– Beklager at jeg kommer forsinket. Vi feiret bursdagen min her på Provincialen i går. Det ble veldig sent for en dame på min alder, ler eksil-amerikaneren og benker seg ned i sofaen med kaffekoppen. Klokka er 12 på en torsdag. Utenfor laver snøen ned.

– Men herregud hvor artig det er å bli et år eldre når man har så mye herlige folk rundt seg, sier Tammy T som i dag er underholdningssjef og fast pianoentertainer på Provincialen.

En fantastisk reise

Tammy Tanner kom til Trondheim i 1993, og etablerte seg ganske kjapt som et fyrverkeri bak pianoet med sin utadvendte stil, og på den tiden, temmelig unorske måte å møte publikum på. Hvor mange timer hun underholdt i Pianobaren på Frakken har hun overhode ikke tall på, men at det er snakk om flere tusen er det ingen tvil om.

– Det er rart å tenke på at det har gått 26 år allerede. Det har vært en fantastisk reise å oppleve hvordan utelivet i byen har utviklet seg gjennom over et kvart århundre, sier hun til trondheim24.no.

Egentlig hadde Tammy forlatt Trondheim til fordel for øya Aruba i Karibia i 2008. Planen var å etablere et nytt utested på sydhavsøya. Men skjebnen ville det annerledes.

– Alle planene og tillatelsene var klare. Plutselig dukket det opp en e-post om at Frakken var konkurs og spørsmål om jeg kunne tenke meg å starte opp med et nytt konsept i lokalene, forklarer hun.

En veldig tøff tid

Planene på Aruba ble dermed skrinlagt på ubestemt tid. Kort tid etter satt hun på flyet tilbake til Trondheim. Det nye utestedet D12 åpnet dørene i 2012. Knappe fem år senere, på tampen av 2017, måtte også D12 stenge dørene.

– Hvorfor ble det slik?

– Det er sammensatt. En av forklaringene er nok at Britannia stengte. Dermed forsvant mye av fottrafikken i et område av midtbyen som ikke er det travleste i utgangspunktet. Og det er også hovedgrunnen til at investorene jeg snakket med på den tiden vegret seg for å satse, mener hun.

– En tøff tid?

– En veldig tøff tid. Når man investerer så enormt mye tid, krefter og innsats som vi gjorde, gjør det fryktelig vondt når det ikke lykkes. Samtidig har jeg lærte jeg voldsomt mye underveis, legger hun til.

For et drøyt halvår siden åpnet det tredelte utelivskonseptet Lokal Bar bestående av en cocktailbar, konsertscene og nattklubb, i de gamle lokalene hennes.

– Jeg har vært der noen ganger, og jeg har lyst til å berømme de nye driverne. De har fått til et utrolig spennende konsept. Det er ganske ulikt Frakken og D12, men at de fortsetter å satse på levende musikk – forsetter å være et sted for både etablerte og ferske musikere – er knallbra. Det varmer et musikerhjerte som mitt. Jeg både håper og tror at satsingen er liv laga. Spesielt når Britannia gjenåpner om en knapp måned,  understreker hun.

De lange linjene

På spørsmål om hun kan trekke noen linjer gjennom hvordan utelivsbransjen i Trondheim har utviklet seg de nesten tre tiårene hun har levd på innsiden av den, tar hun en kjapp tenkepause.

– Vel, for det første har byen vokst voldsomt og fått flere titusen nye innbyggere. Tilbudet er bredere i dag enn noensinne. Spesielt når det gjelder livemusikk. Vi har dessverre sett at en endel scener har måtte gi tapt for mer kommersielle, strømlinjeformede og etter min mening, kjedelige konsepter, men heldigvis har ikke denne utviklingen fått slå ordentlig rot, sier Tammy som har begynt å snakke seg skikkelig varm i skjorta.

I likhet med mange andre aktører innen restaurant- og utelivsnæringene, har ikke dialogen med kommunen alltid vært problemfri gjennom årene.

– I dag er den bedre, men du verden hvor forbannet jeg har vært mange ganger, ler hun.

– Forbannet på hva da?

– Lokale skjenkebestemmelser, åpningstider og en haug av restriksjoner – you name it. Det er klart at det skal være retningslinjer for oss også, men mange ganger i min lange fartstid har jeg følt at bransjen nesten blir motarbeidet. Det stikkes kjepper i hjulene for oss, sier Tammy som heller ikke har bare positive ting å si om byutviklingen innenfor elveslynga.

– Olav Tryggvasons gate som miljøgate? Enormt lite gjenomtenkt! Utbyggingen av Torvet er bra, men at man ikke klarte å forutse de knusende konsekvensene for virksomhetene som ligger rundt, er bare tragisk, sier hun til trondheim24.no.

Endringer

Men hva med publikumet hennes? Har det forandret seg siden hun satte seg ned foran pianoet på Frakken i 1993?

– Å ja. Helt klart. Du må huske at jeg startet i gamet lenge før smarttelefoner og sosiale medier var en greie. Jeg hadde tilhørernes oppmerksomhet på en annen måte. Når jeg spiller i dag ser jeg ikke bare ansikter – det er neste like mange lysende telefonskjermer.

– Mange musikere irriterer seg grenseløst over fenomenet?

Tammy ler godt.

– Det orker jeg ikke. Jeg smiler heller mot kamera, vinker og sender en hilsen. Spiller på lag med de som hygger seg rundt meg, rett og slett. For alt handler til syvende og sist om å underholde, understreker hun.

En helt unik tilstedeværelse

Provincialen åpent dørene i august i fjor. For Odin Johansen, kommersiell manager i Frimurerlogen i Trondheim, er det å ha en dreven entertainer som Tammy T med på laget, en kjempebonus.

– I tillegg til å være en utmerket musiker har Tammy en helt unik tilstedeværelse som artist. Hun er erfaren som få i faget sitt i Trondheim. Hun klarer å trekke med seg publikum uansett om de er 20 år eller 50 år, sier Johansen.

Provincialen er et av de ferskeste tilskuddene til utelivsbransjen i byen som satser på levende artister framfor Spotify og spillelister.

– Vi ligger midt i smørøyet i Kongens gate med Nidelven Scene i den ene enden, og Byscenen i den andre. Når Torvet står ferdig så kommer denne aksen med livescener til å bli en av de mest spennende i hele byen, mener han.