– De store bankene i Midtbyen har kanskje flere kunder enn oss, men vi har de mest tilfredse

sponset sak: - Vi er en bank der mennesker ikke forsvinner i mengden.

Avdelingsleder Marthe Hjelmeland Røkke i Rindal Sparebank, smiler godt.

Det har snart gått tre år siden den tradisjonsrike sparebanken etablerte seg i Trondheim.

– Vi kom til byen i september 2016. Tiden har gått veldig fort. Reisen de to siste årene har vært utrolig spennende, fastslår hun.

– Og veksten i kundemassen god?

– Definitivt. Det er flere årsaker til det, men hovedgrunnen tror jeg er så enkel som at vi er en bank som er lett å forholde seg til. Samtidig som vi er svært konkurransedyktige og har gode digitale løsninger, legger hun til.

LES MER: Rindal Sparebank og Charlottenlund Sportsklubb spiller hverandre gode med historisk samarbeidsavtale

Solid erfaring

Rindal Sparebank har sterke røtter i Midt-Norge. Banken ble etablert allerede i 1873 og teller i dag 16 ansatte. Fire av disse har nå arbeidsplass på Ranheim.

På spørsmål om hvorfor de tok steget og opprettet filial i trønderhovedstaden i 2016, er Røkke klar.

– Nesten halvparten av kundene våre bor her i Trondheim. Da ble det naturlig for oss å være fysisk tilstede med filial her også, forklarer hun.

– Er nærhet til kundene viktig?

– Ja, det er avgjørende, mener vi i Rindal Sparebank. I stedet for å legge ned filialer som mange de større konkurrentene våre gjør, så tenker vi annerledes, sier Røkke.

– Dere går litt mot strømmen?

– Gjerne det, smiler hun.

Selv om staben på fire ansatte er relativt beskjeden sammenlignet med bankkjempene i bykjernen, så skorter det slett ikke på bankfaglig erfaring på Ranheim.

– Vi har satt sammen et team her med lang og solid fartstid fra finansnæringene i regionen. En gruppe som kjenner markedet til fingerspissene, understreker avdelingslederen.

Organisk utvikling

En av de siste tilskuddene til Rindal Sparebank er Daniel Hoff, som er fagansvarlig for forsikring.

– Jeg jobbet i mange år for IF, men da muligheten åpnet seg her så kunne jeg ikke si nei, smiler han.

– Et stort steg?

– Det kan du kanskje si, men samtidig hadde jeg lyst til å arbeide opp mot kundene på en annen måte. Komme tettere og nærmere på dem, forklarer han.

Rindal Sparebank har tenkt utenfor boksen hva angår markedsføring i Trondheimsregionen.

– Veksten vår har stort sett skjedd gjennom referansekunder, forteller han

– Jungeltelegrafen som det også kalles?

– Akkurat. Fornøyde kunder som sprer ordet. Og det er akkurat slik vi har lyst til å utvikle oss. Organisk og naturlig, fastslår Hoff

Staben består i dag også av Kjersti T Simmons og Janne Sunde Grønning som begge er rådgivere i kundemarkedet.

– Janne er for tiden i permisjon, men kommer (tilbake nå i august), legger Røkke til.

TA KONTAKT MED RINDAL SPAREBANK HER

Å bli sett

Å navigere en ofte kompleks økonomisk hverdag kan være vrient for de fleste av oss. Både Hoff og Røkke mener trygghet er et viktig stikkord når nye kunder kommer til banken.

– Mange av kundene våre sier at de føler at de blir sett hos oss. Ivaretatt, rett og slett, sier Hoff.

Røkke er enig.

– Vi skal se de individuelle behovene til hver enkelt kunde. De er ikke kun tall på et regneark på dataskjermen. Det er en filosofi som er solid forankret i Rindal Sparebank, forklarer hun.

Samarbeid

Rindal Sparebank er også tilknyttet Eika Gruppen AS som er et ledende norsk finanskonsern og bankallianse.

– Samarbeidet med Eika gjør at vi kan tilby alle tjenestene som du finner hos de største bankene. Eika tilrettelegger slik at vi som er i kundekontakt kan bruke tiden på det vi er best på; nemlig rådgivning basert på hver enkelt kundes behov. Vi ønsker å sikre kunden for fremtiden, både til pensjon, investeringer og forsikring. I tillegg er vi medeier i Aktiv Eiendomsmegling, og har et godt samarbeid med meglerne i Aktiv. Dette gir oss mulighet til å tilby rådgivning og veiledning i både kjøps- og salgssituasjon, avslutter de to.