Månedsleie

Med stengte grenser og fravær av turister har hotellnæringen måttet være kreative det siste halvannet året. Mange av de store hotellkjedene tilbyr rom til månedsleie – noe som er midt i blinken for Tommy Hyving.

– Jeg hadde en plan om å bo her en liten periode mens jeg gikk på visninger. Men det var ikke planlagt at jeg skulle bli så lenge.

EGET TRENINGSSENTER: De siste ni månedene på hotellet i Oslo har det vært få gjester. Tommy forteller at han har treningsstudioet for seg selv stort sett hver gang han trener. Foto: Annika Byrde / NTB

Skuespiller

Sammen med sin firbeinte venn Yatzy har skuespilleren Tommy Hyving (46) de siste ni månedene bodd på Comfort Hotel Grand Central i Oslo. Han har tidligere vært aktuell i en rekke filmer, TV-serier og reklamer, som blant annet «Maskineriet» på Viaplay og «22 July» på Netflix.

Ved siden av filmoppdragene er han også innehaver av konsulentselskapet Hyving Consulting, og daglig leder for billett- og kontrollbåndprodusenten BBNorge.

KLESSKAPET: Tommy forteller at man blir fort vant til å ha få ting når man bor på hotell. Alle de store eiendelene fra den forrige leiligheten har han satt på lager. Foto: Annika Byrde / NTB

I tillegg eier han ID group Nordic AS, som utvikler evakueringssystemer for politi- og nødetater.

Etter at han i desember solgte leiligheten sin på Majorstuen i Oslo, uten å ha kjøpt noe nytt, har han bodd på hotellet.

– I motsetning til tidligere tenkte jeg at jeg skulle være litt fornuftig og ikke kjøpe den første og beste leiligheten jeg så. Nå er det altfor høy prisstigning på boligene i byen til at det er fornuftig å kjøpe noe, sier han.

Image with visual paralax effect

Populært blant flere

Flere av de store hotellkjedene har under pandemien hatt rom tilgjengelige for langtidsutleie. Noen, som Scandic Lerkendal i Trondheim, har også tilbudt langtidsleie av rom til studentpris.

Direktør Merete Imbsen forteller at interessen har vært stor.

– Vi ser en økt etterspørsel etter studentrom på Scandic Lerkendal for øyeblikket. Det dreier seg om opphold fra én til flere uker, og vi innlosjerer disse gjestene på enkeltrom eller tomannsrom i tråd med gjeldende smittevernregler, sier hotelldirektøren.

POSITIV TIL LANGTIDSLEIE: Hotelldirektør ved Scandic Lerkendal i Trondheim, Merete Imbsen, forteller at interessen for langtidsleie har vært, og fremdeles er, stor – særlig blant studenter. Foto: Privat.

Scandic har også et tilbud hvor studenter kan leie rom på månedlig basis. Tidligere under pandemien satte hotellet opp egne frokostbord for studenter – slik at de lettere kunne bli kjent med hverandre. Imbset håper oppholdet på hotellet kan bidra til å gjøre studiestart enklere for nye studenter.

– Vi har svært gode erfaringer med å ha studenter boende her på hotellet, og det føles givende å hjelpe unge mennesker som kommer til en ny by for å etablere seg. Nå håper vi at de får en enklere start på studietilværelsen enn hva som var tilfelle i fjor, sier Imbsen.

Spesialavtale med hotellet

I løpet av de ni månedene på hotellet i Oslo har Hyving virkelig funnet seg til rette.

– Jeg er fortsatt på jakt etter en leilighet i byen, men jeg har ingen hast. Her har jeg mer enn nok plass, jeg har rigget meg til med hjemmekontor, og jeg får god frokost hver dag, sier han.

Når det kommer til prisen han betaler for rommet, forteller Hyving at han har fått en spesialavtale med hotellet.

– Prisen er relativt grei for å bo på hotell. Jeg har jo fått litt rabatter. Totalt sett er det billigere for meg å bo her enn å leie en leilighet – og det er mye mer komfortabelt.

For noen måneder siden fikk han også oppgradert rommet sitt. Nå bor han og hunden Yatzy på rundt 30 kvadratmeter, noe de synes er mer enn stort nok. Store eiendeler som møbler fra den forrige leiligheten har han satt på lager.

– Men jeg har tatt med meg noen småting som lamper og lys for å gjøre det mer hjemmekoselig, forteller han.

Synliggjort av pandemien

Tuva Beyer Broch, sosialantropolog ved Norsk institutt for naturforskning, tror at mange søker en form for frihetsfølelse ved å velge bort det som antropologien definerer som et hjem.

Samtidig påpeker hun at et hvilket som helst sted i prinsippet kan oppleves som et hjem. Den hjemlige følelsen skapes nemlig ikke av arkitektur eller boform.

– En bygning eller et hus er ikke automatisk et hjem. Sosialantropolog Marianne Gullestad gjør en viktig distinksjon når hun beskriver huset som noe håndfast, mens hjemmet derimot er grunnet i tanken om familie, ekteskap og slekt. Slik kan også hotellrom og hengekøyer tilfredsstille ideen om å være et hjem, forklarer Beyer Broch.

Hun legger til at huset som hjem kan symbolisere en form for trygghet, men at dette ble utfordret da pandemien brøt ut.

