– Synsklinikken vår er stengt inntil videre, men butikken er åpen for henting og salg av briller og kontaktlinser, forsikrer markedsansvarlig i Interoptik Sjøhaug og Sande, Beathe H. Sjøhaug.

Har sett det meste

Han har sett det aller meste, optiker Klaus A. Sjøhaug. Øyne med vanvittige – 36 i nærsynthet, til langsynte med + 30.

– Heldigvis er dette ekstremtilfeller. De aller fleste av de som kommer til oss ligger langt innenfor disse verdiene, smiler han mellom brilleglass og innfatninger inne i butikken der Jomfrugata og Thomas Angells gate krysser hverandre.

Bestill time her

Følg Interoptik Sjøhaug og Sande på Facebook!

Øyehelse

Det er ikke feil å si at Interoptik Sjøhaug og Sande har blitt et lite landemerke i hjertet av Midtbyen.
Hvor mange trondhjemmere som har vært innom butikken for å undersøke synet sitt, handle briller og linser eller få råd rundt øyehelse, aner han ikke. Men det er ikke få.

– Det var faren min som etablerte virksomheten på slutten av 50-tallet. Da han gikk bort for 20 år siden seg var det naturlig for meg å videreføre bedriften, forklarer Sjøhaug.

Han er av svært få med doktorgrad i optometri som jobber utenfor sykehussektoren.

– Jeg har fartstid fra sykehus og har undervist i fagfeltet, men de siste årene har jeg hatt fullt fokus på Interoptik Sjøhaug og Sande i Trondheim, legger han til.

– Hva er grunnen til at dere har en så sterk posisjon i byen i dag?

– Det er nok flere årsaker. Men jeg vil trekke fram at vi ligger i forkant av den teknologiske utviklingen innen optikk. Vi har alltid vært konkurransedyktige på pris og utvalg av briller og linser. Samtidig ser vi øyehelse i et bredere perspektiv, og investerer hele tiden i ny og avansert synsteknologi, understreker Sjøhaug.

Image with visual paralax effect

Interoptik Sjøhaug og Sande fyller 60 år. Butikksjef Hege Trøen, optiker og daglig leder Klaus A. Sjøhaug og markedsansvarlig Beathe H. Sjøhaug.

Kompetanse og teknologi

Og den erfarne optometristen overdriver ikke når han guider gjennom andre etasje.

– Her skal vi være best, forklarer han og stopper opp ved et ultralysmikroskop som gir en helt unik kartlegging av netthinnen. Sjøhaug og Sande var også først ut med å ta i bruk netthinnekameraet Optomap i 2006.

– Dere kan avdekke mer enn bare hvorvidt en kunde trenger briller eller ikke?

– Absolutt. Vi har kompetanse og utstyr til å oppdage øyesykdommer og synslidelser på et tidlig stadium. Vi har i tillegg et tett og godt samarbeid med St. Olavs Hospital på dette feltet, forklarer han.

Sjøhaug hilser på kunde som slapper av med en kopp kaffe før synsundersøkelsen.

– Til sammen jobber vi fem optikere her i dag. En herlig og dyktig gjeng, rett og slett. Jeg begynner å nærme meg seksti – da er det godt å vite at vi har ettervekst med knallsterk kompetanse på huset, fastslår han.

Trygt forankret

Nede i første etasje står to kvinner og inspiserer og diskuterer innfatninger ved disken. En ung mann kommer inn døren og kikker litt usikkert rundt seg. Kanskje er det første gang han skal kjøpe briller?

Trafikken er naturlig nok redusert med tanke på situasjonen:

– Vi har reduserte åpningstider. Vi legger ut oppdatert informasjon på Facebook sider og på Instagram, sier markedsansvarlig Beathe H. Sjøhaug.

Familien kjøpte bygget de holder til i for snart 20 år siden, og har slett ingen planer om å flytte på seg med det første.

– Dere er trygt forankret i Midtbyen.

– Helt klart. Vi hører og leser mye om butikkdød i Trondheim sentrum. Det er en virkelighet vi ikke kjenner oss helt igjen i, forklarer Trøen.

Sjøhaug er enig.

– Vi har hatt god organisk vekst helt siden jeg og mannen min tok over driften, legger hun til.

Stamkunder

Interoptik Sjøhaug og Sande har i dag 13 ansatte. Da snakker vi alt fra optikere og brillestylister, til betjening og deltidsansatte. Gjennom 60 år har de fulgt Trondheim med haukeblikk.

– Det er stamkunder som har vært med oss helt siden vi åpnet dørene på slutten av 50-tallet, forteller Sjøhaug.

De over 40 000 studentene i byen utgjør ikke overraskende også en betydelig del av kundemassen.

– Det er i det hele tatt veldig vanskelig å peke én typisk gruppe. Vi har alt fra 3-åringen som skal ha sin første brille, til 80-åringen som trenger nye, raskere glass, sier Trøen.

Sjøhaug og Sande ble en del av Interoptik i 1984.

– Et samarbeid som fungerer utmerket. Det er en nasjonal kjede med over 70 tilknyttede forhandlere, der vi er en av de største, sier Sjøhaug.

– Kjedetilhørighet er en nødvendighet i dag?

– For oss som uavhengig aktør er innkjøpssamarbeidet viktig. Å forhandle med en samlet stemme gir oss fordeler. Det er sant hva angår både pris og kvalitet, avslutter hun.

Bestill time her

Følg Interoptik Sjøhaug og Sande på Facebook!