– Trondheims befolkning er flinke til å bruke festningen

Nyheter: Trondheimsfolk og turister strømmer til Kristiansten festning: I 2017 endte besøkstallet på nær 300.000.

– Vår misjon er å skape nytt liv på historisk grunn, og i teknologihovedstaden Trondheim har vi et godt samarbeid med flere aktører, både Forsvaret og sivile så som NTNU og eventselskaper, Vi har også en god restaurant inne på festningen, Restaurant Kommandanten, sier festningsforvalter Johnny Gylland ved Kristiansten festning, i en pressemelding.

Den største andelen besøkende på Kristiansten festning er lokalbefolkningen / tilreisende turister fra andre fylker eller utlandet. Det er mest voksne som besøker festningen, men også skoler og barnehager er flinke til å bruke festningen. De fleste kommer sammen med venner eller familie.

Kristiansten festning er på hele 165 mål midt i Trondheim og arealene brukes i stor grad som rekreasjonsområder for Trondheims befolkning, om sommeren er det også mange student og idrettsarrangementer på området.

– Her har vært både NM i offroad sykkel og NM i diskgolf. Trondheims befolkning er flinke til å bruke festningen på en god måte, sier Gylland.

Stor markering av General Armfeldts hærtog

I 2018 er det stor markering av General Armfeldts hærtog mot Midt-norge for å ta Trondheim. Det vil bli mange arrangementer utover hele året og 19.august blir det et stort arrangement på festningen som avsluttes med fakkeltog ned til Nidarosdomen der det blir avsluttet med en fredsgudstjeneste kl 17.18 .

I helga 10-11. februar skal Trøndelag kjøre med hest og vogn fra Kristiansten festning og den ruta som Armfeldts soldater tok. Endestasjon: Rørosmartnan.

Vellykket ny bruk

Etter at Forsvaret reduserte aktiviteten på festningene i Norge og frigjorde dem til sivilt bruk i 2002, har det vært en uavbrutt økning i antall besøkende.

– Dette i kombinasjon med svært høy tilfredshet blant gjestene er et uttrykk for at festningene er blitt viktige arenaer for reiseliv, kultur- og næringsliv i lokalsamfunnene, opplyser Gylland.

På landsbasis hadde festningene 3,8 millioner besøkende i 2017.

– Det sier noe om deres posisjon og betydning for folk flest. De nasjonale festningene representerer en viktig del av Norges kulturarv, og Forsvarsbyggs oppdrag er å ivareta dem og gjøre dem tilgjengelige for publikum. Festningene utvikles i nært samspill med lokale kultur- og næringslivsaktører, går det frem av pressemeldingen.