Åse tar imot oss i Olav Tryggvasons gate 33 der galleriet holder til. Her på nærmere 400 kvadrat formidler hun kunst fra over 50 kunstnere, og galleriet fremstår som en attraksjon i seg selv, verd å besøke – enten du skal kjøpe eller bare se. I midtbyn har gründeren skapt en kunstnerisk oase, som formelig vibrerer av farger, kreativitet og skaperkraft, enten vi snakker om malerier, litografier, glass eller keramikk:

For folk flest

Modern Art Gallery er et galleri for folk flest, både i forhold til utvalg og priser. Vi formidler fra kunstnere over hele landet – fra nord til sør. Jeg liker å holde på med kunst som formidler en positiv opplevelse og som har et budskap, derfor styrer jeg unna kunst som er kontroversiell og provoserende. Hos oss finner du  kunst i alle genre, enten det er naturalistisk, abstrakt eller symbolsk. Vi formidler kunst fra over 50 kunstnere, de fleste med solid kunstnerisk bakgrunn. Og vi jobber med mange lokale kunstnere. Fantastiske talenter som ikke har den formelle kunstutdannelsen. I kunst, musikk og literatur er talent og lidenskap like viktig som utdannelse. Dette har jeg alltid vært opptatt av og det er en glede at flotte bilder fra kreative kunstnere finner nye hjem gjennom galleriet, forteller Åse.

Image with visual paralax effect

Stor på Facebook

Til tross lockdown og restriksjoner har det vært et godt år for galleriet:

– Utstillingen med Ari Behn i august var stor suksess, og omsetningsmessig ble pandimiåret vårt beste år. Også 2021 blir blant galleriets beste år. Da samfunnet stengte ned i mars, skal jeg innrømme at jeg først tenkte at dette kanskje blir galleriets siste år. Og mange kunstnere har vært hardt rammet av pandemien. Men så begynte vi å jobbe mer aktivt med visning av kunst i sosiale medier. Vi har tilpasset oss, og jobbet mer med netthandel, noe som har gitt gode resulater, forteller Juul som administrerer en av Trøndelags største facebooksider:

– Jeg liker godt å jobbe med Facebook, spesielt det å kunne kommunisere så direkte med folk. Og vi ser at vi når ut til svært mange mennesker. Vi har nå over 20.000 følgere på Facebook, forteller Åse.

Åse Juul – Mot en bedre framtid – https://modernartgallery.no/ase-juul
Børge Strand – Rosa sky – https://modernartgallery.no/borge-strand

Se mer kunst her

Engasjement for de fattigste

Men Modern Art Gallery er mer enn en veldrevet business, og et levebrød for Åse Juul og hennes medarbeidere. Galleriet har i mange år skapt en økonomisk plattform for Åses sterke engasjement for de fattige i verden – og da i særdeleshet barns situasjon:

– Helt siden jeg var ung har jeg hatt et sterkt ønske å komme meg ut i verden. Derfor dro jeg som 19-åring ut i utenriksfart som telegrafist. Jeg så og opplevde mye verden over. Jeg husker godt da jeg etter seks år på sjøen mønstret av i Sri Lanka og for første gang møtte ekstrem fattigdom. Mennesker som bodde på stranden i skur bygget av rekved og presenninger. Barn som var syke og som ikke fikk medisiner, fordi foreldrene hadde nok med å skaffe mat fra dag til dag.

– Da tenkte jeg at hvis jeg en gang får muligheten skal jeg gi mitt bidrag til å hjelpe mennesker som lever i fattigdom.

Knallhard jobbing

Vel hjemme i Trondheim som 25-åring startet hun opp galleriet. Hun var ung, blakk og full av pågangsmot. Det var ikke mulig å få lån i banken. I oppstarten jobbet hun offshore i perioder for å finansiere drømmen om eget kunstgalleri.

– Det var knallhard jobbing, men jeg hadde jo trua på det jeg holdt på med. Så jeg hadde en tøff start gjennom mange år.

– De første årene var det mest fokus på å drive galleriet, jeg fikk barn og det var travle tider. Men jeg har jo alltid vært opptatt av det kreative og da jeg begynte å male selv var jeg jo veldig spent. Men jeg fikk kjempegod respons på bildene mine og solgte bra. Og da tenkte jeg at dette gir meg muligheten til å gjøre noe for andre. Da bestemte jeg meg for å gi ti prosent av salget til barn som lever i ekstrem fattigdom. Jeg startet stiftelsen «Children of the future» i 2004, og vi gjorde 10 fadderavtaler med barn i blant annet Nicaragua, Chile, Paraguay, Indonesia og Thailand, India og Nepal. Etterhvert fikk jeg muligheten til å reise ut å besøke fadderbarna og hjelpe dem direkte med, tepper, klær, matvarer og annet de trengte, forteller Åse.

Les mer om stiftelsen Children of the Future her

Samler inn store beløp

– Etterhvert ble mange av fadderbarna voksne, og vi begynte å rette fokus mot India, der fattigdommen er helt ekstrem. Og siden jeg så at mye av pengene gikk til administrasjon i organisasjonene, ønsket jeg å gi mer direkte      støtte. For å sikre at 100 prosent av beløpet kom frem til de som virkelig trengte det. Så i Goa kom jeg over en dame som drev et barnehjem for foreldreløse barn og en barnehage for barn i slummen. Et prosjekt vi støttet i mange. år. Deretter ble jeg kjent med Erlend i Streetlight, som virkelig er et prosjekt verd å støtte.

Åse forteller at hun ikke er så glad i å gå rundt og spørre om penger. Derfor ble løsningen å arrangere kunstutlodninger i samarbeid med sine faste kunstnere. Noe som gang på gang har vist seg svært effektivt når det kommer til penginnsamling:

– Mange av kunstnerne i galleriet var med på et kunstlotteri som gjorde at vi fikk samlet inn nesten 80.000, til Erlend og Streetlight. Etter tyfonen i Fillipinene samlet vi inn 200.000. Alt på loddsalg via Vipps gjennom nettbutikken, forteller hun.

Følg Åse og Moden Art Gallery på Facebook

Soria Moria

Pågående prosjekter akkurat nå er i Laos og flyktningene som sitter fast i i flyktningeleiren Soria Moria. Støtten går blant annet til skolemateriell, mat og klær.

Barn fra landsbyen Phaluang i Laos. De mottar økonomisk hjelp fra Åse Juul og «Children of the future» Her er de på vei til skolen.
Her har skolebarna fått nytt skolemateriell finansiert av Children of the future»

– Situasjonen i Moria er jeg er opptatt av. Forholdene barna lever under er forferdelige. Det er nesten som en konsentrasjonsleir. Jeg sier ikke at alle skal komme hit, men vi må bidra til at ungene får en fremtid og et anstendig liv. Nå har de i år etter år bodd i telt i vinterkulda. De mister alt håp om en fremtid og skades for livet. Det har så store konsekvenser for hvert enkelt barn som lever under slike forhold. Jeg synes det er kynisk at ikke politikerene bidrar til at disse barna får en fremtid. Og er det slik at det ikke er mulig å ta dem inn som flyktninger, så får vi bidra til at de får økonomiske muligheter til å etablere et liv i sine hjemland.  De stakkars barna må få en fremtid.

Tre kunstutlodninger fikk inn nestene 170 tusen kroner:

– Vi har bidratt med penger til skolemateriell og gjenoppbygging etter den store brannen. Pengene har blitt kanalisert til » Evakuer barna fra Moria», en ressursgruppe som ledes av den trønderske barnepsykologen Katrin Glatz Brubakk.

Åse Juul sier hun vet godt at hun ikke kan redde verden:

– Verdens goder er så skjevt fordelt. Jeg er ikke bedre enn andre fordi jeg holder på med dette. Det vil jeg poengtere.  Men galleriet har gitt meg muligheten til å bidra litt i samarbeid med de fantastiske kunstnerne jeg jobber med. Når jeg spør så bidrar de gledelig med premier. Jeg får ja fra alle. Uten dem hadde jeg ikke fått til dette. Det gleder meg,   fordi jeg vet at det betyr så mye for de vi når ut til med litt hjelp, avslutter hun.