Gründerne i Austmann Bryggeri fikk nylig vite at Rema 1000 velger å kutte ut deres produkter fra sine butikkhyller.

Markedsansvarlig Thomas Sjue sier til Trondheim24 at dette er en trist dag – først og fremst for forbrukerne.

Et øleventyr

Austmann er et lite eventyr av et håndverksbryggeri. Det begynte så smått å boble i karene sommeren 2013. Gründerne Anders Cooper, Vinko Lien Sindelar og Thomas Sjue hadde lite penger men store planer. I dag er Austmann Norges sjette største håndverkbryggeri og har vunnet flere internasjonale priser.

GALGENHUMOR PÅ FACEBOOK: Dette skrev de på Facebook i dag: «Kjære Rema 1000 kjøpmann, mitt hjerte er knust; det ser ut til at det er slutt mellom oss. Men glem meg ikke, tenk på meg når du ser i øl-hyllene dine. Tenk på meg og kjenn på ergrelsen over at våre nye bokser ikke står der. Kjære kjøpmann, jeg skulle så gjerne vært din enda litt lenger – men sterkere krefter drar oss fra hverandre. Til vi møtes igjen. For alltid din – Austmann»

Forsvinner fra 22 butikker

Da de startet å jobbe med Rema for over ett år siden ble de tildelt 22 Rema-butikker i Trondheimsområdet, og de opplevde en solid vekst veldig fort.

– Nå blir vi dessverre forhindret i å bygge videre på noe som var veldig godt i gang, noe vi selvfølgelig synes er leit, sier Sjue.

–Rema 1000 har vært med å bygge oss opp, de har vært lojale fra vi startet, i likhet med de mange lojale kundene vi har fått.

– Vi har såpass tro på våre merkevarer at vi må bare ha tro på at vi en dag også blir invitert tilbake i flokken. Vi anser fortsatt Rema 1000 som en venn,  og for oss er det viktig å være lojale mot våre venner, forteller Sjue.

Han legger allikevel vekt på at det er forbrukerne som er taperne i dette.

–Alle med hjerte for Austmann de siste fire årene og som har handlet på sin lokale Rema-butikk får nå ikke tak i varene våre lenger.

Fortsetter med Norgesgruppen og Coop

Austmann Bryggeri har også distribusjon gjennom Norgesgruppen og Coop, og dette vil fortsette.

– Vi har et godt forhold til de andre distributørene våre, og i tiden som kommer vil vi både lansere nye produkter og få en bredere distribusjon – uavhengig av Rema 1000, sier markedssjefen.

Ølet er tilgjengelig over store deler av landet, i Sverige, Danmark og Tyskland.- Trondheim by og Rema 1000 har vært svært viktige for oss i oppstarten, men i dag er vi sterke i utelivet i hele Norge, sier han.

–Vi eksporterer idag mye av vår produksjon utenfor Trondheim og Trøndelag, og går godt på Vinmonopolet, så vi er solid representert i de fleste segmenter.

Han setter sin lit til at Rema 1000 på sikt vil ta dem inn i varmen.

– Jeg håper vi kan bli venner igjen, avslutter Thomas Sjue i Austmann Bryggeri.

Trondhjem Mikrobryggeri

Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for kategori og innkjøp i REMA 1000 hevder at kundene i Trondheim foretrekker øl fra et annet håndverksbryggeri:

– Vi ønsker å tilby merkevarer fra mindre, lokale bryggerier for å gi våre kunder flere valgmuligheter. Vi har hatt en grundig prosess hva gjelder valg av mikrobryggeri i Trondheim  og har hatt god dialog med både Austmann og Trondhjem Mikrobryggeri. Trondhjem Mikrobryggeri har brygget øl i Trondheim i nesten 20 år og bruker sin kompetanse til å lage øl akkurat slik trønderne ønsker det. Vi ser at kundene klart foretrekker øl fra Trondhjems Mikrobryggeri og er derfor glade for å ha en økt satsning sammen med dem, sier Lindberg i en uttalelse.