– Jeg og en kompis bodde noen år i Barcelona da vi var tidlig i 20-årene. Vi spilte på gata og på diverse uteplasser. Spanjolene satte åpenbart pris på to rufsete nordmenn, for etter hvert trakk vi fulle hus flere ganger i måneden. Vi sendte alltid hatten rundt, og det vi fikk inn kom godt med i den innskrenkede økonomien vår. 

Forbannet

En kveld de var ferdige med å spille gikk de som vanlig rundt til gjestene med hatten.

– Men nå fikk vi bare forvirrede blikk. De hadde jo betalt allerede, sa de. Det viste seg at eieren av baren vi spilte i hadde begynt å ta inngangspenger. Uten at vi ante noe som helst. Han tjente gode penger mens vi satt fullstendig tomhendte igjen. Vi fikk beskjed om at vi skulle være takknemlige for “eksponeringen” som det så fint heter. Jeg er vanligvis en sindig fyr, men da ble jeg jævlig forbannet, forteller Tourrenc.

Noen år senere i 2009, var han med på å starte Antikvariatet på Bakklandet. 

– Da var jeg knallhard på at artistene som spilte her skulle behandles skikkelig og åpent, understreker han engasjert.

– Opplevelsen fra Barcelona satt i fremdeles?

– Den gjorde nok det, smiler han over kaffekoppen.

14.mars: Da kommer Ine Hoem til Antikvariatet med prisbelønt artist og NTNU-ambassadør på livstid. Elementer fra både moderne popmusikk og jazz-universet.

Ja-mennesker 

Antikvariatet har i dag en enkel og tydelig bookingfilosofi : de stiller med lokaler, teknisk utstyr, PA-anlegg og lydmann. Helt gratis. Artistene på sin side får 100 prosent av inntektene fra døra (som de selv definerer) eller hatten de sender rundt. 

– Og det er sant uansett om det er etablerte artister eller band som er helt i startgropa, forklarer Tourrenc

Bookingen skjer nesten utelukkende ved at utøverne tar kontakt med Antikvariatet og lurer på om de kan spille eller opptre der.

– Er det mange henvendelser?

– Ja. Det har økt hvert eneste år siden vi åpnet dørene. Vi har opparbeidet oss et sterkt scenenavn i 2020. 

– Sier dere nei til mange?

– Ikke veldig ofte. Vi har nesten 300 arrangement og konserter iløpet av året. Vi er ja-mennesker med lav terskel her på huset. Folk skal få lov til å prøve seg foran et publikum, smiler han.

Tourrenc er rundhåndet med gode råd til og tips til ferske artister og band.

– Dersom de velger å kjøre inngangspenger er det lite lurt å kreve 250 kroner for å komme inn. I hvert fall når man ikke har opparbeidet seg noe navn. Da blir det ofte mer folk oppe på scenen enn foran. Det er fryktelig kleint for bandet, og laber butikk for oss. 

– Et sjansespill noen ganger?

– Kanskje det. Men det er jo hele denne bransjen, føles det ut som. 

15. mars: Oscar Danielson kommer til Antikvariatet med sanger om kjærlighet, fulle av alvor og dypt menneskelige observasjoner. Krydret med humor og selvironi.

Stappfulle hus og blemmer

Omfattende er et godt adjektiv å benytte dersom man skal beskrive Antikvariatet sitt vårprogram for 2020. Variert er et annet.

– Vi skal aldri bli et nisjested. Aldri. Både kafeen og bokbaren skal være allsidig.  Vi kjører alt fra litteraturkvelder og quiz, til konserter og teater.

– Er bredden i programmet den største styrken til Antikvariatet?

– Det vil jeg definitivt påstå. Jeg tror ikke det er mange andre steder i Trondheim som kan måle seg. Og det er det som er så herlig med å drive et sted som dette. Bare på en uke så kan vi ha elektronika på tirsdag, teater på onsdag, visekveld på torsdag, rock på fredag og jazz på lørdag. Noen ganger det det stappfulle hus, andre ganger går vi på blemmer. Men sånn er det bare, smiler han.

25. mars: Resjemheia inntar Antikvariatet væpnet med hardingfele, fuzzbass og doble basstrommer. Trioen angriper slåttemusikken med stor respekt.

Dristige valg

Oppe på Gamle Bybro blåser det surt fra Nidelva, en historisk mild januar til tross. Noen tyske turister knipser bilder. “Sehr schon” og “Wunderbar” kommenteres det spredt.

Plasseringen til Antikvariatet midt i smørøyet av historiske Bakklandet er enormt fortrinn, innrømmer Tourrenc.

– Om sommeren er det voldsom trafikk her. Uteserveringen vår er godt besøkt for å si det veldig forsiktig. Det gjør at vi kan ta dristige kultur- og musikkvalg resten av året, avslutter han.

Hva skjer på Antikvariatet de neste par månedene? Med nesten 300 arrangement og konserter i året er det en nesten umulig å plukke ut bare noen få. Her er likevel et ørlite utvalg.

6-10. mai: Rabarbrateatret har 10-års jubileum og presenterer “Frieriet – the musical” basert på en av Anon Tsjekhovs klassiske komedier.

Dette skjer på faste dager:

Hver tirsdag: Vitenskapsteoretisk Forum, NTNU. Foredrag og diskusjon om diverse tverrfaglige tema. 

Hver torsdag: Supertorsdag – humoristisk improteater. 

Hver søndag: Lørdag på Søndag -åpen scene.