– Nyhetene ble lenge preget av fortellinger om barn og voksne som ikke hadde det bra i sine hjem når dørene ble stengt. I tillegg fikk de fleste av oss føle på at hjemmet ikke er så privat som mange forestiller seg. Også her grep regjeringen inn ved å fortelle hvem som kunne tre over dørterskelen vår.

– Slik har pandemien synliggjort mange nye sider ved «hjemmet». Det er ikke bare bare å være innestengt over tid, et sted hvor man må forholde seg til hjemmets etablerte regler. Det er en naturlig grunn til at barna forlater hjemmet etter hvert – blant annet for å slippe nettopp dette, sier sosialantropologen.

Motstridende trender

At flere og flere trekker ut i naturen og utforsker hengekøyer og telt, er utvilsomt en trend som har økt i løpet av pandemien. At det også har blitt vanligere å bo fulltid på hotell, kan ifølge Beyer Broch ses på som en motstridende trend.

– Å telte og bo i naturen over tid kan være en måte å ta avstand fra samfunnets regler og tempo på. En kan føle på mestring og frihet ved å forlate det tilrettelagte og klare seg på egen hånd. Hotellet er derimot tilrettelagt, en kan senke skuldrene og nyte en helt annen form for frihet, forklarer sosialantropologen.

Hun legger til at det finnes mange mennesker i verden som ikke har et fast hjem, men som definerer «hjemme» som stedene de føler seg trygge eller har mennesker de er glad i. For noen kan det gi en frihetsfølelse å ikke være bundet til et fast bosted.

Likevel understreker Beyer Broch at dette kan være vanskelig i praksis, da vi i Norge lever liv preget av samfunnets krav og forventninger.

– Det å ikke ha et spesifikt hjem kan føre til ensomhet, utrygghet og en stadig uro over å måtte bevege seg videre. Men på den andre siden kan de som flytter mye rundt, bli spesielt tilpasningsdyktige og få en utvidet kulturell kompetanse, avslutter hun.

Byttet adresse

To måneder tidligere i år var hotellet Tommy Hyving bor på, stengt som følge av høyt smittetrykk og nedstenging. Da ble han flyttet over til et annet hotell – bare 150 meter bort i gata.

– Det funket også fint, men jeg trives mye bedre her. Rommene er større, utsikten er finere, og man får servert frokost hver dag. Da jeg fikk tilbud om å flytte tilbake hit, takket jeg ja med en gang, sier han.

Hyving forteller også om to andre gjester som har bodd på hotellet over en lengre periode. De har i likhet med ham selv måttet flytte rundt som følge av ustabile uker tidligere i år. Nå ser det derimot ut til å stabilisere seg, og Hyving har offisielt blitt beboer på hotellet.

– Den første perioden hadde jeg bostedsadresse hos en kamerat av meg, men han fikk seg både dame og barn og måtte derfor flytte. Da hadde jeg et møte med hotellet slik at jeg fikk satt adressen min hit. Det var ikke noe problem for dem.

– Nå sier de ifra til meg i resepsjonen om det har kommet post til meg! ler Tommy.

Overraskende stor interesse for månedsleie på hotell

Flere av hotellkjedene har under pandemien valgt å tilby rom til månedsleie. Kjeden Citybox er en av dem, og på hotellene i Oslo og Bergen har etterspørselen vært enorm. Markedssjef Dorthea Berge er overrasket over hvor populært månedsleie har blitt.

– Å leie ut rom på månedlig basis var helt nytt for oss, slik at vi ikke hadde noen klar formening om hva vi kunne forvente. Men det tok rett og slett av. Første dagen fikk vi nesten 70 henvendelser, og vi måtte rokere internt for å håndtere alle henvendelsene. Det ble fort tydelig for oss at det var et hull i markedet for rimelig korttidsleie, sier Berge.

Siden oppstart i fjor høst har Citybox hatt over tusen månedsleie-bestillinger i Oslo og Bergen samlet. Fra 1. januar til 1. juli i år kom over halvparten av belegget i de to byene fra månedsleie.

– Noen av henvendelsene har også vært i det sjarmerende hjørnet. Alt fra gjester som lurer på om de kan flytte med seg alle stuemøblene, til de som lurer på om vi også kan være behjelpelig med å lagre hele flyttelasset deres.

Prisen per måned hos hotellkjeden startet fra 6900 for et enkeltrom i Oslo og 6400 for et dobbeltrom i Bergen. Prisen er per rom, og er derfor den samme uavhengig om det bor en eller to på et dobbeltrom. Hunden eller katten kan også være med uten ekstra kostnad.

– Den lave prisen gjør at vi ikke tjener stort på dette, men det har vært et viktig tiltak for å kunne holde hotellene våre åpne og ansatte på jobb under pandemien. Allerede i høst var alle faste ansatte tilbake i jobb.

– Da vi startet opp trodde vi at månedsleie skulle vært mest aktuelt for studenter, men det har vist seg å være interessant for alt fra pendlere, prosjektarbeider, studenter i hybelkø og personer på boligjakt. Noen bor her kun for en måned, men mange forlenger oppholdet, sier markedssjefen.

Hun forteller videre at det er store svingninger i hvor lenge gjester som benytter seg av månedsleie, blir boende på hotellet.

– Den vi har hatt boende lengst, ble i ti måneder. I gjennomsnitt blir de som leier for én måned av gangen boende i to måneder, avslutter Berge.