Det er følelser som Therese Gulliksen (28) har kjent på selv flere ganger. Men nå det nok. Den unge kvinnen på 118 kilo har bestemt seg for å ta skikkelig tak i egen livssituasjon. I januar starter hun på et seks måneder langt trenings- og kostholdsprogram med personlig trener på på Impulse treningssenter.

– Jeg tror nok dessverre mange tenker sånn. Hvis du leser forskjellige diskusjonsforum på nett, er det ofte de samme bekymringene som går igjen: Jeg har lyst til å begynne å trene, men jeg er stygg i treningstøy. Jeg er redd for at de andre skal stirre på kroppen min og tenke “se på hu feita der da!” Når selvbildet allerede er på bunn blir veien for lang for mange, sier Therese.

Får selvtillit

Inne i lokalene til Impulse på Lerkendal, er Therese klar til å ta fatt på sin sjuende treningsøkt i 2019 sammen med personlig trener Kristian Solem.

– Mitt hovedmål er å gå ned i vekt, få en sunnere kropp og en lettere hverdag, men samtidig har jeg lyst å sende et tydelig signal om at absolutt ingen skal skamme seg over kroppen sin. Tvert i mot. Det er et tegn på modighet og styrke å bryte ut av sin egen komfortsone, fastslår hun.

– Trening er også mental helse?

– Absolutt. Jeg følte meg usikker og sårbar de første gangene, men etter kort tid havner man i sin egen boble. Man får fokus. Jobber målrettet. Får selvtillit, rett og slett. Og det er en herlig følelse å kjenne på, smiler hun.

Det er en innstilling som Solem ved Impulse setter svært stor pris på.

– For oss er det avgjørende viktig at Impulse er sted der medlemmene føler seg trygge og ivaretatt. Det er sant uansett hvor mange kilo du har på kroppen eller hvilken form du er i, understreker han.

Skreddersydd opplegg

Tilbakemeldingene som Gulliksen har fått etter at hun bestemte seg for delta på treningsopplegget til Impulse, har vært mange og utelukkende positive. Både fra familie, venner og kjente. Hun har til og med blitt kontaktet av totalt ukjente som har lyst til å trene sammen med henne.

– Det var ei jente som ble inspirert av historien min, og gjerne ville trene i lag med meg. Jeg har aldri møtt henne før. Kjempeartig. Vi skal treffes her om noen uker, forteller Gulliksen og fortsetter:

– Jeg vet at jeg legger ganske mye press på meg selv når jeg kaster meg inn i dette. Det er mange som følger meg.

– Litt skummelt?

– Ja, men det gjør meg ekstremt motivert også, legger hun til.

Foran henne ligger en nyinnkjøpt treningsdagbok. Kolonner og rader er fylt med klokkeslett, øvelser og antall repetisjoner. Tre økter i uka, to med trener og en uten.

– Vi har brukt de første treningene til å finne ut litt hvor Therese står. Deretter har vi skreddersydd et opplegg sammen, forklarer Solem.

– Det er viktig å planlegge?

– Det er helt avgjørende. Altfor mange starter å trene uten noen form for struktur. Da kollapser ofte de gode intensjonene fort, fastslår han.

Kosthold

Utenfor Impulse Lerkendal ligger snøskavlene meterhøye i sprengkulda. Innendørs er det langt svettere.

– Kom igjen, én til!

Det hviner kort i lårpressmaskinen idet Gulliksen skyver de siste 70 kiloene opp foran seg. Svettedråpene pipler, men beina er strake.

– Kjempebra, smiler Solem.

Det samme gjør Therese.

– Hvordan føltes det siste presset der? Bra? Da tar vi ørliten pause før vi kjører en repetisjon til.
Treningsopplegget til Gulliksen er i hovedsak basert på styrketrening med fokus på frivekter.

– Det er en god måte å aktivisere kroppen på samtidig som man oppnår effektiv vektreduksjon. To av målene til Therese er å gå ned i vekt og få mer overskudd og energi i hverdagen, sier Solem.

I tillegg til den fysiske treningen har de to også samarbeidet om å sette opp en god og variert kostholdsplan for det neste halvåret.

– Jeg har allerede blitt langt mer bevist på hva jeg putter i munnen. Jeg er veldig klar over at det liten vits med denne treningen dersom jeg fortsetter i den samme gamle tralten hva angår feit, søt og usunn mat, sier Gulliksen.

Image with visual paralax effect

Føles bra

Målet hennes er å komme ned i 90 kilo før sommeren. En reise hun vet blir både tøff og slitsom.

– Akkurat nå helt i starten føles det veldig bra. Samtidig er jeg forberedt på at hverdagen kommer til treffe meg før eller siden, sier hun.

– Den tar vi når den kommer, skyter Solem inn på vei opp trappene til andre etasje. Der venter benkpress og frivekter. Mer svette, mer framgang.

LES MER: