Den tidligere midtbanegeneralen fra RBKs storhetstid på 1990-tallet, har de siste årene jobbet for Bwell.
Selskapet har utviklet en massasjestol i samarbeid med Olympiatoppen som kombinerer fysisk avspenning og massasje med mentaltrening.
Integrerte lydprogram på 15 minutter hjelper brukeren til å falle ned i korte powernaps, som leder til raskere restitusjon og stressreduksjon.
Fra idretten kjenner Skammelsrud igjen mye av filosofien bak de unike massasjestolene:
– For at jeg skulle prestere, måtte jeg være uthvilt. Og fra idretten vet jeg at restitusjon er viktig for både hode og kropp. Disse prinsippene gjelder like mye i arbeidslivet som blant idrettsutøvere, sier Skammelsrud som viser til at romfartsorganisasjonen NASA har beordret samtlige ansatte til å ta powernaps i løpet av dagen.
– Det er fordi man får muligheten til å hente seg igjen, og blir mer opplagt og skjerpet, sier han og forteller at avspenningsprogrammene er basert på doktorgradsforskning på nettopp powernaps.
Powernaps gir nye krefter
Hverdagen på DNBs hovedkontor i Trondheim preges av høyt tempo og intense økter. Konseptet fra Bwell har slått bra an blant de ansatte:
Da DNB gjennomførte en spørreundersøkelse, oppgav opp mot 40 prosent av de ansatte at de gledet seg mer til å dra på jobb etter at fire av Bwells massasjestoler ble utplassert.
Marcus Mauseth Trønsdal, avdelingsleder på kundesenteret, forteller at stolene har vært kjærkommen avkobling for de ansatte i pausene.
– Med disse stolene kan man nullstille seg til resten av arbeidsdagen. Her kan man slappe av og få ro og hjelpe de ansatte til å yte og fungere bedre. Stolene gir også god behandlingseffekt mot nakke- og ryggsmerter. I en stillesittende jobb er dette et av tiltakene vi har for å være i aktivitet, trives, lykkes og vare, forteller Mauseth Trønsdal.
Bare i 2016 utplasserte Bwell massasjestoler hos en rekke nye bedrifter i Trøndelag innen alt fra barnehager, skoler og eldresentre til industribedrifter, banker og forsikringsselskaper. Etter tre år reforhandles avtalene.
Bwell har et gjenkjøp på nesten 90 prosent, noe som gir dem en bekreftelse på at bedriftene synes dette er en smart og lønnsom investering i de ansattes ve og vel.
98 prosent av brukerne har gitt terningkast fem eller seks når de har gitt tilbakemeldinger på stolene.
– Får du fylt på ditt eget lager, vil det gi gode resultater for bedriften. Og så vil de ansatte føle at de blir sett og tatt vare på. Og når fokuset er på helse og trivsel, vil det også lede til lavt sykefravær, mener Skammelsrud.
Mauseth Trønsdal merker allerede at stolene fra Bwell har scoret høyt hos sine kolleger i DNB.
– Disse stolene er et av tiltakene som gjør oss til en populær arbeidsplass. Vi tror at ved å ta vare på de ansatte, vil det gi DNB gode resultater, både med hensyn til økonomi og trivsel, sier avdelingslederen ved DNBs kundesenter på Solsiden.