Har du besøkt Geiranger eller andre vestlandsperler, har du kanskje tatt turen innom suvenir- og klesbutikken Fjordbuda.
Nå har kjeden kommet til Trondheim, og er strategisk plassert langs Sjøgangen – gang- og sykkelbrua som binder sammen Midtbyen og Brattøra.
Allerede få dager etter åpningen merker butikkmedarbeider Julie Kongelf hvor sentralt Fjordbuda ligger i overgangen mellom Brattøra og Midtbyen.
Nærmeste nabo er Byåsen Bakeri og restauranten Røft Rôtisseri som har en helt unik utsikt over byen
– Det er trafikk her hele tida. Turister. Pendlere. Noen passerer flere ganger i uka, og sier de gjerne kommer innom butikken igjen, sier Kongelf, som tror på suksess for nyetableringen.
– Fjordbuda ligger veldig sentralt for denne typen butikk. Og her kan du gjøre masse kupp på klær. Det er tilbud hele tida, forteller hun.
Vil dekke et behov
Jan Ivar Maråk er styreleder i det sunnmørsbaserte selskapet Vinjenaustet, som står bak Fjordbuda-butikkene og etableringen i Trondheim.
Han mener konseptet vil fylle et hull i markedet.
– Trondheim mangler turistbutikker, og det finnes et marked for det. Samtidig er det ikke nok å selge suvenirer, så vi kombinerer derfor med sportsutstyr, forteller Maråk.
På klesfronten markedsfører Fjordbuda kjente norske varemerker, som Bergans og Helly Hansen. I åpningsperioden selger de vinterklær til gunstige priser fra sitt overskuddslager. Etter hvert vil butikken tilpasse utvalget etter interessen i markedet.
Maråk mener det finnes få samlingspunkter i Trondheim hvor det er ideelt å plassere en turistbutikk. Men da tilbudet fra ROM Eiendom kom på et 140 kvadratmeter ledig næringslokale på Trapphuset – til en pris som var innen rekkevidde – fant Maråk akkurat det han ville ha.
– Utelukkende positivt
– Dette er topp moderne lokaler som er akkurat slik vi har bedt om. Og så ligger det i et attraktivt område med stor gjennomgangstrafikk, med Hurtigruten og cruisetrafikken som kommer over her, sier Maråk, som legger til at Fjordbuda har hatt en fin dialog med ROM Eiendom i forbindelse med leie av lokalene.
– Det har vært utelukkende positivt, og vi har ikke noe å utsette på utleier, sier Maråk, som nå kan vente spent på hvordan trønderne tar imot konseptet med kombinert suvenir- og klesbutikk.
– Vi hadde ikke gjort dette hvis vi ikke hadde trodd på det. Vi har fått en akseptabel leiekontrakt, og er billig i drift. Vi har alle forutsetninger for å lykkes.