Avdelingsleder Marthe Hjelmeland Røkke i Rindal Sparebank, smiler godt.
Det har snart gått tre år siden den tradisjonsrike sparebanken etablerte seg i Trondheim.
– Vi kom til byen i september 2016. Tiden har gått veldig fort. Reisen de to siste årene har vært utrolig spennende, fastslår hun.
– Og veksten i kundemassen god?
– Definitivt. Det er flere årsaker til det, men hovedgrunnen tror jeg er så enkel som at vi er en bank som er lett å forholde seg til. Samtidig som vi er svært konkurransedyktige og har gode digitale løsninger, legger hun til.
Solid erfaring
Rindal Sparebank har sterke røtter i Midt-Norge. Banken ble etablert allerede i 1873 og teller i dag 16 ansatte. Fire av disse har nå arbeidsplass på Ranheim.
På spørsmål om hvorfor de tok steget og opprettet filial i trønderhovedstaden i 2016, er Røkke klar.
– Nesten halvparten av kundene våre bor her i Trondheim. Da ble det naturlig for oss å være fysisk tilstede med filial her også, forklarer hun.
– Er nærhet til kundene viktig?
– Ja, det er avgjørende, mener vi i Rindal Sparebank. I stedet for å legge ned filialer som mange de større konkurrentene våre gjør, så tenker vi annerledes, sier Røkke.
– Dere går litt mot strømmen?
– Gjerne det, smiler hun.
Selv om staben på fire ansatte er relativt beskjeden sammenlignet med bankkjempene i bykjernen, så skorter det slett ikke på bankfaglig erfaring på Ranheim.
– Vi har satt sammen et team her med lang og solid fartstid fra finansnæringene i regionen. En gruppe som kjenner markedet til fingerspissene, understreker avdelingslederen.
Organisk utvikling
En av de siste tilskuddene til Rindal Sparebank er Daniel Hoff, som er fagansvarlig for forsikring.
– Jeg jobbet i mange år for IF, men da muligheten åpnet seg her så kunne jeg ikke si nei, smiler han.
– Et stort steg?
– Det kan du kanskje si, men samtidig hadde jeg lyst til å arbeide opp mot kundene på en annen måte. Komme tettere og nærmere på dem, forklarer han.
Rindal Sparebank har tenkt utenfor boksen hva angår markedsføring i Trondheimsregionen.
– Veksten vår har stort sett skjedd gjennom referansekunder, forteller han
– Jungeltelegrafen som det også kalles?
– Akkurat. Fornøyde kunder som sprer ordet. Og det er akkurat slik vi har lyst til å utvikle oss. Organisk og naturlig, fastslår Hoff
Staben består i dag også av Kjersti T Simmons og Janne Sunde Grønning som begge er rådgivere i kundemarkedet.
– Janne er for tiden i permisjon, men kommer (tilbake nå i august), legger Røkke til.
TA KONTAKT MED RINDAL SPAREBANK HER
Å bli sett
Å navigere en ofte kompleks økonomisk hverdag kan være vrient for de fleste av oss. Både Hoff og Røkke mener trygghet er et viktig stikkord når nye kunder kommer til banken.
– Mange av kundene våre sier at de føler at de blir sett hos oss. Ivaretatt, rett og slett, sier Hoff.
Røkke er enig.
– Vi skal se de individuelle behovene til hver enkelt kunde. De er ikke kun tall på et regneark på dataskjermen. Det er en filosofi som er solid forankret i Rindal Sparebank, forklarer hun.
Samarbeid
Rindal Sparebank er også tilknyttet Eika Gruppen AS som er et ledende norsk finanskonsern og bankallianse.
– Samarbeidet med Eika gjør at vi kan tilby alle tjenestene som du finner hos de største bankene. Eika tilrettelegger slik at vi som er i kundekontakt kan bruke tiden på det vi er best på; nemlig rådgivning basert på hver enkelt kundes behov. Vi ønsker å sikre kunden for fremtiden, både til pensjon, investeringer og forsikring. I tillegg er vi medeier i Aktiv Eiendomsmegling, og har et godt samarbeid med meglerne i Aktiv. Dette gir oss mulighet til å tilby rådgivning og veiledning i både kjøps- og salgssituasjon, avslutter de to.