Ulf Dalheim er mest kjent som vinekspert, men nå har han også kastet seg på øl-trenden. Sammen med Tommy Holen Helland fra Gulating ølutsalg i Byhaven inviterer han til byens første øl-messe på Royal Garden tirsdag i neste uke.

– 25 norske bryggerier kommer personlig med sine folk og noen av disse lanserer nye øltyper på messen. I tillegg vil det være mange importører og distributører som kommer øl fra andre norske bryggerier, mange har med seg ulike typer utenlands øl, og vi får stadig nye henvendelser, forteller Ulf Dalheim.

Det er viktig å lukte på ølet før du smaker det, hevder messearrangørene Ulf Dalheim og Tommy Holen Helland.

Da de henvendte seg til de ulike utstillerne ble de overrasket over den raske, positive responsen. Til tross for at de kom litt seint i gang, var den over all forventning.

-Mange har til og med beklaget at de ikke hadde anledning til å stille, men at de kommer neste år, så vi vet jo allerede nå at dette kommer til å bli gjentatt neste år, forteller Dalheim.

Ekte håndverk

Siden starten av mars har de jobbet med planleggingen av messa, men ideen har de hatt lenge. Dalheim har arrangert vinmesser i 16 år og basisgrunnlaget for selve arrangementet er allerede klart. Mange har spurt ham om når han kommer til å arrangere en øl-messe, og nå var tiden moden.

–Jeg ville ha med meg byens fremste øl-ekspert for å få til dette, så Tommy og jeg har snakket sammen om dette en god stund nå, sier Dalheim.

Vi møter arrangørene Dalheim og Helland på Bror i Nordre gate. For å snakke om øl. Og for å få en aldri så liten innføring i craft brew, håndverkbrygg, spesialøl og mikrobryggerier.

Kjært barn har mange navn, men messearrangørene er ikke i tvil om hva som er deres fokus.

-Den engelske betegnelsen er craft beer, så på norsk er det mer betegnende å omtale dette som håndverksøl, for det er jo det dette handler om, understreker Helland.

Hvorfor trenger vi en egen messe om øl?

– Folk blir mer og mer opptatt av smak, hvordan ølet er laget og hvor ølet kommer fra, sier Helland.

Daglig leder ved Bror, Frank Knutsen, kommer bort til bordet og slenger seg med i samtalen. Han har selv brygget sitt eget øl «The Frank», i samarbeid med Austmann, som kun selges i restauranten på Nordre.

–Øl-kulturen  i Trondheim er veldig i vekst, og det er utrolig viktig at noen tar tak for å la publikum få møte de som lager ølet, for å øke kjennskapen til øl i enda større grad. Interessen er stor her i byen, sier Frank.

Messe for folk flest

60-70 bryggerier totalt vil være representert på messen som har både smaking, foredrag og seminarer på programmet.

– Vi skal lage en messe for folk flest, og som fokuserer på kvalitetsøl, forteller Helland.

Og det betyr utvalg fra de store bryggeriene til de minste småskalaprodusentene i landet.

–Blant annet vil det være norgespremiere på et helt nytt øl fra E.C. Dahls Bryggerier og deres sjefsbrygger Wolfgang Lindell, avslører Dalheim.

Seminarbillettene ble denne uka utsolgt, men det er fortsatt mulig å kjøpe messebilletter, og være med på smaking. Nærmere 500 øl-sorter er med på messa.

Er ikke det litt i overkant?

–Vi har bevisst satt dette til en ukedag, for her skal det handle om kvalitet og smaking, ikke kvantitet, forteller Helland.

–Vi skal avslutte relativt tidlig, sånn at folk kommer seg hjem til rett tid og kan gå på jobb neste dag, dette handler om å smake nye typer, ikke drikke mest mulig

De har stor sans for Bryggerifestivalen som foregår i forbindelse med Matfestivalen sommerstid, men ønsker med denne øl-messa å tilby et ekstra arrangement, som har mer fokus på produsenter og ikke minst smak.

–Vi skal avslutte relativt tidlig, sånn at folk kommer seg hjem til rett tid og kan gå på jobb neste dag, dette handler om å smake nye typer, ikke drikke mest mulig, understreker Dalheim.

I tillegg til ølbryggerier og ølimportører, har messearrangørene også invitert matprodusenter til å stille med stand på messa 2.mai.

–Hindrum gårdsysteri kommer med forskjellige oster, ikke minst sin spesielle «ølost», som er vasket i ekte, godt øl.

Også Meium sjokoladefabrikk fra Selbu kommer med produkter spesielt tilpasset øl, og det blir også mulig å få smake og kjøpe forskjellige typer spekemat.

–Gode smaker som passer til godt øl, det hører jo sammen dette, sier Dalheim.

Plankekjøring

De lidenskapelige ølentusiastene og messearrangørene, sitter med hver sin ølplanke foran seg. Planke med tre ganger 2 desiliter har blitt mer og mer vanlig på flere utesteder, og er i ferd med å overta for den tradisjonelle halvliteren.

Frank er nysgjerrig. Hva drikker dere for noe godt?

–Den første er Nøgne Ø Brisk, en mørk saison brygget med kveik, som er en norsk gjærstamme. Den andre er din egen «The Frank» – dobbel IPA brygget på Austman. Den tredje er en black IPA fra 7 Fjelli Bergen, forteller Helland.

De lukter og smaker, noterer, prater og diskuterer om hverandre.

Øl på planke er i ferd med å bli mer vanlig enn å bestille seg en halvliter. – Folk blir mer og mer opptatt av god smak, og hvor ølet kommer fra, sier Tommy Holen Helland, som til daglig driver ølutsalget Gulating i Byhaven.

Gjærstamme, sitrus, lagring. Det er mange elementer som avgjør smaken på et ekte håndverksøl, ifølge kjennerne.

–Det er siste runde med «The Frank» nå, snart kommer det noe nytt, men det er hemmelig, gliser Bror-sjefen mens han tar en liten slurk av sitt eget brygg.

Og legger ut om gjærsoppen hos Austmann kontra  E.C.Dahls, som er to av utstillerne på messa.

–Men vi kan ikke begi oss utpå sånn gjærsopp-nerding nå, da blir vi sittende i en time eller to, innrømmer Tommy med et smil.