleksjoner på sterke og svake sider, avslutter han.